Campertochten

en
Frankrijk, Parijs
29/4
We gaan een kort overzicht maken over waar we in de buurt zijn en wat we zien.

08/5
Paar dagen later vertrokken dan de bedoeling was. Mijn echtgenote is eerst nog naar de tandarts geweest. En de tandarts had de week daarvoor vakantie, zodoende. Inmiddels zitten we op een camperplaats in Westend in de buurt van Nieuwpoort in Belgie. Dat is vlak bij de Franse grens. Verder hebben we koffie gedronken bij Gemco, met  hun heb ik de mobiele opstelpunten gemaakt voordat ik met pensioen ging. Diny heeft de diverse wagens gezien die ze nu maken.

9/5
Vandaag met regen via Rouen vertrokken naar Gage, in de buurt van Le Mans. Eerst vrij vlak, daarna heuvelachtig met erg veel bloeiend koolzaad. Heel mooi. In Gace staan we op een camperplaats bij het gemeentehuis midden in het plaatsje. Even in rond gewandeld.

10/5
 Van Gace wilden we naar Nior maar onderweg besloten om wat extra kilometers te maken en naar Soulac sur Mer te gaan in de Gironde om een dagje aan het strand door te brengen en lekker te douchen, dus naar een camping. Onderweg de Loire overgestoken, de eerste wijngaarden, nog steeds koolzaad, maar hier bijna uitgebloeid en klaprozen, gezien. Overgevaren met een veerboot. Bij de receptie op de camping zaten drie Francaises en een Nederlands/Frans meisje. Deze had een bordje met de franse, de nederlandse, de engelse en de duitse vlag voor zich. Ze vertelde dat ze ingehuurd was als talenwonder voor de buitenlandse gasten. Dat kan gauw in Frankrijk.! Het werd warm onderweg.

11/5
Vandaag uitgeslapen en het plaatsje bekeken en twee keer een strandwandeling gemaakt. En lekker gedouchet.

12/5    Bij vertrek eerst door een trekker uit het duinzand getrokken. Doorgereden naar Leon (Frankrijk) en op een camperplaats overnacht. Kunnen 100 campers staan. Aan een meer.

13/5
Vandaag langs de kust via Biarritz naar Spanje gereden. Door de Pyreneeën Atlantic, een mooi gebied. Staan nu in Burgos en gaan morgen de stad en de kathedraal bekijken. We verstaan geen bal van het Spaans.

14/5
Vandaag het stadje bekeken, staat op de wereld erfgoed lijst van de Unesco. Kathedraal bekeken, van binnen vol met allemaal aparte kapelletjes met zitplaatsen en altaar. Kun je een heleboel kerkdiensten tegelijk  houden .

Hemelpoort?

Geluncht op een terrasje en naar de Castillo geklommen. Was dicht, siesta of nog niet open voor het seizoen? Met Diny door kleine straatjes geslenterd en winkeltjes gekeken. Morgen naar Portugal.

15/5
Via de binnenlanden van Leon en Castillia en het gebergte Sierra de Calebra naar Braganca in Portugal gereden. Een veld met ooievaars en verschillende schaapskuddes met herder gezien. Veel Spaanse dorpjes waar de  tijd blijkbaar stilgestaan heeft. Alhoewel er wel auto's stonden. We staan nu op een camperplaats onder de  Citadel van Branganca. Ommuurd met in het midden nog een ommuurde toren. Een verdedigingsstelling uit het verleden dus. Er wonen nog mensen binnen de muren. Het voormalige Portugese koningshuis kwam hier vandaan.

16/5
Vandaag naar Figueira da Foz, een badplaats aan de zee. Door het prachtige Noord Portugese bergland. Overal worden nieuwe autowegen gebouwd alhoewel er weinig verkeer in deze contreien  is. Zal wel voor de ontsluiting  en ontwikkeling van het achterland zijn, met Europees geld.  Veel bergdopjes gezien in de zonovergoten verte. 32 graden overdag, de laatste nacht 10 graden. Dus het is goed te doen. Vanavond nog even naar zee gewandeld.

17/5
Vanmorgen de camper gereinigd. Stofzuiger vergeten dus met een klein vegertje. Mijn schuld. Beestjes van de voorruit verwijderd. 's Middags langs het strand naar het stadje gewandeld. Morgen gaat Diny de was doen. De dag daarop willen we naar Lissabon.

18/5
Vandaag dus wasdag. Ex collega (min of meer) Roel Huizing en echtgenote zijn op terugtocht en gaan op een  camping 70 km zuidelijker. We gaan dus eerst daarheen en stellen Lissabon nog even uit. Vanmiddag weer een strandwandeling gemaakt, deze keer de andere kant op. Hier lagen traditionele vissersboten. Jammer dat we het fototoestel vergeten hadden.

Bootje in Nazare

19/5
Na het ontbijt vertrokken richting Nazare. Nog even brood,  bier en vis gehaald bij de Intermarche. Rond 12 uur op de camping. Bijgepraat en koffie gedronken met Jopie en Roel. 's Middags naar het strand. Roel stond aan de rand, een stukje van zee, foto's te maken en toen kwam er een grote golf en die haalde Roel onderuit. Het liep allemaal goed af, zelfs het fototoestel heeft het overleefd. Hij was nat tot en met zijn onderbroek. Een beetje leedvermaak hadden we wel. We hebben vreselijk gelachen.

Koffie                                                                     daar is 'tie ook nat!!

20/5
 Vandaag regende het. Toen Ide vanmorgen uit de camper stapte stond hij met zijn slippers in een plas. Natte sokken en voeten dus. Dus verder maar wat rondgelummeld en koffie gedronken met Jopie en Roel 's Middags knapte het wat op en zijn we nog even naar het strand geweest. Morgen gaan we dus door naar Lissabon.

Het waait ook lekker                                             Roel blijft het gevaar zoeken.

21/5
Vanmorgen Roel en Jopie nog weg zien rijden. We hebben nog gezwaaid maar ze zagen niks. Grijs water en zwart water geloosd, schoon water bijgevuld en toen waren wij ook klaar. Zonnig met wolken. Daarna op ons gemak over lokale wegen naar Lissabon gesukkeld. Prachtig landschap. Om 13.00 uur waren  we er. Roel had de Lidl, de Aldi en de Intermarche's  in onze Tom Tom gezet. Het blijkt dat het hier stikt van de Lidl's. Lekker makkelijk voor het boodschappen doen onderweg. Hoeven we niet meer te zoeken. Morgen gaan we met de Hop on Hop off de stad in.

22/5
Na het ontbijt met de stadsbus naar het centrum. Daar zijn we op de Hop on Hop off gestapt. We hebben eerst de blauwe route genomen, de rit door de binnenstad naar Belem, hier staat het voormalig   Koninklijk  paleis. Wordt nu alleen nog voor staatsontvangsten gebruikt. In Belem hebben we de gele  route door Belem genomen. Hierna uitgestapt, Belem bekeken en langs de Taag gewandeld en geluncht. Daarna met de blauwe weer naar de binnen-stad en daar rondgewandeld en van alles bekeken. Er zijn erg veel standbeelden die aan het roemruchtige verleden van Portugal refereren. Veel mooie gebouwen. Ook veel die opgeknapt moeten worden. Lissabon is een gezellige stad. Morgen gaan we de paarse route doen en de rest van de binnenstad bekijken.

Toren van Belem
23/5
Vandaag het nieuwere gedeelte en de havens van Lissabon bekeken. Daarna terug naar het centrum en een mercado in geweest waar bloemen, groente en fruit en vis verkocht wordt. Daar nog wat rondgewandeld en gedineerd. De lunch hebben we vanavond op de camping genoten.

Parlement                                                                                  Paleis

24/5
Van Lissabon richting de Algarve. Zoals gebruikelijk weer door binnenlanden. Bossen met kurkeiken gezien.   De onderkant was geschild en onder de bomen liepen kuddes koeien. Het werd steeds heuvelachtiger. In Portimao op een camperplaats gaan staan. In het stadje langs de "boulevard" gefietst, langs de jachthaven, het strand en uiteindelijk de pier op tot aan het eind. Daarna terug naar de camper waar Diny het songfestival heeft bekeken.

Golden Gate verhuisd naar Lissabon??

25/5
Over kleine binnenweggetjes en kleine dorpjes en de natuur van de Algarve naar Spanje gereden waar we in Isla Cristina op een camping zijn gaan staan. Diny wil morgen weer wassen en de zweetlucht uit de kleren hebben. Het is overdag tussen de 25 en 30 graden. 's Nachts rond de 15. Het is nog steeds goed te doen. Vandaag hebben we nog een strandwandeling gemaakt en morgen gaan we nog een uurtje aan het strand liggen.  En na de siesta waarschijnlijk nog een strandwandeling.

26/5
Zoals vermeld, wasdag. Gewandeld en aan de zee gezeten. Daarna gebarbecued. Morgen nemen we  een vakantiedag en doen niets. De Amerikaanse barbecue werkt als een trein.

Wasdag                                                                            Toch nog frisjes

Word ik al bruin?                                                                      Barbecueën

27/5
Niets gedaan! Alleen aan het strand gewandeld en schelpen gezocht  :-)

28/5
Vandaag eerst naar de Lidl. Aan de Tom Tom vragen waar de dichtstbijzijnde Lidl is.  Opdracht route en ziedaar, 1,7 Km. Bedankt Roel. Daarna naar Sevilla, 136 Km, dus rond het  middaguur stonden we op de camperplaats. Onderweg op bijna elke elektriciteitsmast een ooievaarsnest. Op de camperplaats is alles voorhanden tot en met elektriciteit en Wifi. En elektriciteit is wel nodig gezien de temperatuur  van dik boven de 30. Want vannacht willen we wel de airco aan. We staan bij een jachthaven achter het hek en kijken uit op bootjes in de Quadalquivir. En alles bloeit hier weer uitbundig. Morgen gaan we op de fiets Sevilla in. We spraken net twee Nederlanders en die vertelden dat hier overal fietspaden zijn, dus op de fiets.

29/5
Vandaag dus op de fiets Sevilla in. We zaten 6 km van Sevilla en inderdaad, overal in Sevilla zijn fietspaden. In Sevilla hebben we de fietsen aan een hek vastgezet en hebben we de rest lopend gedaan. De Plaza Espana, de kathedraal, volgens Guiness Book of Records de grootste van Europa qua oppervlakte, een park en allerlei kleine steegjes. Een bijzondere stad, met Moorse, Christelijke en allerlei  bouwkundige stijlen. Mooi. Uiteraard weer gedineerd en 's avonds weer geluncht.  Morgen richting Marbella.

30/5
Het eerste stuk door golvend landbouwgebied met rijp graan en petieterige aardappelvelden. Daarna werden het bergen en slingerde de weg zich om de bergtoppen , heel mooi. Het liep langs en  door een nationaal park "Sierra de las Nieves". Veel witte dorpjes tegen de berghellingen zien liggen. Daarna langs Marbella gekomen, erg toeristisch. We zijn 15 kilometer verder richting Malaga op een camping gegaan. Even naar het strand gelopen. Een waardeloos strand.

Dorpjes op de hellingen                                                     Stukje Marbella

31/5
Vandaag helemaal niets gedaan. Diny heeft nog wat gezwommen in het zwembad op de camping. 's Avonds een pizza gegeten bij de Italiaan.

1/6
Vandaag van CaboPino naar Al Zubia bij Granada en op een camping gegaan vanwege de temperatuur in het binnenland. Gaan dan aan de elektriciteit voor de airco. Heerlijk 's nachts lekker koel slapen. Morgen willen we naar het Alhambra. Je hoort van iedereen dat je er twee dagen voor nodig hebt. We zien wel.

2/6
Het blijkt dat als je vandaag bespreekt voor het Alhambra je er over twee dagen pas in kunt vanwege het beperkte aantal bezoekers wat er in mag. We hebben gisteren dus vast besproken. Vandaag met de bus, 15 minuten, naar Granada. Gewandeld door de stad en de Arabische wijk. Best interessant. Ook nog even de kerk bekeken en waar de bus naar het Alhambra vertrekt. Broodje Doner Kebab gegeten. Lekker gesmeer. Om twee uur terug bij de camper voordat het echt heet is. Buiten 34 en in de camper 21 graden. Heerlijk!!!.

Winkelstraatje arabische wijk

3/6
Vandaag vroeg de stad in met de bus, kwartiertje lopen en in een klein busje naar het Alhambra. We dachten dat de kleine busjes voor de toeristen naar het Alhambra waren maar het waren gewone lijnbussen die precies tussen de nauwe straatjes en krappe bochten omhoog en omlaag scheurden. Om 9 uur 45 stonden we bij de kassa met onze reservering, geen wachtrij dus waren we vlot binnen. Het paleis van Karel de Vijfde, de vestingwerken (Alcazaba), de Moorse baden, een kerk bekeken,  torens beklommen en over de stad uitgekeken. Het Alhambra ligt n.l. op een bergtop. Om een uur mochten we het paleis van de Nasariden in. Dat waren moren die omstreeks 1200 de baas waren in dit deel van Spanje en er een sultanaat vestigden. Heel mooi met allerlei tegelwerk en uitgesneden sierwerk rond doorgangen e.d.. Ook veel waterpartijen. Mooi en indrukwekkend. Daarna nog naar het Generalife en de tuinen. Toen hadden we het wel gehad in de warmte en zijn we teruggegaan naar de camping.

4/6
Wat nog niet vermeld is, is dat Granada aan de voet van de Sierra Nevada ligt. Boven op de toppen ligt nog sneeuw. 's Winters is het een wintersportgebied. We wilden er doorheen rijden maar er gaat  geen enkele weg van zuid naar noord doorheen. We zijn namelijk al langzaam op de terugweg. Ook op andere manieren loopt het meestal dood.  Daarom hebben we er maar vanaf gezien en voor een ander gebergte gekozen richting Valencia. N.l. de Sierra del Cazorla en het park Los Calares del Mundo. Het eerste stuk was met heuvels/bergen en volledig beplant met olijfbomen. Toen we in de de buurt van het stadje Cazorla kwamen ging het stijl omhoog met heel veel haarspeldbochten. In het stadje was het niet anders. Op een bepaald moment moesten we linksaf en omhoog. Dat maar niet geprobeerd want dan was de camper op zijn kant gegaan. Dus rechtdoor en 20 meter verder, om een hoekje naar rechts, een heel klein rotondetje. Daaromheen en toen konden we  die weg in. Toch goed bedacht van die Spanjaarden. Nog heel veel haarspeldbochten en daarna slingerend door het gebergte verder. Geweldige natuur. Ook nog een stuwmeer met groen/blauw water. We staan nu op een camping bij Riopar in de buurt aan de Rio Mundo.  Morgen naar Valencia.

5/6
Vanmorgen vertrokken vanuit Rio Mundo naar Valencia na eerst nog een stokbroodje voor tussen  de middag gekocht te hebben. Eerst nog door een gebergte    ( +/- 1500 mtr ) gereden daarna door brede valleien afgewisseld met een bergrug. In de valleien veel olijfbomen, graanvelden en wijngaarden. Een zeer aantrekkelijk landschap. Wij vinden de binnenlanden van Spanje mooi en afwisselend en heel rustig op de wegen. Bij Marbella  vonden we het te toeristisch naar onze smaak. Toen we Valencia naderden werd het drukker en kwam er meer industrie. Vanaf de camping nog even over het strand gewandeld waarbij we in de verte de haven zagen voor overslag van containers. Ook veel grote schepen op de rede zien liggen. Vanavond heeft Elvis ( zo hebben we de in de USA gekochte barbecue genoemd ) het vlees bereid. Morgen op de fiets Valencia in.

6/6
Vandaag dus op de fiets Valencia in, een drukke niet ongezellige stad. Wat moderne gebouwen en een binnenstad met oude gebouwen. Elke stad hier heeft een kathedraal. Dus maar weer eens binnengekeken, veel goud en schilderijen. Ook nog een andere kerk binnengelopen. Diny mag normaal maar 1 kerk per dag doen, maar vooruit, binnen was het koel en buiten bloedheet. Daarna nog een mercado bekeken. Hier hingen hammen en de kippen werden verkocht met de kop eraan. Er lag  ook nog een varkenskop. Het was zo heet dat we na een hapje maar weer 11 km terug gefietst zijn. Daarna nog even naar zee.

Hammen                                                          Op verzoek van een schoondochter

7/6
Vandaag richting Barcelona. Het eerste deel van de reis was niet bijzonder, veel industrie, het laatste  stuk was nog een mooie kustweg. In Gava op een camping gegaan waar de bus naar Barcelona voor stopt. Wifi is hier schreeuwend duur. Dat was verleden jaar anders, toen kostte het meestal niets. Alleen als het via de satelliet ging moest je wat betalen. Morgen met de bus naar Barcelona.

8/6
In drie kwartier waren we midden in het centrum op de Plaza de Catalunya. Eerst uitgezocht waar de bus  weer naar de camping vertrekt. Daarna met de Hop on Hop off een deel van de stad bekeken. Terug op het plein en de Rambla afgeslenterd. Aangezien we deze vakantie nog niet bij de Mac Donalds hadden gegeten hebben we dat nu maar gedaan. Een dikke Mac Bacon met frietjes en een grote beker sinas. Daarna het andere deel van Barcelona gehopt. Het is een stad waar we nog een keer naar terug willen. Het is ook een stad met veel bomen langs de straten. Er is hier veel te zien en te bekijken. Daar heb je  wel een paar dagen voor nodig en we moeten nu toch aan de terugreis beginnen willen we in Frankrijk nog wat rondkijken. Morgen nemen we weer een vakantiedag en doen niets anders dan een strandwandeling maken.

Gaudi, nog steeds niet klaar                                                         Ook   Gaudi

9/6
Vakantiedag. Uitgezocht waar we naar toe gaan. Diny wil door de Pyreneeën. Dus gaan we richting Andorra. Daar misschien op een camperplaats als dat wat lijkt. Op 2000 meter zal het wel niet zo warm zijn dat 's nachts de airco aan moet. Anders gaan we een paar kilometer verder in Frankrijk op een camping.

10/6
Vanmorgen vertrokken uit Gava. Dwars door Barcelona gereden over de diagonaal, zo heet die weg echt. Maar het was zondagmorgen dus het ging weer gesmeerd. We konden goed doorrijden tot aan de  Pyreneeën. Daar zijn we aan de Spaanse kant omhoog gekronkeld en weer naar beneden in een groot dal. Op de berghellingen veel bloeiende brem. Eerst nog zon maar later regen. Daar de grens over naar Frankrijk en weer omhoog, iets verder Andorra links laten liggen, nog verder omhoog geklommen en weer iets naar beneden. We zitten nu nog in de Pyreneeën in Ax les Thermes op een camping. Morgen verder richting de Auvergne.

11/6
Vanmorgen vertrokken uit de Pyreneeën Eerste stuk nog prachtige bergen, daarna via de Lidl en de  Intermarche en Toulouse richting Clermond Ferrand. Beetje lang stuk maar pas in de Auvergne werd de natuur weer mooi. We staan nu in Issoire op de camping. Hier waren we eerder maar toen met een  kapotte koppelingsplaat van onze tweede camper. Tot nu toe is deze nog heel. Morgen naar Besancon. Getankt bij de Intermarche, dat scheelde 10 cent op een liter.

12/6
 Van uit Issoire vertrokken met regen, onderweg dikke buien, niet veel aan om zo te rijden. In Besancon op een camping gegaan. Direct een dikke hoosbui en geen tv. En dat stelt Diny toch wel op prijs, de tv dan. Maar ja, ik dacht dat ik tussen de bomen door kon kijken met de schotel. Net niet dus. Camper verplaatst  en ja hoor beeld.  Weinig bekeken in Frankrijk van wege de regen. Morgen gaan we op familiebezoek in Bad Krozingen DLD, daar woont  een nicht en  dan op een camping in Freiburg, ook op familie bezoek, daar staat een zuster op de camping.  Wat zijn we weer sociaal bezig.

13/6
We staan nu in Freiburg, hebben net Nederland zien verliezen van Duitsland. Hun eigen schuld, hadden ze maar beter moeten spelen. Morgen gaan we de Vogezen bekijken met de familie.14/6    Zijn naar de Col de la Slucht, route de Cretes, de ooievaars in Ribeauville en naar het kasteel Haut Koenigsbourg geweest. Zoals altijd weer mooi.

Kasteel                                                          tussen de Vogezen en het Zwarte Woud

15/6
Vandaag naar Straatsburg. De auto op een P&R en voor 3 euro 20 met zijn vijven met de tram naar de binnenstad. Rondgewandeld in de binnenstad en de grote  kerk bekeken, daarna terug naar Bad Krozingen en bij  mijn nicht gegeten. Afscheid genomen en morgen via België naar huis.

16/6
Via Frankrijk, en het Saarland nog even naar Luxemburg om te tanken. Diesel 1 euro 19. Daarna wilden we  door Luxemburg omhoog. In Frankrijk gaf de tomtom weer eens heel stom een afslag aan. Hadden we dus  een te vroeg. Nou ja deze ging naar een Leclerc, een grote supermarkt, dan maar draaien op het parkeerterrein. Hadden we toch bijna een camper cabriolet. We stonden voor een tunneltje van 2,10 mtr. hoog. Keren op een heel smal toeritje. Volgens Diny stonden de wielen voor en achter tegen een stoep. Maar het is gelukt. Later in Luxemburg kwamen we over een heel smal weggetje door alle kleine dorpjes en het schoot maar niet op. Dan maar rechts af door Duitsland.  Waar onze tomtom ons een doodlopende weg instuurde en we daarna hopeloos verdwaalden. Afijn uiteindelijk na twee uur omrijden nog weer op de goede weg. Uiteindelijk zijn we toch in België terecht gekomen en staan nu in Malmedy op een camperplaats. Zonde van de goedkope diesel. Morgen naar huis.

17/6
Met zwaar bewolkt weer en een stevige wind om 09.00 uur vertrokken uit Malmedy waarna we om 14.00 thuis waren. De hele tuin dik onder het onkruid, een meter hoog!! Dat wordt wieden de volgende dagen.

Na in de zomer de tuin op orde gebracht te hebben, o.a. snoeien van twee jaar en een boom verwijderen,
schilderen, een lang weekend naar Denemarken en een nicht (die uit Duitsland) vier weken te logeren gehad , zijn we op 1 september vertrokken naar Frankrijk, richting Parijs. Hier willen we in het Bois de Bologne op een camping. Hopelijk is er plaats. En dan een paar dagen Parijs bekijken.

Frankrijk

1/9
Op 1 september vertrokken met als eerste doel Harelbeke in Belgie. Daar om 15.00 uur aangekomen. We staan op een camperplaats naast het sportveld. Keurig netjes. Morgen door naar Parijs.

2/9
Om 9.30 vertrokken naar Parijs. Na een kwartiertje gingen we al de Franse grens over. Het eerste stuk nog op de autoweg maar we zijn al vlot op N en D wegen verder gegaan. Door mooie welvarende dorpjes en ook door vervallen dorpen gereden. Ook hier is het graan al van de velden. Opeens zagen we langs de kant van de weg een Nederlands Ereveld. Een eindje verder konden we keren en hebben het veld bezocht. Het was een Ereveld uit de tweede wereldoorlog.  Er lagen matrozen koopvaardij en marine, vliegeniers en landmacht. Ook verzetmensen en burgers. Zo zie je maar, als je van de autoweg afgaat zie je van alles wat je niet verwacht. En dat vlak boven Parijs. Het rijden in Parijs naar het Bois de Boulogne was geen probleem. Op de camping werden we door een Francaise op de fiets naar de plaats gebracht. Na geïnstalleerd te zijn voor een aantal dagen zijn we eerst de camping gaan verkennen. Waar zijn de douches, waar kan je afwassen e.d. Daarna zijn we het Bois de Boulogne ingewandeld en ook gekeken of er te fietsen is in Parijs. We hebben besloten morgenvroeg naar metrostation te fietsen. Daar besluiten we of we de metro nemen of op de fiets verder gaan. Vanaf de camping zie je, op verschillende plekken tussen de bomen door de Eifeltoren, zo te zien, vrij dichtbij. We zitten hier dicht tegen alle bezienswaardigheden aan. "Goed gedaan jochie" zou Rijk de Gooier gezegd hebben. En "meisie" hoort er in dit geval ook bij.

Het Ereveld

3/6
Vanmorgen regende het een beetje, wat nu? Fietsen of toch maar de metro. We hebben gekozen voor de metro met de shuttle van de camping naar Porte Maillot gegaan en daarvandaan met de metro naar de Champs Elysees. Inmiddels was  het wel droog geworden, erg somber maar droog. Eerst naar de Arc de Triomphe, het graf van de Franse Soldaat en daarna de Champs afgewandeld. Daarna weer in de metro naar de Sacre de Coeur en Montmartre.  Met de funiculaire ( een soort treintje ) tegen de heuvel op naar de Sacre de Coeur. Vanaf de heuvel over Parijs uitgekeken, de kerk bekeken en daarna in Montmartre rondgeslenterd. Bij de Place Pigalle een hapje gegeten. Daarna met de metro naar de wijk La Defense. Hier staat de Grande Arc, een soort nieuwe Arc de  Triomphe. Als je hier op de trappen zit zie je recht voor je de oude Arc in de verte. Een bijzonder gezicht. Deze wijk is erg futuristisch en de moeite waard te bekijken. We hebben hier dus nog even rondgekeken. Deze wijk is erg futuristisch en de moeite waard te bekijken. We hebben hier dus nog even rondgekeken. Daarna hadden we het gehad voor vandaag en zijn terug naar de camper gegaan. Toen pas kregen we nog een paar druppels regen.

Arc de Triomphe                                             Sacre Coeur

Grande Arc

4/9
Vandaag was er een helblauwe hemel. Maar we hadden dus al een kaart voor de metro. Waren we  wel toch wel blij mee. We hadden gisteren al gezien dat er wel veel gefietst werd in Parijs, alleen ging het vaak over de busbaan. Maar daar paste precies een bus op en dan bleef er heel weinig plaats over voor een fiets. Dus weer met de shuttle naar de metro. Daarvandaan naar de Bastille, geen gevangenis meer, maar een  opera. Vandaar naar de Notre Dame gewandeld, de kerk bekeken en vervolgens naar het Hotel de Ville. Langs het Centre Pompidou, dat is een creatie van een waanzinnige loodgieter volgens Ide. Hierna geluncht op een terrasje en naar de Hallen. Dit is nu een centrum van een aantal verdiepingen met allemaal winkeltjes. Hier heeft Diny zich nog even ingestort maar niets gekocht. Langs het Louvre en de Seine gewandeld. In de Tuileries nog een pilsje gepakt en weer op de metro gestapt naar de camping. Om vijf uur zaten we weer voor de camper.

Notre Dame                                                              Centre de Pompidou

de Tuileries

5/9
Vanmorgen eerst uitgeslapen en daarna de was gedaan. Toen we 's middags de shuttle wilden pakken  bleek de dienstregeling veranderd te zijn. Niet meer de hele dag om het halve uur maar 's morgens nog wel tot 12  uur en dan 's middags vanaf 17 uur weer tot 23.45. Dus maar even wachten tot 5 uur. Daarna  de stad in en de Eifeltoren bekeken. De rij wachtenden bij de toren was zo lang dat wij maar niet naar boven zijn gegaan. Daar vandaan langs de militaire school gewandeld naar het Hotel des Invalides en daar  weer op de metro naar een oud stukje Parijs en daar rondgewandeld. Ook nog de Pyramide bij het Louvre  bekeken. De vorige keer was dit afgesloten vanwege een  Foto Shoot voor iets modeachtig.  Vervolgens weer naar de Eifeltoren want het was inmiddels donker en we gingen de toren bij avond bekijken. Een mooi gezicht met die lampjes. Op het hele uur gingen er heel veel lampen flikkeren. Daarna zijn we nog de verlichte Arc de Triompe gaan bewonderen en terug naar de camping waar we om half elf weer waren.

Pyramide                                     Eifeltoren                                Arc de Triomphe

6/9
Vanmorgen uit Parijs vertrokken naar Versailles waar we het Chateau wilden bekijken. We waren vlot Parijs uit en vlot in Versailles. Ook het Chateau was dankzij de borden vlot te vinden. Maar een parkeerplaats voor een camper ging niet zo goed. Uiteindelijk vonden we er een maar de kaartautomaat slikte onze pasjes niet. En in een weggesleepte camper hadden we ook geen zin. We reden alweer weg om dan maar geen kasteeltje te kijken toen we een  plotseling een richtingaanwijzer naar een camping zagen en na enig overleg zijn we daar gaan staan. Na de lunch zijn we op de fiets naar het kasteel gegaan. Hier hebben we even rondgekeken en kaartjes voor de volgende dag gekocht. Dus morgen op de fiets naar het Chateau. En de fietsen aan een paal met twee sloten.

Daar willen we naar binnen

7/9
Dus op de fiets en bij het Chateau met twee sloten aan een hek. Daarna toch in de rij ondanks de gekochte kaartjes. Maar het liep vlot door. Hierna het kasteel bekeken lopend van zaal naar zaal. Al met al een een indrukwekkend gebouw en inrichting. Daarvoor moeten de franse burgers vroeger aardig wat belasting opgebracht hebben. Geen wonder dat ze de Bastille bestormden. Daarna naar de tuinen en ook daar rond gelopen. Vanwege de uitgestrektheid en de warmte besloten naar de fietsen te gaan en dan in de tuinen rond te fietsen. De Tuinen zijn n.l. openbaar wandel- en fietsgebied. Buiten langs het gebouw en de tuinen naar een ingang gefietst en daarna langs Grand Canal en nog naar het grote Trianon. Toen terug en waren we na vieren weer bij de Camper. Vanavond maar eens uitzoeken
 waar we morgen naar toe gaan.

Hek                                                                                    Tuinen

8/9
Vandaag naar La Suze sur Sarte op een camperplaats met de Tom Tom en coördinaten. We kwamen op een  parkeerplaats  voor een zwembad. Leek ons niets dus weer in het boek gedoken en een gevonden in La Fleche. Daar aangekomen een nette camperplaats maar geen elektriciteit en wel 28 graden. Aan de overkant van de  rivier "de Loir" zagen we een camping. Daar gaan kijken en gaan staan. Een leuke camping. Blijven we nog een  dagje.

Camping

9/9
Vanmorgen eerst naar de markt gegaan en onze fruitvoorraad aangevuld. Daarna het stadje bekeken, erg leuk met een aantal kleine riviertjes. Een daarvan heet de Loir en komt uit in de Loire. In het water allemaal forellen. 's Middags op de fiets een uitgezette tocht gedaan. Deze is aangelegd over een niet meer gebruikte spoorbaan. 35 kilometer. Er zijn twee routes en morgen willen we de ander doen. Eerst de camper cleanen en Diny wil wassen. Dus gaan we dinsdag pas verder.

Riviertjes

10/9
Ik heb dus de camper gestofzuigd en Diny heeft de was gedaan. 's Middags de tweede route gefietst en 's avonds twee nieuwe campings in Bretagne gezocht. Deze staan nu in de Tom Tom. Diny wil op een camping tot woensdag om de verkiezingen te zien en dus moeten we aan de paal.

11/9
Vandaag naar Beauvoir gereden en op een campingplaats gaan staan. Een heel mooie. Morgen op de fiets  naar de Mont St. Michel. 's Avonds werd achter een huis aan de andere kant van de weg een ballon opgelaten.

12/9
De Mont Michel bekeken en een gedeelte van een kerkdienst bijgewoond helemaal boven in de Abdij. Daarna een stuk in de omgeving gefietst. Het lijkt een heel klein beetje op de wadden met grote slibvlaktes bij laag water

13/9
Vandaag dwars door Normandie naar Grand Camp Maisy gereden en daar op een camping aan het strand gaan staan. De campers staan op een soort dijk langs het strand, nou ja strand. Het lag vol met zeewier en het stonk. Er was een tractor bezig het op hopen te schuiven waarna het afgevoerd werd. Nog in het stadje rond gewandeld, de haven is bij laag water afgesloten. De volgende dag op de vismarkt gekeken en nog wat rondgewandeld. Verder een rustdag.

15/9
Vanmorgen langs de kust langs de stranden van D-Day, de bunkers bij Pointe du Hoc, de parachutist in  Eglise sur Mer nog een keer bekeken en het Amerikaanse ereveld bezocht. Daarna via Honfleur en Le Havre naar Wimmereux waar we op een camping overnacht hebben.

16/9
Vandaag door Belgiё naar een camping bij Dieren in Nederland. Daar staat een zuster en zwager  en gaan we nog een paar dagen fietsen op de Veluwe en de Posbank.

19/9     Terug naar huis.