Campertochten

en

Frankrijk

29/5
Een dag later vertrokken dan de bedoeling was. Ook de doelstelling van de reis aangepast vanwege een medisch probleem. Dus niet via Polen en de Baltische staten naar Scandinavië. Maar via Denemarken en gaat alles goed, dan naar Zweden. Alles in het kader “als het niet goed gaat dan zijn we in een dag terug in Nederland”. Vandaag wilden we naar Rendsburg en daar op een camperplaats, maar daar waren we al omstreeks 1 uur ’s middags in de buurt en hebben we besloten door te rijden naar Rømø in Denemarken, een waddeneiland verbonden met het vasteland via een dijk. Daar waren we om 4 uur op de camping.

30/5
Vandaag op de fiets en wandelend het eiland verkend. Een groot strand waar je met je auto, camper of caravan zo op kan rijden. Alleen niet slapen, dat moet op een camping, hotel o.i.d.

31/5
Vanmorgen eerst naar Ribe, het oudste stadje van Denemarken. Hier waren we al eens eerder geweest en meenden dat er ooievaars op de daken te zien zouden zijn. Alleen een ooievaarsnest gezien. Daarna doorgereden richting Norre Nebel waar we in de buurt op een camperplaats staan. Kløvergaarden heet het hier. Een boerderij, visplas en 4 vakantiehuisjes en een veld voor campers. Het ligt tegen een natuurgebied  aan. Morgen gaan we door naar Johan en Tove.

1/6
Via het heuvelachtige landschap van Jutland, tussen de bloeiende koolzaadvelden, richting Silkeborg gereden. Vandaar langs Himmelbjerget naar de E45 boven Arhus. Hier zijn op de parkeerplaats loosplaatsen voor grijs water en het toilet. Daarvan gebruik gemaakt zodat we leeg bij Johan en Tove aankomen. Daarna via Djursland naar Tranehuse.

2/6
Vandaag wat boodschappen gedaan en geprobeerd via internet een ferry naar Zweden te bespreken. Grenaa en Frederikshaven hadden pas op dinsdag plaats. Er schijnt een grote beurs in Zweden te zijn over bosbouwmachines, vandaar. Wat verder gezocht op internet en we vonden Mols ferry. Deze gaat van Ebeltoft naar het eiland van Kopenhagen en via daar kan je met de brug of met de ferry Helsingor- Helsingborg naar Zweden. We hebben voor de laatste gekozen omdat we daar nog nooit mee naar Zweden waren gegaan. De Mols ferry besproken. De andere is niet nodig want die gaat om het halve uur.

3/6
Om 10.00 uur vanaf Johan en Tove  naar Ebeltoft vertrokken. We hadden de bevestiging bij Johan uitgeprint. Hierop stond een barcode. Deze bij de terminal voor een cameraoog gehouden en uit de automaat kwam een plaatsbewijs met nummer van de laan waar we in moetsen gaan staan. Bij het oprijden moetsen we achteruit rijdend de boot op. Daar is het het hoogst. Daardoor stonden we mooi vooraan. Na het uitschepen in Odder, het eiland overgereden naar de volgende ferry. Bij de ingang betaald en konden direct op de boot. Een half uur later reden we in Zweden. Doordat we druk aan het praten waren misten we op een rotonde de goeie afslag. We hadden een te ver gepakt.  Beetje rondgezworven in Helsingborg maar uiteidelijk toch weer op de goeie weg. Om 17.00 uur stonden we in Båstad op een camping.

4/6
De volgende dag via Varberg en Boras naar Kristinehamn. Hier staan we bij de jachthaven op een voor campers gereserveerd gedeelte met alle voorzieningen. Morgen gaan we eerst Zweeds geld halen voor als je een keer niet met plastic kunt betalen. Ook even het stadje bekijken en weer eens lekker niksen.

5/6
Gewinkeld,  stadje bekeken, geniksd en met de barbecue geklungeld. Een heel lekkere grote lap vlees, King Size, van de Lidl. Speciaal voor de barbecue gekruid.

6/6
Vertrokken uit Kristinehamn en naar Gräsmark gereden. Ligt in de buurt van Lysvik waar we al eens eerder geweest zijn. Een leuke boscamping. Bleek van nederlanders te zijn. Het weer was vandaag wat minder. Bewolkt, alle voorgaande dagen hadden we een stralend blauwe lucht met een lekker temperatuurtje. Morgen naar Noorwegen.

7/6
Vandaag weer een stralende hemel bij het opstaan, later wat wolken. Besloten om te blijven en te gaan fietsen. 50 km gefietst, bergje op bergje af. Rond de Grässjön. De nieuwe elektrische fietsen voldoen uitstekend. Accu's waren nog lang niet leeg terwijl toch regelmatig op maximale ondersteuning is overgeschakeld. Verder zijn we een paar keer naar beneden gevlogen waarbij een enkele keer een snelheid van 52 km/h werd gehaald. Dat ging heel wat vlugger dan naar boven.

8/6
Weer een prachtige dag. Het fietsen gisteren beviel goed, we waren bijna in Torsby. Dus bleven we nog een dag en gingen naar Sunne en fietsten rond het Rotnnen meer. Wederom 60 km door de bossen en de dalen. Of zoals Diny  zei: "Gewéldig".

9\6
Vandaag naar Koppang in Noorwegen gereden, zon en buien. Dus een perfecte reisdag. Alweer op een camping met nederlandse eigenaren.

10/6
Vanmorgen eerst naar de bank zodat we de camping konden betalen. Kon niet met plastic en we hadden nog geen Noorse kronen. De lucht was zwaar bewolkt en af en toe vielen er een paar spatjes. We zijn vanaf Koppang via de Friis Vegen naar Ringbu gereden over een hoogvlakte. Altijd weer indrukwekkend. We kwamen uit op de E6 en volgden die een tijdje. Diny had op de kaart een andere, kleinere weg gevonden en die zochten we op. Van deze weg waren op veel plaatsen de zijkanten weg gespoeld door de overstromingen van een poosje geleden. Behoorlijk griezelig en gevaarlijk om hier te rijden. Zodra het mogelijk was zijn we gekeerd en maar verder over de E6 gegaan. We staan nu in Lom en daar is het weer stralend weer, zoals altijd. In Lom schijnt altijd de zon. Er zit hier een heel nest met Nederlanders. Morgen richting Geiranger.

11/6
Vandaag van Lom vertrokken, we wilden weer eens over de Oude Stryn weg langs het Sommerskigebied. Pech, de weg was vanaf Grotli nog afgesloten. Waarschijnlijk nog te veel sneeuw. Daarna door naar Geiranger door een indrukwekkend berggebied. Onderweg moest Diny nog even met de voeten in de sneeuw. Lagen drie cruise schepen in de ( het )?fjord, waaronder een die de "Rotterdam"heet. Vandaar met een pont richting de Trollstiggen, die deze keer niet omhoog maar naar beneden. Inmiddels alles ingericht voor toeristen sinds we hier de laatste keer waren. Daarna naar Andalnes waar we nu op de camping staan.

Andalnes
12/6
Vanmorgen bij het opstaan bleek dat de spanning weg was. De stroom volgens Diny, klopt, die liep er dus ook niet meer. Even gemeten, ik heb natuurlijk een unimetertje bij me. Spanning tot op de eurosteker die in de camper moet. Zat dus in de camper. Op de volgende camping uitzoeken. Vanuit Andalnes langs een uitloper van de Romsdalfjord naar Stranda , Hellesylt, en Stryn langs de andere zijde van de Geiranger fjord. Van heel hoog cruiseschepen gezien die op weg waren naar Geiranger. In Olden op een camping. Daar gekeken naar de elektrische installatie. Direct na de aansluiting aan de camper zit een wandcontactdoos met een schakelaar met lampje ingebouwd, nog voor de beveiligingsautomaat,  Deze gaf geen licht, dus in het kabeltje vanaf, of in de aansluitplug zat het probleem . Het is een beweegbare plug, die maar eens opengemaakt en jawel een afgebroken draad. Opnieuw gemonteerd en ziedaar alles werkte weer. 's Avonds de trip van de volgende dag gepland.

13/6
Vanaf Olden vertrokken en over hele hoge bergen, diepe dalen en hoogvlakten richting Vangnes. Ergens midden op de weg stond een schaap met twee lammetjes die aan het drinken waren. Zon, regen en in de wolken gereden. Pracht rit. Staan nu in Vangnes op een camping aan de Sognefjord in de regen. Om daar te komen moesten we nog met een pont die ondertussen nog even een andere aanlegplaats aandeed, allemaal er af,wij en de anderen die ook naar Vangnes moesten, met een bocht er als eerste weer op. Maar nu met de neus de andere kant op. Morgen ook regen, maar we gaan naar Aurland want we willen de zomerweg Aurland  <---> Laerdalsory nog eens rijden. Maar dat zal wel zaterdag of zondag worden. Kijken hoe hoog de sneeuw ligt. Op de onderstaande foto is te zien waar we rondrijden. De rode wegen zijn spectulair en rijden we dus.

14/6
Vannacht en vanmorgen regende het en zijn we dus maar verder gegaan. Dus vandaag al de Sommervegen uit Aurland gereden. Regen,wind en mist maar weer prachtig. Dit was onze eerste bergweg, tussen de sneeuw in Noorwegen, toen we hier de eerste keer waren. Weer veel sneeuw. Volgens Diny dus weer "geweldig". Daarna door naar Aurdal waar het zonnig was en we twee dagen blijven.

15/6
Gewassen, gestofzuigd, gepoetst en geluierd in de zon. Staan Amsterdammers naast ons dus je weet het wel. Niet ongezellig.

16/6
Vannacht regende het en vanmorgen was het zwaar bewolkt. Onderweg regelmatig regen. We zijn richting Hamar gereden en hebben de schaatshal weer eens uit de verte gezien. Hebben  daar bij een jachthaven gekeken naar een camperplaats. Was niet veel en zijn dus verder gegaan. richting Kongsvinger. De uitgezochte camping was onderdeel van een hotel, restaurant en hutten verhuur bedrijf. Dit leek wel wat maar voor de ingang van de camping hadden de eters hun auto's geparkeerd. Konden er dus niet in. Staan nu tussen Kongsvinger en de Zweedse grens en  gaan morgen Zweden in.

17/6
Vandaag met stralende zon en wat wolken richting Zweden vertrokken. Op de grens en iets verder bij Charlottenburg  hele grote supermarkten waar de Noren inkopen doen. Zweden is n.l. eeen stuk goedkoper. We hadden een leuke camping uitgezocht maar daar aangekomen moesten we van de dame een zweedse kampeerkaart kopen. Maar onze CCI en de Scandinavia kaart werken samen en dat is dus niet nodig. Maar de dame die goed nederlands sprak gaf niet thuis. Wij ook niet en zijn dus naar en andere camping vertrokken. We staan nu Saffle op een veel mooiere. Het ziet er naar uit dat het morgen weer een zonnige dag wordt en we kunnen hier goed fietsen en we denken er over om een dag langer te blijven. Saffle ligt aan de andere kant van het Vanern meer. Min of meer tegen over Kristinehamm waar we bij de jachthaven stonden.

18/6
Bij de Tourist Office in Saffle een fietsmap gehaald en begonnen met fietsen. Het werd geen fiets- maar een puzzeltocht. Toch nog veel van Saffle gezien. Morgen verder.

19/6
Vandaag via Bengtfors richting Uddevalla over een binnenweg. Onderweg de kont van een eland gezien. Vertrokken met zonneschijn maar het werd steeds slechter en uiteindelijk goot het. In Goteborg wilden we op een camping, maar ook hier weer gezeur over de campingkaart. Doorgereden naar Varberg en daar op de camping. Hier waren we vaker en hebben ze hele lekkere Turkse pizza's. Daar hebben we dus maar weer eens gegeten.

20/6
Vandaag weer zonning en zijn we binnendoor langs de kust naar Båstad op de camping waar we in Zweden de eerste dag ook gestaan hebben. We waren daar al om 12.30 uur. 's Middags gefietst naar de haven en 's avonds op de barbeque verse zalm . Gebakken aardappeltjes en meloen. Als het morgen goed weer is blijven we nog een dag en gaan we weer fietsen. Mooie omgeving, vlak bij het strand.

21/6
Gisteravond was op TV dat het in het zuiden van Zweden en in Denemarken bewolkt en regenachtig zou worden. Vanmorgen werden we wakker met regen. We besloten te vertrekken en richting Denemarken te gaan. Gaandeweg werd het weer beter en ging de zon schijnen. Over de brug naar Denemarken en daar zijn we naar het eiland Møn gereden waar aan de zeekant krijtrotsen zijn. We waren al om 12.30 uur op de camping Møns Klint en zijn ’s middags daar gaan fietsen. Er werd 's avonds op TV gezegd dat het slecht weer zou worden maar op de Deense KNMI spraken ze over zon en wolken. Dus we gokken er morgen op dat het goed blijft.

22/6
Vanmorgen was het grijs. We zijn de camper gaan reinigen en stofzuigen. Tegen de middag scheen de zon weer en zijn we op de fiets naar de Klint gegaan. Klif in het nederlands. Er zou een fietspad door het bos naar toe zijn en een gravelweg. Wij dus op de fiets het fietspad op, maar dat ging dus verkeerd of wij deden het verkeerd het was berg op en berg af over boomwortels en door diepe natte trekker-sporen. Zullen wel een paaltje met een nummer gemist hebben. Wij hijgen en zweten en zo ondanks de elektrik. Zelfs mountainbikers konden hier niet langs. Uiteindelijk vonden we de gravelweg weer en zijn daarop verder gegaan. Bij het museum over de geboorte van Denemarken zijn we de trap afgegaan naar de zee zodat we de krijtrotsen konden bewonderen. Daarna weer 488 treden omhoog en dus regelmatig maar even gerust. Morgen blijven we nog een dag, het zal wel weer meevallen met het weer want er wordt weer het zelfde voorspeld. Diny is geel met blauw hieronder en die andere ben ik.

23/6
Ja het ging vanmorgen weer net zo met het weer.  's Middags weer zon, we zijn naar een stadje gefietst 30 km. terug. Het heeft nog een oud centrum. Morgen met de boot naar Duitsland.

24/6
Om 10.30 vertrokken naar Rødby en op de ferry naar de Duitsland. We waren precies op tijd en reden zo van de kaartverkoop de boot in als laatste. Dat is wel prettig want je komt ook als laatste van de boot en hebt geen zenuwlijders met haast achter je. We waren om 12.30 aan de overkant in Duitsland en en zijn naar een camperplaats gereden met alle voorzieningen. We wilden n.l. niet naar huis jagen. Gegeten en langs het strand gewandeld. Een siesta gehouden en later de andere kant op gewandeld waar alle winkeltjes en eettentjes waren. Op de terugweg wilde Diny een broodje Kebab. Dus twee broodjes XXL “zum mitnehmen” gekocht en in de camper opgegeten.

25/6
Om 9.00 vertrokken en om 13.30 uur waren we thuis. Lekker op ons gemak de camper van kleding en etenswaar ontdaan en de eerste wassen gedraaid. De tuin bekeken en gezien dat we ons niet hoeven te vervelen.

In de zomer eerst de tuin weer op orde gebracht.

Donderdag 29/8

Vertrokken voor een najaarstrip. Eerst naar Zeddam gereden waar een oudcollega ( Hartsteen ) sinds kort opgenomen is in een verpleeghuis  en hem een bezoek gebracht. Hij blijft hier tijdelijk tot zijn vrouw in een aanleunwoning  van een verpleeghuis in Duiven zit en in dat verpleeghuis voor hem plaats is. Zij is 80 en hij 83. Daarna doorgereden halverwege Noord Limburg. Hier op een camperplaats bij een boer gestaan.

Vrijdag 30/8

De volgende dag  doorgereden naar België en in de buurt van Luik op een camperplaats bij een mijn. Blegny Mine, deze is te bezichtigen en dat hebben we 's middags gedaan. Er was een Nederlandse gids (oud mijnwerker ) die er een heel goede rondleiding gaf. We zijn in de mijn afgedaald met de lift en hebben alle werktuigen e.d. gezien, de smalle spleten waar de mijnwerkers in lagen, de karren enzovoort. Uiteindlijk weer met de lift naar boven en de wasplaats en de zeven gezien. Daar 's nachts geslapen.

Zaterdag 31/8
De volgende morgen naar Frankrijk waar we nu in Amiens op een camping staan. Mijn echtgenote heeft Parijs weer uit de route gehaald want ze was er al twee keer geweest zei ze. Onderweg kwamen we heel veel gedenkplaatsen en kerkhoven van Britse militairen tegen, want we zijn in het gebied van de Somme. Hier is knap gevochten in de eerste wereldoorlog. Morgen gaan we de stad bekijken.

1/9
Vandaag langs de Somme gefietst naar de binnenstad. Zes kilometer, waar we de kathedraal wilden bekijken. Diny's kerkje van de dag. Er bleek een mis aan de gang te zijn en alhoewel je er wel kon rondlopen vonden we dat storend voor de kerkgangers. We zijn dus verder de stad gaan bekijken . Er was hier een laagveen gebied waar turf gegraven is en waardoor veel kleine eilandjes zijn ontstaan. Deze eilandjes werden als tuinbouwgebied gebruikt. Ook nu worden nog veel als volkstuintje gebruikt en andere als zomerhuisje met eigen prive eilandje. In de "grachtjes" kan je met een boottochtje  mee. Maar ook hier moesten we wachten tot de middagpauze over was. Dus zijn we eerst ook maar een hapje gaan eten. Daarna zijn we gaan varen. Een beetje als Giethoorn. Aansluitend hebben we de kerk bezocht. Ook hier veel gedenkplakettes over WO1, ook van soldaten uit het Britse gemenebest. Daarna naar de camper terug en een pilsje gepakt. Morgen richting Bretagne. Dat gaan we in twee dagen doen.

2/9
Vandaag dus een reisdag, 220 Km over D en N wegen door Villages Fleury, dat zijn dorpjes met veel bloemen langs de weg. Onderweg bij de Boulanger een warm stokbrood gekocht en in de camper op de parkeerplaats opgegeten. In Honfleur op de camperplaats gaan staan. Er kunnen 180 campers staan en die staan er ook bijna. Heel weinig vrije plaatsen. We waren er om 1/2 3 toen het nog redelijk rustig was en dus een leuk plaatsje konden uitzoeken. Daarna het stadje bekeken. Leuk met oude smalle straatjes en een haventje en veel terrasjes. Ook erg toeristisch. Oja we hebben ook weer het kerkje van de dag gehad. Deze keer een houten, gebouwd door scheepstimmerlieden. Dat was ook wel te zien, het leek op twee tegen elkaar liggende schepen met de kielen omhoog. Was weer eens wat anders dan die stenen kerken. We zijn nu op een derde van de afstand naar de camping in Bretagne waar we weer een paar dagen willen blijven. Morgen door naar de Mont St. Michel en daar op een camperplaats. We hebben trouwens al vanaf dat we vertrokken stralend weer.

3/9

Vandaag dus het tweede deel van de reis naar de camping in Bretagne. Zijn nu op 2/3 deel en staan in Beauvoir op de camperplaats. Mooie plaats, we waren er om 12.30 uur. Beauvoir ligt ongeveer 3 Km van de Mont St.Michel. We zijn er toch nog maar even op de fiets naar toe gegaan. Nog de Mont opgewandeld, maar er waren een paar blikken 50 plussers gedropt en een horde Japanners of Koreanen met fototoestellen. Dus dringen en duwen in een heel nauw straatje en ontzettend heet. We zijn maar teruggegaan en lekker bij de camper gaan zitten. Morgen nog 230 Km. en dan kunnen we langs het strand wandelen en fietsen.

4/9
Gisteren aangekomen in Quiberon aan de het strand. Ligt aan de zuidkust van Bretagne. Zijn al wezen fietsen in de omgeving. Heel mooi al die dorpjes hier. Ook gewandeld aan het strand. Gaan morgen de rest verkennen op de fiets

5/9
Dus op de fiets het schiereiland een stuk rond. Echt leuk met Bretonse dorpjes en door de duintjes. Echt een toeristen gebied hier met veel  hotels en terrasjes. Die zitten vol met de grijze plaag.
's Middags een lange strandwandeling gemaakt. Morgen toch maar weer verder en kijken of we de Ardeche nog halen. Onderstaand mijn eigen kwibus.

6/9
Vandaag op weg richting Ardeche en zitten nu bij Portiers, 305 Km. gereden. Dit is ons eigenlijk te lang en we moeten ook nog 600 om in de Ardeche te komen. Of we daar nog komen weten we niet want we willen ook nog in de Auvergne rond kijken. We zien wel. Morgen gaan we eerst op de fiets naar Portiers. Daarna kijken we wel verder. Het weer is wat minder geworden. Vannacht wat regen en onderweg ook wat sputters.

7/9
Gisteren de kaart bestudeerd, om veilig naar Poitiers op de fiets te rijden was nog niet eenvoudig en vanmorgen regende het wat. We besloten dus om dan maar door te rijden . We zitten nu op een camping aan de Dordogne rivier. Is een mooie camping maar hier regent het ook. Fietsen langs de rivier is  mogelijk. We hebben net het weer bestudeerd op Weerplaza en daar zeggen ze dat het morgen nog regent en daarna wordt het weer zonnig. We rijden dus door richting de Ardeche en dan hebben we daar maandag zon volgens Weerplaza.

8/9
Dus vanuit de Dordogne op pad. We hadden een camperplaats uitgezocht aan een meer en een route binnendoor langs de Col de Neronne en de Puy Mary. Een heel mooie route, ondanks de regen, op een smal weggetje. Om de zoveel meter uitwijkplaatsen om elkaar voorbij te kunnen rijden. Onderweg al wel verkeersborden gezien met verboden voor vrachtwagens boven de 7500 Kg en auto met caravan. Het ging allemaal perfect tot 10 Km voor de Puy Mary. Daar stond een bord verboden voor campers. Daar sta je dan, 60 Km terug over een ander weggetje die niet eens een D nummer had. Keren kon n.l niet. Ook gedaan en een langere route moeten nemen. Toen we eindelijk op de camperplaats arriveerden en uitgepuzzeld hadden hoe de slagboom en de kaartautomaat werkte reden we de plaats op. Wat bleek, geen palen met spanning, dus geen TV 's avonds en ook geen Wifi. Zou er wel zijn volgens campercontact. Dus konden we de weersverwachting ook niet bekijken. Morgen de laatste 90 Km naar de Ardeche.

9/9
Vandaag de laatste paar kilometer naar de Ardeche. Staan nu op een mooie camping bij Vallon Pont D'Arc. Hier schijnt de zon volop. Morgen maar  weer eens op de fiets.

10/9
Vandaag de was gedaan en de camper gezogen. s' Middags op de fiets naar Pont D'Arc, dat is een natuurlijke brug over de Ardeche rivier. Het zijn hier rotsen van kalksteen met allemaal grotten. Erg zonnig nog steeds. Een heel mooi gebied met veel Nederlanders die nog even van de zon genieten blijkbaar. Ook even in het stadje gekeken en gewinkeld bij de Lidl. Het bier was uitverkocht, gaan morgen kijken of er een nieuwe voorraad is. Dat heb je nodig met de temperatuur hier. En uitgebreid in het stadje rondkijken.

11/9
Vanmorgen uitgebreid door het stadje gewandeld. Diny heeft alle winkeltjes van binnen bekeken. Ook weer een kerkje, een katholieke, in de protestandse konden we niet naar binnen. De deur was dicht. Ook even eten ingeslagen "bie de Lidl". Het bier was weer vooradig. Vanmiddag weer op de fiets, bergje op en bergje af, naar  Ruoms. Echt een prachtig gebied hier met van die Franse stadjes met smalle straatjes. Vanavond heeft ide gekookt. We hebben uitstekend gedineerd met de ingredienten van de Lidl. Het menu bestond uit Choucroute Royale met Gratin dauphinois en Saucisses fumee. Toen hadden we de buik vol en hebben de meloen bewaard voor 's avonds. Ze hebben hier echt heel lekkere meloenen, echt rijp, het water loopt je in ( uit ) de mond. Het weer is ook nog prachtig dus we blijven nog een nachtje voor we weer langzaam naar het noorden gaan trekken. Oja, we gaan nog wat van het bovenstaande eten inslaan voor thuis. Kunnen we daar ook nog eens smullen.

12/9
Het bleek dat vandaag marktdag was in Vallon.  Wij dus naar de markt. Jawel het was zowel marktdag als stalletjes met van alles afgestemd op de touristen. Daarna nog weer naar de Lidl om het menu van gisteren in te slaan voor als we weer thuis zijn. Het staat nu in de kastjes om naar Nederland vervoerd te worden. 's Middags naar een stadje in de buurt gefietst met een gerestaureerd middeleeuws deel. Het is het oude ommuurde deel. Daarin ook weer een kerkje voor Diny. Vanavond de fietsen weer op de camper gemaakt want morgen trekken we verder. Alvast weer een stukje naar het noorden.  Het weer is zon met wolken en iets koeler.

13/9
Vandaag dus een reisdag, we zitten nu in France Comté, een lekker stukje naar het noorden, in de buurt van Macon. Eens kijken hoe het weer is morgen. Als het droog is blijven we en gaan we fietsen. Vandaag de hele dag zon met wolken en 24 graden.

14/9
De weersverwachting klopt voor vandaag, droog maar bewolkt, maar morgen zal het regenen. En overmorgen weer zonnig. Dat hebben we twee dagen geleden op internet kunnen zien. Dus volgens planning wordt het morgen weer een reisdag. Met regen kan je niet veel, dus rijden van A naar Beter (weer). Vandaag dus op de fiets naar Macon. Dat ligt aan de andere kant van de rivier de Saonne en dus  in Bougondië. Het stadje bekeken, een kerkje bezocht, in een winkeltje wat geld uitgegeven en een broodje gegeten met een heel klein kopje heel sterke koffie. Aan de rivierkant van Bourgondië is het landschap bergachtig en aan de kant van France  Comté vlak. Op de terugweg naar de camping hebben we nog een stuk rondgefietst door kleinen dorpjes. Morgen richting Besancon.

15/9

Jawel veel regen onderweg. Op de camping maar weer eens op internet het weer opgezocht. Hier was weer Wifi. De weersverwachting is dus veranderd, het blijft hier in de buurt tot vrijdag regenen. Dus hebben we de plannen veranderd. We gaan nu naar Bad Krozingen in Duitsland op familiebezoek en laten de oude binnenstad van Besancon en de citadel maar wachten tot we hier een volgende keer komen.

16/9
Van Besancon naar Bad Krozingen in het Zwarte Woud. We waren daar om 2 uur en hebben de halve familie ( Verwanten op z'n Duits ) gezien. Met familie bedoelen ze daar een gezin. Bijgepraat, gegeten met een wijntje en 's avonds met alleen mijn nicht zitten bijpraten. De camper staat daar op de oprit en daar slapen we in. Het regende hele dag.

17/9
's Morgens eerst naar een hele grote elektronica outlet geweest en een  klein camera 'tje gekocht voor achterop de camper. In de middag nog even in het zwarte woud rondgereden maar ook daar regende het. Schwartswalder Kirschtorte gegeten. Uitstekend met veel Kirsch. Daar kun je dus van taart eten dronken worden. En in de avond zitten borrelen met een achterneef. Die heb ik bijna geboren zien worden want ik heb zijn opa en oma toen naar het zwarte woud gebracht met in de auto een hele babyuitzet voor de geboorte en was er dus  toen ook.

18/9
Het heeft de hele nacht geregend en volgens de weerberichten blijft het de hele week slecht. Dus zijn we vandaag naar huis gereden. We waren om 19 uur thuis. Morgen de camper opruimen en de was doen. En plannen maken voor volgend jaar.