Campertochten
2014

Frankrijk en Spanje

21/8
Om half 10 vertrokken richting Trier om daar naar camperplaats Treviris te gaan, voordat we Frankrijk inrijden. Om kwart over drie waren we daar. En wat blijkt, de ADAC heeft een rally, de camperplaats en de naastliggende camping zijn afgehuurd. Dus maar verder en op een parkeerplaats gezocht naar een in de buurt liggende camping of camperplaats. De dichtstbijzijnde die we in het ACSI boek vonden ligt vlakbij Luxemburg stad in Hesperance 50 Km verder. Daar dus een uurtje later op de camping gegaan.

22/8
Wederom om 9.30 vertrokken en eerst nog maar even getankt in Luxemburg, diesel voor 1 euro 17. Na een kwartiertje in Frankrijk op de snelweg. Diny bestudeerde zoals gewoonlijk weer de kaart en vond al gauw wegen met groene randen, landschappelijk aantrekkelijk volgens de ANWB, die we dus genomen hebben. Dus allemaal D wegen en door Villages Fleuri, heuveltje op en heuveltje af, rotondetje hier en daar met bloemen en fonteintjes. Kerkje hier enzovoort. Wel mooi . Ook kwamen we langs een plaats die Langres heet met stadmuren en zo te zien nog aardig middeleeuws. Moeten we onthouden voor de volgende keer. We waren toen al op zoek naar een overnachtingsplaats.

Na 250 Km zijn we dus om drie uur op een camping gegaan. Het weer was gisteren en vandaag zon met wolken.

23/8
Vandaag naar Villerest gereden, dit is een camperplaats aan een stuwmeer. Zover wij kunnen nagaan van de Loire. In het begin weer heuveltje op en af. Langs veel wijngaarden (Bourgogne?) Later langs een kanaal met heel veel sluizen ( canal du centre ) daarna werd het bergachtig

24/8
De omgeving van het stuwmeer nodigde niet uit om te fietsen Het weer was erg bewolkt en afgelopen nacht regende het. We zijn vertrokken richting Aurilac om daar op een camping te gaan. Erg steile hellingen onderweg, juist naar beneden. Op een gegeven ogenblik begon het voor te te piepen bij het remmen. Dit werd steeds erger. Voor mijn gevoel werd het zelfs ijzer op ijzer. Heel voorzichtig doorgereden naar de camping. Deze was overbevolkt met hippie’s en soortgelijke figuren. Doorgereden naar een industrieterrein en vandaar de ANWB gebeld. Deze regelden een depanneur en die was er na 45 minuten en bevestigde mijn vermoeden. Het was zondag. In ons beste frans en met handen en voeten besloten we samen, Diny, de depanneur en ik, om 10 Km achter hem aan te rijden naar de plaats waar zijn garage was en vandaar naar een camping 1.5 Km verder. Hij bestelde de onderdelen diezelfde avond nog via internet en die kwamen dan de volgende morgen en om 2 uur ’s middags konden wij dan naar de garage komen voor de reparatie. Met dank aan onze garage thuis, deze had bij de laatste beurt wel eens mogen waarschuwen dat de remblokken niet zo best meer waren.

25/8
Afijn, de remschijven voor en de blokken zijn vervangen in een uurtje en kunnen er weer tegen in de Pyreneeën waar toch ook wel eens geremd zal moeten worden als het naar beneden gaat. Morgen weer op pad richting zuiden.

26/8
Vandaag regende het en zijn we doorgereden naar Rivieres, in de buurt bij Gailarde.

27/8
Na een rit met bewolkt en somber weer zijn we , na gewinkeld te hebben bij een Super Marche en de Lidl, uiteindelijk neergestreken op een camping in Lourdes. Hier schijnt de zon en het is de leukste camping tot nu toe.

28/8
Vandaag de camper gestofzuigd ( stofgezogen ), gewinkeld bij Leclerc. Dit leek wel een Walmart. En verder wat rondgelummeld en bij Macdonalds een dubbele cheesburger met bacon gegeten. Het was bloedheet.

29/8
Vannacht is het begonnen te regenen. Vanmorgen op de fiets naar "La Grotte". Voordat we daar waren, waren we kletsnat geregend en zijn we omgekeerd. Droge kleren aangetrokken, gegeten en ’s middags met de bus en parapluies naar de grot. We hebben onze ogen uitgekeken en een kaarsje voor de families aangestoken. In de camper een tortilla met coleslaw gegeten. Hebben we gisteren bij Leclerc gekocht. Morgen verder naar Spanje.

Kaarsje voor de familie

30/8
Vanmorgen bij Leclerc getankt ( diesel 1,26 ) en brood gehaald. Daarna via Bayonne en Biaritz naar Spanje gereden. Staan nu in Zarautz op een camping. Dit ligt aan de golf van Biscaye. De camping ligt op een bergtop aan zee en we hebben de zon over een bergtop in zee zien zinken. Morgen verder.

31/8
Vandaag verder richting Santiago de Compostella langs de noordwestkust van Spanje. De weg daarnaar toe is veel langer dan we gedacht hadden. Na 4 en een half uur rijden zijn we op een camping in de buurt van Caravia gegaan. Eerst reden we langs de kust slingerend door allerlei plaatsjes en toen we daar genoeg van hadden en wat wilden opschieten over de autoweg langs Santander en Bilbao. Diny wil morgen wassen dus blijven we hier een dagje langer.

1/9
Vandaag eerst de was gedaan, de camper maar weer gestofzuigd en daarna op een strand gewandeld, het werd eb. De kust is hier rotsachtig met heel veel kleine baaitjes met een strand. Teruggegaan gegeten een siësta gehouden en nogmaals langs het strand gewandeld. De pelgrimsweg naar Santiago de Compostella loopt hier ook langs de camping. Voorzover wij nu begrijpen is dit de oude, de Camino Real. Morgen gaan wij verder die kant op met nog een tussenstop.

2/9  Vandaag een ruk van 220Km gedaan, staan nu voor een nacht op een camping. Niks bizonders, onderweg en de camping.

3/9       Om 14.30 aangekomen op een camperplaats  in Santiago de Compostella en onze pelgrimstocht redelijk gemakkelijk   volbracht. Camper geparkeerd en naar het centrum gelopen. Kathedraal bekeken en de binnenstad. Als je hier een kaarsje wilt branden dan gooi je geld in een gleufje en gaat er een elektrisch waxinelichtje branden. Dat doen we dus niet. De kerk is in renovatie en de binnenstad mag dat ook wel. Wel veel mensen met rugzakken en wandelschoenen gezien. Sommigen liepen niet zo makkelijk meer.

4/9
Vandaag weer naar de kust gereden. Waren we om 12 uur al op de camping. Fietsen afgeladen en langs het strand gefietst. Op een terrasje gezeten en teruggefietst. De was gedaan in de grote campingwasmachine en gedroogd. Siësta gehouden en daarna gegeten. Weer droog, bewolkt en 25 graden.

5/9

We zijn dus al heel langzaam weer op de terugweg. We hadden een camping uitgezocht in Ribadesella, een terrassen camping. Naatje, geen rechte plek te vinden. Kaartje teruggehaald en 10 Km terug gereden en op de camping gegaan waar we 1/9 ook gestaan hadden.

6/9

Diny had weer in de boekjes gekeken en dus weer een mooie route bedacht. 200Km door een nationaal park. De Picos de Europa. En ja, hoge bergen, smalle weggetjes, diepe ravijnen en steile hellingen. Het schoot niet op, maar dat was ook niet de bedoeling.

En toen we net over de helft waren kregen we nog een toetje met slagroom. We reden zo de finishplaats van een wielerevenement binnen. Maar eens aan een spanjaard gevraagd of dit de Vuelta was. Hij sprak net zoveel Nederlands als wij Spaans maar we kwamen er weer uit, ja dus de Vuelta. We konden nergens staan maar volgens de spanjaard konden we nog wel even verder rijden. Dat dus gedaan tot we ergens in een bocht een plaatsje vonden waar we wel konden staan. Dat dus gedaan. TV aangezet en gekeken waar ze waren. Om drie uur begon studiosport en die vertelde dat. Mart vertelde dat het boven stonk naar verbrande koppelingen en remmen. Dat had Diny ook al geroken maar wij waren dat gelukkig niet. Inmiddels werd de weg ook vrijgemaakt. Daarna kwamen de fietsers. Eerst 2 man, daarna nog een paar en toen een renner van Belkin met een verbeten koppie, die hebben we aangemoedigd. Daarachter een auto van Belkin die stopte met daarin o.a. Erik Dekker. Die vroeg of we nederlanders waren, kon hij toch zien aan het kenteken, domme vraag dus.  Ja dus en of wij Bidons wilden geven aan de Belkin renners die in het peloton zaten. Alweer ja, en we kregen petjes zodat die renners ons konden vinden. 5 bidons en Ide trok de hoofdprijs, hij gaf een bidon aan Lau. Afijn hebben we ook weer meegemaakt. Staan nu weer op een camping en hebben daar maar in het restaurant gegeten want zin in koken hadden we geen van beiden.

7/9

Vandaag een stuk verder richting Frankrijk, misgereden en we zaten op een tolweg 5 euro voor 50 Km, maar het schoot geweldig op. Handig als je haast hebt maar we zijn gepensioneerd dus “tiet zat”. Op de camping aangekomen en nog even buiten gezeten. Daarna naar binnen want het werd fris en de lucht trok dicht. We hebben toch een onweersbui gehad, niet te geloven. Met dikke hagelstenen en rukwinden. Opeens stopte ook de televisie er mee en was niet weer aan de gang te krijgen. De schotel helemaal op tilt.

8/9

De camper maar weer eens gereinigd en een ladder op de camping geleend. Zonnecel gecontroleerd op beschadigingen. Dat was goed gegaan, de schotel gecontroleerd, aansluitingen gedroogd en gekeken of er beweging in zat. En daarna deed alles het weer. Waarschijlijk plat geblazen. ’s Middags aan het strand gewandeld.

9/9

Weer naar Frankrijk gereden. Op de heenweg kwamen we door Bayonne en Biaritz en een heel stel kleine Spaanse plaatsen. Een vreselijk geknoei , druk en veel stoplichten en rotondes. Gezien deze ervaring en het feit dat er een tolweg omheen gaat deze gekozen. Een goeie gok. Eenmaal voorbij Bayonne er weer afgegaan en op zoek naar een camping in Mimizan-plage. 500 mtr van het strand. De camping viel tegen en ze sliepen tussen de middag bij de receptie. Dus eerst maar even bij een camperplaats op 100 mtr van het strand gekeken. Dit zag er beter uit, we zijn toen daar gaan staan. Duintje over en langs het strand gewandeld. 's Avonds wilden we de zon in de zee zien zinken. "Lekker romantisch". Maar we waren te laat. Hij was net onder. Nog even staan praten met nederlanders die we op de camping gezien hadden.

10/9

De volgende dag verder getrokken door les Landes en de Gironde naar Ares aan een binnenzee. Dit gebied schijnt vroeger moeras geweest te zijn en op bevel van Napoleon 3 volgeplant met dennenbossen. Het is plat met eindeloze wegen en dennenbos. In Ares aangekomen, een camping afgekeurd en 20 meter verder op een andere gegaan. Deze bevalt uitstekend en we hebben de fietsen afgeladen en zijn gaan fietsen. Morgen blijven we ook nog hier en gaan met de fiets de andere kant op. Naar Cap Ferret en de zee.

11/9

Vandaag heeft Diny weer een was gedraaid en 's middags 50 km op de fiets naar Cap Ferret. Er loopt een fietspad tussen de binnenzee en de duinen. Een echt mooi natuurgebied. Toen we terugkwamen was er een nederlandse fietser naast ons op de camping bezig zijn tentje op te slaan. Het bleek een net gepensioneerde militair te zijn die op weg was naar Santiago de Compostella. Hij deed dit om zich te bezinnen op wat hij nu moest gaan doen. 57 jaar vond hij wel erg jong om achter de geraniums te gaan zitten. Pilsje mee gedronken en 's avonds koffie. Gezellig mee zitten praten.

12/9
Vanmorgen vertrokken richting de Dordogne, eerst nog even bij Leclerc boodschappen gedaan. Om Bordeau heen gereden en om drie uur waren we in Montignac. Een leuk maar wel toeristisch stadje dat we bekeken hebben. Diny heeft dus weer haar kerkje gezien. We zitten hier in het gebied van de Foie Gras. Dit hadden we nog nooit geproefd. En ondanks alle verhalen wilden we het toch een keer proberen en hebben een potje gekocht.

Foie Gras in alle soorten en maten

Montignac is een dieet om af te vallen?? Wij zijn dus bij het avondeten begonnen met toast Foie Gras, daarna een Spaanse kip van een kilo, elk een halve, en daarna een meloen. Morgen gaan we wegen. We zijn benieuwd op we afgevallen zijn. We gaan nu uitzoeken waar de reis morgen naar toe gaat. Waarschijnlijk naar het gebied van de vulkanen en de Puy de Dome.

13/9   Halve kilo afgevallen, Diny zelfde gebleven. Vanmorgen getankt bij Leclerc en gewinkeld bij de Lidl. Dat laatste doen we meestal als er weer een paar blikjes bier gekocht moeten worden. We weten hoe dat smaakt. We zijn door het gebied van de Puy gereden en de Dome en ander vulkanen gezien. Staan nu in Vichy op een camping. O ja, tussen de middag heel decadent stokbrood met Foie Gras gegeten. Morgen gaan we verder naar France Comté. De bedoeling is daar weer een dagje te blijven en het stadje Dole te bekijken.

14/9     Om 2 uur in Dole, hier blijven we een dagje. Vanmiddag al gefietst langs het Rijn-Rhone kanaal. We staan op een camping tussen de rivier de Doubs en het kanaal. Het staat vol met Duitsers, we denken dat ze op weg naar de Heimat zijn of naar Spanje. Vanavond een pizza gehaald. Je maakt wat mee bij de fransen. Toen we vorig jaar een broodje vlees xxl met patat bestelden zat de patat tussen het broodje. Nu kregen we de pizza dubbelgevouwen mee. Morgen gaan we de andere kant op fietsen en het stadje bekijken. In dit stadje is Louis Pasteur geboren.

15/9   Vanmorgen eerst maar weer eens in de camper stof gezogen en verder schoongemaakt. Daarna op de fiets eerst naar het parkje met het standbeeld van Pasteur en de kerk bekeken. Daarna weer langs het kanaal en de vele sluisjes gefietst. Erg mooi.

Morgen naar Bad Krozingen voor een bezoekje aan onze nicht.

16/9   In de middag aangekomen in Bad Krozingen. We zijn via Gerardmer en Col de La Slucht in de Elzas gereden, daarna via Colmar naar Breisach in Duitsland. Dikke pech, de brug over de Rijn was afgesloten. Toen moesten we meer dan 40 km omrijden. In de Elzas en op de Kaiserstuhl in Duitsland was de druivenpluk begonnen . Dus de Zwiebelkuchen zijn weer te koop. 's Avonds naar het huis van een achterneef wezen kijken.

17/9    De dames wilden naar een winkel in Breisach waar "sonderposten" worden verkocht en Ide mocht mee. Restpartijen dus. Daarna zijn de dames alleen gaan winkelen. 's Avonds gegeten bij Nepomuk, de dames een Holzfäller Teller en Ide een Batzenberger Pfännle.

18/9    Om 9.15 vertrokken naar Nederland. Na 5 Km stonden we al in de " Stau "  bij Freiburg Süd. Overal waar we langs reden waren wegwerkzaamheden en dus files. Achteraf viel het nog mee, we zijn maar twee uur langer onderweg geweest dan normaal. Om 8 uur 's avonds waren we thuis.