Campertochten

Noorwegen en Zweden
en
Duitsland en Tsjechië
Dit jaar willen we langs de kustweg 17 in Noorwegen rijden, een deel waar we nog nooit zijn geweest. Wel daar evenwijdig aan op E6 van of naar het noorden.

We willen door Zweden omhoog tot Arvidsjaur, slaan daar af en gaan dan over de 95 richting Bodo in Noorwegen. Vandaar over de kustweg weer naar beneden langs de zee richting Steinkjer. Dat is even boven Trondheim. Op bovenstaand kaartje is te zien welk deel het precies is.

27/5
Om half 10 vertrokken naar een camperplaats in Duitsland, een rustig ritje van 360 Km. Om 3 uur daar. Ons geinstalleerd en gewandeld langs het strand. Onderweg terug naar de camper weer twee Doner kebab XXL "zum mitnemen" gekocht en in de camper opgegeten. Dit hadden we twee jaar geleden ook gedaan en hadden ze nog niet eerder zo goed gegeten. Nou ze smaakten nog steeds voortreffelijk.

28/5
De vorige avond bleek het koffiezetapparaat plotseling te lekken. Het verwarmings element bleek doorgerot. Dus op de ouderwetse manier met opschenken maar koffie gezet. Om half tien naar de boot in Puttgarden en overgevaren naar Rodby in Denemarken. Hiervandaan op weg naar Zweden en over de brug. Het zag in Noord Duitsland, Denemarken en Zuid Zweden  geel van het koolzaad  Onderweg zakte een kastplankje door zijn hoeven. Te veel blikvoer en domme plastic plankdragertjes. Ja naar Noorwegen nemen we altijd wat extra eten mee vanwege de prijzen daar. Je moet toch op de kleintjes letten. In Malmo een nieuwe koffiezetter gekocht, zo klein mogelijk, bij de Mediamarkt en bij de Baumarkt goed stevige plankdragers. In Landskrona (Zweden) op een camperplaats aan een jachthaven gegaan. 's Avonds de camper omgebouwd want het koffiezetapparaat paste toch nog in geen enkel kastje en de plankendragers gemonteerd, liggend op de bodem van de camper. Ik heb het nog in de spieren.

29/5
Van Landskrona naar Boras. Op tijd van de E6 afgegaan en binnenwegen genomen. Diny had een goeie dag, veel ree-en en ook nog een eland en een kraanvogel. Wat wil je nog meer. Rustige wegen veel natuur en ook nog beestjes. Nu staan we op een camping in Boras en hebben weer gedoucht. Het weer is erg wisselvallig, zon en buien. We zijn nog even inkopen gaan doen en kwamen in een geweldige bui terecht. Hebben op een overdekt voetgangers viaduct staan schuilen. Volgens de TV  wordt het weer voor morgen niet veel anders. Dus Boras bekijken zullen we maar niet doen. Te veel kans op een bui. Ga nu uitzoeken waar we dan morgen heen gaan.

30/5
Van Boras op weg gegaan met regen. Proberen te tanken. Diny's pasje weigerde, mijn pasje weigerde. Bij een andere pomp idem dito. Toch had ik er al mee betaald in Malmo en in Landskrona.  Bij de derde pomp weer mis, daarna met de creditkaart, dat ging goed. Rare zaak, dan maar met de creditkaart diesel tanken. Onderweg regende het en bleef het regenen en nog meer regen. Op een camperplaats in Amal gekeken, allemaal water. Bovendien is de grond op het ogenblik erg drassig en dan wil een camper wel eens wegzakken. In de app gezocht naar een andere plaats met harde bodem. Gevonden bij Sunne en bij Torsby. Allebei bekende plaatsen, dus op weg daarheen. Onderweg reden we op een file die maar heel langzaam opschoot en erg lang was. Eindelijk kwamen we bij een zijweg, hier stond een bord naar een camping. Besloten daarheen te gaan. Onderweg daarheen kwamen we tot de conclusie dat we hier in 2013 ook geweest waren. De plaats heet Saffle en ligt aan het Vanern meer, het grootste in Zweden.  We staan nu op gravel in wat in de USA een Pull Thru heet. Misschien wordt het morgen beter met het weer. We schuiven dan een stukje verder naar het noorden. Tot nu toe heeft het weer geen aanleiding gegeven om ergens wat langer te blijven. Als je toch in de camper moet blijven vanwege de regen kan je dat net zo goed rijdend doen, want onderweg hebben we alweer een eland gezien. Zo vlug is dat ons nog nooit overkomen. Maar ja we rijden zeer toeristisch en het is nog vroeg in het seizoen. Dus ze zullen zich misschien nog niet in de bossen verstopt hebben.

31/5
Het weer is nog steeds "Kl''''''''n" maar het is niet anders. Vandaag wel weer zeer toeristisch gereden. De jachthaven, die we uitgezocht hadden, was niets dus zijn we doorgereden. We staan nu naast een hele grote zaak die van alles verkoopt op gebied van camping, verf, auto-onderdelen enz. Je kunt zo gek niet bedenken. Alleen is het geen supermarkt. O ja, het "Wildviewing" leverde een kraanvogel op en toen we de tank volgooiden werkte hier het pasje wel.

01/6
Vannacht heeft het gegoten. We zijn vertrokken met regen en hebben vandaag alles gehad, zon, wolken, regen en veel wind. De route was weer echt Zweeds, mooi en weinig verkeer. Uiteraard binnenwegen. Dit keer hadden we een schot in de roos, een moeder eland met twee jongen. Moeder was blijkbaar nog bezig de winterjas uit te trekken, zo wollig hadden we ze nog niet eerder gezien. Het voorjaar is hier nog niet zo lang bezig, het groen aan de bomen is nog volop bezig uit de winterslaap te komen en de boeren hebben nog lang niet alles in de grond. De grond is kletsnat en het water in de beken, rivieren en meren staan erg hoog. We staan nu in Ljusdalen op een camping met nederlandse eigenaren. Zullen wel meegedaan hebben aan "ik vertrek" ( grapje). Het televisiekijken begint moeilijk te worden. Diny zal wel aan de DVD's moeten gaan beginnen.

02/6
Vanmorgen bij het wakker worden was het droog, wolken met veel blauwe gaten. Besloten om de gok te nemen en te blijven waar we waren om te gaan fietsen. 's Morgens boodschappen in het dorp gedaan en 's  middags een fietstocht van 55 Km. gemaakt. Onderweg een kerkje bezocht en wonder boven wonder weer een kraanvogel gezien. Tenminste wij denken dat het kraanvogels zijn want het zijn geen reigers of ooievaars. En er leven hier ook kraanvogels, dus. Deze liep tussen een stel ganzen. Toen we bijna terug waren vielen er wat spatjes, zou Harma van RTV Noord zeggen. Nu om 20.00 uur regent het weer lekker. Vandaag dus mazzel gehad.

03/6
Vannacht heeft het gehoosd. Vanmorgen was het even droog, vuil water geloosd, toilet geleegd en schoonwater gevuld. Afgerekend en op pad. Het gaf regelmatig buien en slechts af en toe wat blauwe lucht.  Onderweg twee keer een kraanvogel gezien. In Stromsund op een camping gegaan. Er bleek hier in de buurt een toeristische weg te lopen die de "Wilderness Route" heet. De folder bekeken en besloten de volgende ochtend de route te gaan rijden.

04/6
Vanmorgen getankt en op weg. Het eerste stuk gaf niets bijzonders, maar daarna was het raak, gravelweg, vogelbroedreservaat, sneeuw en rendieren. In het begin hadden we wat regenbuien maar toen het interessant begon te worden was het droog met regelmatig zon. Het vogelbroedreservaat lag in het sneeuwgebied en daar zagen we ook de vogels waar het omgaat. Deze leggen nu eieren, vertelde de man van de touristinfo waar we vanmorgen nog even langs gereden waren om te vragen of de route open was. Witte en bruine rendieren, hoge sneeuwmuren, ijs op de meren en de sneeuwkip ( het echte merk weten we niet) en allemaal stroomversnellingen.

We staan nu in Vilhelmina op een camping aan een snelstromende rivier. Een geslaagde rit waarbij het Zweden/Noorwegen gevoel weer helemaal terug is.

05/6
Vandaag naar Arvidsjaur in Lapland. Hoera droog, zon met wolken en geen regen, maar wel 12 graden. We hebben het gemerkt hier zitten de rendieren. Ook zagen we nog een moeder met kind op de weg. Veel gezien, voor ons reed een caravan die moest duwen om door de rendieren heen te komen. Even later sprong er plotseling  een vlak voor ons op de weg.  Maar daar hielden we al rekening mee dat het kon gebeuren dus geen probleem. In Arvidsjaur op de camping gegaan en 's middags op de fiets het stadje in. Hier in het midden ligt ook een stadje van de Samen. Die gebruiken ze eind augustus bij samenkomsten. Anders zitten ze in de bossen. Het zijn hier Bos Samen. Leven van het bos en de visvangst hebben we gelezen. De schoolvakanties zijn hier begonnen, luid toeterende vrachtwagens met scholieren en drankflessen. Morgen blijven we nog hier

06/6
We bleven dus niet want het regende weer lekker. Zijn dus maar op weg gegaan naar Noorwegen over de Silvervegen. Hier vervoerden de Samen vroeger hun zilver over om te verkopen. We hebben vandaag heel vaak rendieren van de weg moeten duwen. En dat bedoelen we letterlijk, je moet heel langzaam de groep in rijden om ze van de weg af te krijgen. Er waren ook weer jonkies bij. En ja we hebben ook weer een eland gescoord. Liep op de weg en zijn er langzaam naar toe gereden en hebben hem gefotografeerd. Jammer genoeg is zijn geweitje niet duidelijk op de foto te zien maar het was deze keer een jong mannetje. Veel sneeuw omdat we over de bergrug tussen Zweden en Noorwegen moesten. De auto waarschuwde voor lage temperatuur, maar het was niet glad. Wel natte sneeuw gehad. Ook zijn we over de poolcirkel gekomen. Morgen dan naar de kustweg 17.

07/6
Vanmorgen opgestaan met zon maar toen we vertrokken regende het al. Onderweg steeds buien. We rijden nu op de kustweg 17. Het doel van de reis. Dit is blijkbaar een heel bekende camperroute, zoveel kom je tegen. Er is echter een probleempje. Camperplaatsen zat en weinig campings. Het is 's avonds behoorlijk fris nog en dan wil je wel de kachel aanhebben en 's morgen voor je het bed uitkomt ook. Als je dat met je gasflesjes moet doen dan wordt het aan het eind van de reis eten bij Mac Donalds of zo iets. En de meeste camper-plaatsen hier langs de kust hebben geen voorzieningen. Dus als je het elektrische kacheltje wilt gebruiken moet je op een camping. Onze gasflessen vullen ze hier n.l. niet. Vandaag ook in Noorwegen rendieren van de weg moeten duwen, eigenlijk hebben we ze over de vangrail geduwd. Verder een echt groot mannetjes eland voor de auto gehad. Ging allemaal zo vlug dat het niet gelukt is om hem te fotograveren. De Noorse tegenligster, ( auto ), die ook moest stoppen, wees ons op de andere kant van de weg daar moest ook een zitten. Niet gezien. We rijden nu afwisselend langs de atlantische oceaan ( noorse zee zeggen ze hier ) of met een berg tussen ons en de zee. Zijn langs de Svartisen gletsjer gekomen, kun je met een bootje en wandelend naar toe. Maar ja met al die buien.  Staan nu in Furoy op een camping. Vanuit hier moeten we morgen met de pont overvaren en later nog een keer om weer bij een camping te komen. De tweede keer varen is het een stuk langer. We zien wel hoe het loopt. Het moet te doen zijn, kunnen we het elektrische kacheltje weer gebruiken. Maar buiten de regen hebben we het echt  wel naar onze zin. We kunnen alleen niet alles wat we wel zouden willen vanwege de regen. Maar wie weet "misschien wordt het morgen beter", zoals Cornelis Vreeswijk zong.

08/6
Vandaag vertrokken uit Furoy, direct op de ferry. Tien minuten later waren we aan de overkant. We moesten 30 Km. verder op de volgende boot, maar soms zit het tegen. Na een paar kilometer moesten we door een tunnel maar die was "stengt" oftewel gesloten. Er liep een Noor bij met een stopbord dus daar maar eens aan gevraagd hoe en wat. De tunnel bleef zeker anderhalf uur dicht omdat ze beton aan het spuiten waren. Een tijd met de Noor zitten praten over schaatsen en hij was in Amsterdam geweest met vrienden. Wist alles van koffieshops, alhoewel hij toch ook nog in het rijksmuseum en Madam Tussaud geweest was. Viel alweer mee. De volgende ferry ging om 12 uur 15. Toen we eindelijk door konden hadden we nog een kwartier voor we bij de ferry moesten zijn. Dat was krap, zeker als je de smalle weg, heuveltje op, heuveltje af, bochtje links en bochtje rechts zag. Als we de boot niet haalden konden we pas drie uur later over. Dus Max Verstappen was er niets bij. We hebben het gehaald, gelukkig was de ferry ook een paar minuten te laat, anders hadden we zo het ruim in moeten scheuren. Omdat we nog een heel eind moesten voor een camping zijn we uitgeweken naar Mo i Rana. Morgen gaan we een klein stukje over de E6 en dan weer richting Kystriksvegen 17 en naar Sandnessjoen. Oja had ik al verteld dat het sinds Ljusdalen in Zweden niet meer donker wordt. TV werkt nog steeds niet. Dus gaan we vanavond maar weer Borgen kijken. Vandaag ook weer wat rendieren van de weg geduwd. Het weer is nog steeds wolken, regen en zon en koud. Volgens de Noor was de winter niks, geen sneeuw en het voorjaar niks, veel regen en nog steeds te koud. En de zomer had 'tie ook niet veel hoop op.

09/6
 Vanmorgen bij het opstaan goot het, veel wind en koud. Toch maar naar kustweg 17. Het begon goed, we moesten volgens de kaarten met een ferry maar toen we daar waren, na 20 Km.  bleek de ferry niet meer te varen. Volgens de Noren daar ter plaatse was er een nieuwe tunnel gekomen en kon de ferry daarom financieel niet meer uit. Wij dus terug naar de E6 en een eind verder over een splinternieuwe weg met tol, en een tunnel met tol naar de kustweg. Gelukkig had Ide in Nederland zijn creditcard laten registren bij Autopass voor 1 Noorse kroon. Het kenteken wordt gefotografeerd en de kosten afgeboekt via de creditcard. Er is nl geen tolpoortje meer met mensen. Alles geautomatiseerd. Ben je niet geregistreerd dan krijg je alsnog een rekening met een boete thuis gestuurd. Op een gegeven ogenblik moesten we over een fjord met een nieuwe brug, geen tol. Er stonden borden dat we er niet harder over mochten dan met 40 Km. per uur vanwege de wind. Nou dat was eigenlijk al te hard, we werden bijna van de brug geblazen. 50 Km. verder hebben we een kerkje bekeken en gegeten. Daarna een vergadering belegd, wat willen we?? Het weer blijft nog een poos zo, dus. Tja de tweede regel van Cornelis Vreeswijk was "het wordt toch nooit goed". Uiteindelijk dus besloten om de rit langs kustweg 17 af te breken vanwege het weer en op weg te gaan naar Zuid Noorwegen en Zweden. Daar is het droog en wat meer zon en hogere temperaturen. Dus omgekeerd en richting E6. Uiteindelijk hebben we dus 220 Km. gereden en zijn 30 Km. naar het zuiden afgezakt. Oja we hebben wel rendieren gezien en moesten ook op de E6 voor een tunnel wachten i.v.m. werkzaamheden. Deze keer maar 5 minuten volgens de Noorse dame. En dat klopte.

10/6
Vandaag een ruk naar het zuiden gemaakt in de hoop dat daar het weer wat beter is. Over de E6 naar beneden. Denk niet dat dit een mooie snelweg is hier in Noorwegen. Dat komt pas in de buurt van Oslo. Ook op de E6 lopen rendieren. Staan nu in Levanger op een camping aan de Trondheimfjord. Trondheim ligt hier nog 80 Km. zuidelijker. De camping waarvan we vanmorgen vertrokken was een waterballet vanwege de regen en de stortbuien van vannacht. Onderweg nog buien gehad en een stroomver-snelling bekeken.  Ook deze camping is erg drassig maar we hebben een droog plekje gevonden. Onze buurvrouw uit Beieren, die na ons kwam, had een verkeerd plekje gekozen en is inmiddels door een trekker uit de modder getrokken en is naast ons neergestreken. We hopen dat het vannacht droog blijft en wij er morgen geen problemen hebben. Deze camping heben we jaren geleden ook bezocht en was toen pas nieuw. Een grote weide was het toen en we moesten douchen in de kleedkamer van de naastgelegen voetbalclub. Inmiddels is het erg luxe maar wel drassig. Nu om 20 uur schijnt de zon volop, het lijkt erop dat we de goede keus gemaakt hebben om naar het zuiden te gaan.

11/6
Deze nacht weer een paar dikke buien en 's morgens regende het nog. Dus maar verder naar het zuiden. Eerst nog grijs water geloosd en schoon ingenomen, brood gekocht en op weg richting Trondheim, we hadden een camping uitgezocht in Oppdal. Regen en zelfs mist tot Trondheim. Daarna tot Oppdal wat minder dikke regen. De camping vonden we niks, was eigenlijk een wintercamping voor ski-ers die zomers wat bijverdient. Dus even verder gezocht en in Dombas was ook nog iets. Dus daarnaar toe. Onderweg kwamen we over de Dovre fjell. Zoals altijd weer indrukwekkend. In Dombas bleek het een leuk klein campingkje te zijn en daar staan we nu. Na Opdal bleef het droog met hier en daar een stukje blauw. Zijn nog naar het centrum gelopen en hebben kaarten voor de kleinkinderen gekocht en een gedenkteken voor de gevallenen in de tweede wereldoorlog bezocht. Het wildlife viewing beperkte zich tot schapen op de weg. Op de Dovre fjell nog een Muskusos gezien tijdens het rijden. Zover ik weet zijn die hier uitgezet. Op het ogenblik schijnt hier de zon, we zijn benieuwd of we goed gegokt hebben met verhuizen naar het zuiden. Oma heeft een Trol gezien!!

12/6
Vannacht is het drooggebleven en bij het opstaan wel licht bewolkt maar ook droog. Hebben besloten 100 Km. naar het zuiden te gaan, naar
  Lom. Daar schijnt altijd de zon. We gaan daar de was doen, camper stofzuigen e.d.. Onderweg droog met wolken. We hebben ze daar zelfs alweer het land zien sproeien. Aangekomen bleek inderdaad de zon te schijnen maar ook wolken.  Volgens de weerberichten blijft dat voorlopig zo. Dus hebben we toch goed gekozen. We denken erover hier ook nog een dag te niksen, dorpje rondlopen, watervalletje kijken etc. We zijn hier al veel vaker geweest maar van hieruit kun je alle kanten op. Een foto vandaag.

13/6
Vanmorgen uitgeslapen en geniksd. Droog en zonnig!. Vanmiddag naar het dorp gewandeld, bij het touristburo gekeken of  hier nog wat nieuws te beleven was. Nee dus, behalve dat we onderweg zagen dat er een nieuw geldverdien dingetje bedacht was. Namelijk aan een kabel onder de brug en over de stroomversnelling heen slieren. Nog even om de stavkerk heen gewandeld, een gebraden kip gekocht voor het avondeten en verder 's middags lekker in het zonnetje gezeten. Dat was echt lekker na de vorige 14 dagen. Nu gaan we in overleg wat we morgen gaan doen. Oja we hebben Jip gezien.

14/6
Diny sprak gisteren Nederlanders die met de auto naar Geiranger waren gereden. Volgens hun had er nog nooit zoveel sneeuw gelegen. Dus mijn echtgenote drong er nogal op aan ook even heen en weer naar Geiranger te rijden en dan richting Olden, dus!  Vanmorgen op weg en hoe hoger we kwamen hoe meer sneeuw  om ons heen. Zelfs een echte sneeuwbui. Beneden in Geiranger scheen de zon weer lekker. Op de terugweg was het weer opgeknapt en reden we in het zonnetje. In de Geirangerfjord lag de Costa Fortuna uit Genua. Twee nederlanders die op die boot zaten, even uitgelaten van de boot, spraken ons aan om te vragen hoe dat ging rijden in de bergen. Het leek hem maar niks naar boven met al die haarspeld bochten. Ik heb hem verteld dat naar boven best meeviel maar dat naar beneden meer oplettendheid vereiste. Maar toen vroeg ik hem of zij wel op die boot durfden van de zelfde maatschappij als de Costa Concordia. Dat viel wel mee zei zijn vrouw maar de kapitein was net zo'n griezel als Schettino. Uiteindelijk zijn we bij Olden op een camping gegaan op 10 Km. van de Briksdalgletsjer. We hebben hier op de camping uitzicht op de Melkevollgletsjer. Het wildlife viewing vandaag leverde een eekhoorn en een geitebok op de camping.

15/6
Vandaag een stuk langs de fjord gefietst en verder wat rond de camper gehangen en de camping rond gewandeld. Het regende vandaag weer regelmatig. Denken er over om morgen richting zuid te gaan over de turistvegen 13. Kwamen ook nog Opa en Oma tegen. Of was het Gullit met vriendin.

16/6
Vanmorgen bij het opstaan scheen de zon en was er nogal wat blauw te zien. We hebben grijs en zwart water geloosd en schoon ingenomen. Daarna op weg langs Olden naar Tveit camping in Vangsnes aan de Sognefjord. In Olden lag de Costa Fortuna aan de kade en alle passagiers waren blijkbaar op weg naar de gletsjer zo druk was het met bussen. Wij gingen via de Turistvegen 13 op weg. Dat betekende twee bergruggen over. De 13 is een smalle weg met regelmatig een iets breder stuk waar je het tegemoetkomend verkeer voorbij kunt. Dat betekent dus continu opletten of er om de bocht een tegenligger aankomt. Het was een rit met prachtige natuur en het weer was ook goed, zelfs met haarspeldbochten op en neer. We kwamen ook een lawine tegen, nou ja lawinetje. We hebben ons er langs gewrongen. Het wildlife beperkte zich tot loslopende schapen op de weg. Vlak voor we op de camping konden moesten we nog een keer met de ferry mee. Deze doet twee eindpunten aan. Alles gaat op de zelfde boot. Als je naar de tweede bestemming moet dan moet je bij de eerste haven ook van boord maar moet je gelijk een bocht maken en sta je weer vooraan om de boot weer op te gaan en daarna komen die daar staan te wachten. We hebben een hele mooie bocht gemaakt en stonden dus vooraan op de boot. We staan nu aan de Sognefjord en vragen ons af of we de Costa nog voorbij zien komen want ze gaan met de boot naar Flam en moeten dus hier langs.

Op dit ogenblik komt er een cruiseschip langs. Diny staat al met de verrekijker in de aanslag.

17/6
Vannacht heeft het weer gehoosd. Dus maar weer een stukje rijden. We zijn richting Roldal gegaan. Weer over de 13 verder. Deze keer met ons hoofd in de wolken en jawel vanwege het weer, ja mist.   Over de bergen gekomen en door de wolken naar boven. Mistig en nat. Boven dikke sneeuw met heel hoge sneeuwwallen. Later via Voss richting Haukeli nogmaals over de bergen. Watervallen gezien en door tunnels gekomen. Midden in een tunnel twee keer een rotonde, dat was een heel nieuwe ervaring.  De 13 is op veel plaatsen erg smal. Aan de ene kant steil naar beneden en aan de andere kant een bergwand met hier en daar iets breder stukje zodat passeren toch mogelijk is. Als je een vrachtwagen, bus of ander camper tegen kwam zat er soms niet meer dan een vingerdikte tussen de spiegels, ongelogen. Het passeren ging dan ook heel langzaam. Maar alles liep gesmeerd. Hopen dat het morgen beter weer is. Diny wil richting Zweden.

19/6
Vannacht hoosde het en vanmorgen grijs met een lichte regen. Morgen dus op weg naar Arjang in Zweden, maar eerst nog een nachtje in Notodden.  We zijn weer in de wolken geweest toen we de Haukelifjell over gingen. Veel sneeuw ook  hier en ook mist. Zelfs in een tunnel hing mist. Ook dat weer meegemaakt. Een prachtige natuur hier.
Daarna door een vallei tussen de bergen door, nog twee bergen over en we waren er. Plekje gezocht en naar de supermarkt voor brood en melk. Onze Noorse kronen geteld en nog een chocoladecake gekocht. De cassiere had lol. We hebben maar verteld dat we morgen naar Zweden gingen en dat het op moest. De camping ligt naast een vliegveldje en je moet de startbaan over om er te komen. Op een bepaald moment gingen de slagbomen naast de baan dicht en landen er twee zakenjets. Die hebben we dus maar even gespot. Morgen naar Arjang. Het regent weer lekker op dit moment.

Toen we vanmorgen wakker werden scheen de zon met stapelwolken. Er was een vliegtuigje bezig met landen en starten, soms ook doorstarten. Het was een propeller vliegtuig. Hij had een kortere start en landingsbaan nodig dan die van gisteren. De weg bleef open. De zon hebben we de hele dag gehad met een enkele bui. Onderweg kwamen we bij de tunnel die onder de Oslofjord doorgaat. Bij Drobak. Bij de ingang is een rotonde met zijwegen van rechts en links. De slagboom was dicht en het rode licht knipperde. Het was blijkbaar vlak voor wij daar waren gebeurt. We konden maar een ding, rotonde rond, anders sloten we de zijwegen af en terug naar de rotonde die drie kilometer terug lag en weer terug. Achter ons konden de auto's, zo blijven staan dat het verkeer nog twee kanten opkon. Dus wij zijn terug gegaan en hebben ons achter aangesloten bij de  file die er inmiddels stond. Na drie kwartier ging de tunnel weer open en konden we er door. Wat er aan de hand was weten we niet, er was niets te zien. Inmiddels zijn we weer in Zweden en staan we op een camperlocatie in Arjang aan een meer. Morgen verder. Op de grens aan de Zweedse kant is hier ook een groot koopcentrum ontstaan. Dit hadden we de vorige keer dat we hier in Noorwegen/Zweden waren ook al op een andere plaats gezien. Zweden is n.l. stukken goedkoper dan Noorwegen. Prijzen zijn volgens Diny maar iets hoger dan bij ons. Is de EEG toch nog ergens goed voor.

20/6
Diny en ik hebben de pest in. We zijn op de terugweg naar huis en het weer is beter. Vandaag alweer zon met stapelwolken en een redelijke temperatuur. Je kunt in het zonnetje buiten zitten. We staan weer in Boras op de camping. Morgen gaan we naar Varberg en proberen een plaatsje op de boot van maandag naar Grenaa in Denemarken te krijgen. Als dat lukt gaan we nog bij mijn neef langs
. Vandaag een heleboel ree-en en herten gezien. Wel honderd. Maar ja niet wild. Achter een hek voor de fok en het vlees. Verder niets leuks te melden.

21/6
Vanmorgen opgestaan met helderblauwe lucht en een paar wolken. De hele dag zo gebleven. Nou ja beter laat dan nooit, hebben we in ieder geval nog wat zon. We waren vlot in Varberg en zijn eerst langs de haven gereden om te kijken of we een ticket voor de overtocht naar Denemarken konden kopen. Nee 's middags om 17 uur 15 was de ticket office van Stena pas weer open. Toen naar de camping op Getteron, daar hebben ze hele lekkere Turkse pizza. Besproken voor de poort op een camperplaats. Als we met de boot gaan dan moeten we om 7 uur naar de boot en of dan de poort open is??. Diny wilde TV kijken en de schotel deed raar. Even bestraffend toegesproken en het werkt weer. Even naar de zee gewandeld, kijken naar de scherenkust en de autochtonen die zich vermaken met een heel klein hengeltje met een garnaal eraan en dan tussen de stenen vissen. Ze vangen heel veel kleine zwarte krabbetjes die ze later weer in zee gooien. 's Middags een ticket voor de overtocht gekocht en morgen dus op familie bezoek in Denemarken. Oja we hebben onderweg ook weer twee kraanvogels gezien en een stel ooievaars. Dit zal wel het eind zijn van de wildlife viewing.

22/6
Vandaag vroeg opgestaan, kopje koffie, wassen en aankleden. En dan op weg naar de boot. We moesten er om 7 uur 30 zijn. De controlejuffrouw herkende Ide nog van gistermiddag ticket kopen en liet ons vlot door. Bijna direct konden we de boot inrijden. Camper neergezet waar de bemaning het wilde en naar boven voor het ontbijt. De overtocht duurde 4 uur en een kwartier. Dat is best een lange zit, de boot eens rondgelopen, op het zonnedek gekeken. Dat was knap fris dus weer naar binnen. E-reader gepakt en zitten lezen. In Zweden scheen de zon maar hoe dichter bij Denemarken hoe slechter het werd. In Denemarken regende het lekker. 15 Km naar Tove en Johan en om 1 uur waren we er. Morgen wil Diny nog wat specifiek Deense dingen halen in de supermarkt en dan gaan we woensdag op huis aan. 's Avonds van Tove's kookkunst genoten.

Dag Zweden
                                                                                                               Hallo Denemarken

23/6
Wat rondgekeken bij Johans kakatoes.  Tove's stofzuiger gerepareerd. In Grenaa rondgekeken en naar Glesborg Deense haring voor Diny gehaald. Morgen naar huis.

24/6
Om 10 uur vertrokken uit Tranehuse. Onderweg op een parkeerplaats langs de snelweg in de buurt bij Arhus zwart en grijswater geloosd. Komen we thuis schoon aan.   Boven Hamburg  allemaal weg-werkzaamheden. Konden gelukkig langzaam doorrijden. Bij Bremen stond boven de weg stau, konden hier gelukkig toch ook met 60 km/uur doorrijden. Viel dus mee. Tussen Hamburg en Bremen onze warme maaltijd genuttigd. Diny zalm en Ide een Schweinerucken Steak. Om 6 uur waren we weer thuis. Zag er allemaal keurig verzorg uit. Dus gaan we weer plannen maken voor de volgende trip. Al met al hebben we, ondanks het weer, toch een pracht trip gemaakt. Scandinavie blijft indrukwekkend.

Najaar 2015  Rondje Duitsland

24/8
Vandaag om 10 uur vertrokken voor een rondje Duitsland. Het reisdoel was een camperplaats op de Luneburger Heide bij het plaatsje Oberhaverbeck. Het eerste stuk tot net voorbij Bremen over de bekende wegen richting Scandinavie, erg bekend dus. Na de Raststatte Grundbergsee rechts af en over Bundes- en Landstrassen. Op een gegeven moment konden we niet verder, de weg was afgesloten en geen Umleitung. Dus terug waarbij Tommy helemaal in de stress schoot, wij dus maar op het gevoel de kant op die we dachten te moeten. Na een kwartier pakte ze de rit weer op en even later moesten we rechts af. En jawel ook afgesloten. Het bovenstaande herhaalde zich een paar  keer. Het leek wel of ze ons niet op de Luneburger Heide wilden hebben. Maar uiteindelijk lukte het ons toch om in Oberhaverbeck te komen. De camperplaats is een stukje terrein afgescheiden van een parkeerplaats in het bos. Best leuk om te staan.
Om half drie waren we er dus. We hebben al een stuk over de bloeiende heide gewandeld. Erg mooi hier.

25/8
's Nachts regende het weer lekker en ook nog 's morgens. Dus hadden we de vorige dag voor niets een fietskaart gekocht. We hebben besloten dan maar 60 Km verder te rijden en staan nu ongeveer 20 Km van de rand van Hamburg en 40 Km van het centrum op een camperplaats.  We staan op een camperplaats aan de Elbe en kunnen van alle faciliteiten van de naastgelegen camping gebruik maken. Op de camping raden ze ons aan om een Hamburg kaart te kopen. We kunnen dan met de bus en de trein naar het centrum en krijgen daar korting op veel dingen. Ook kunnen we met de U-bahn de stad rond als we dat willen. Dus dat is het plan voor morgen.

26/8
Vanmorgen opgestaan om kwart voor acht met een droge hemel en sluierwolken. Verder de hele dag zonnig. Om 9.05 uur stonden we bij de bushalte. In Winsen moesten we op de trein. Deze kwam te laat en ze riepen om dat we naar een ander perron moesten. Daarheen en toen kwam de trein toch nog op het eerste perron. Dus gemist samen met een stel Duitsers. Afijn dus op de volgende trein gestapt die niet tot aan Hamburg Hauptbahnhof ging, overgestapt op een andere en een uur te laat eindelijk op de bestemming. In Hamburg een Hop on Hop off met havenrondvaart genomen. Rondgevaren in de haven en door Speicherstad. Moeten nog even uitzoeken wat "Speichern" betekent, we denken bewaren of pakhuis of iets in die geest. Het waren n.l. allemaal pakhuizen vroeger. Terug van de boot eerst een broodje met koffie genomen. Daarna met de Hop on naar de Reeperbahn, daar rondgekeken en dan naar de Altstad. Ook hier rond gekeken en we kwamen bij een winkelcentrum waar Diny in wilde. Ook hier rondgekeken en een drankje genomen. Daarna terug gehopt naar het Bahnhof. Alweer naar een ander perron gestuurd van waar de trein met een kwartier vertraging vertrok. Gelukkig konden we in Winsen toch nog een bus richting camping krijgen. Om 6 uur waren we terug. De Duitse Bahn is dus niet zo Punktlig. Daarna op de camping maar buiten de deur gegeten wat we hadden geen van beide zin om te koken. Morgen kijken we het weer aan of we nog een dag blijven om langs de Elbe gaan fietsen.

27/8
Vandaag vertrokken naar Waren in Mecklenburg/Vorpommeren. Dat was zo'n 200 Km. Waren ligt in het gebied van de meren daar. De helft over een autobahn en de andere helft weer over Bundes- en Landstrassen. Vooral het laatste stuk hield erg op. De wegen zijn nog steeds niet op het niveau van de westkant van Duitsland. Ook in de dorpjes zijn nog steeds hier en daar wat overblijfselen van de DDR. Op de camping aangekomen gaven we aan dat we op de camperplaats wilden. Bleek toen we keken dat we toch op een plaats op de camping aangewezen hadden gekregen. Terug bij de receptie kregen we onenigheid over de prijs van de camperplaats. Ze wilden ons ook nog laten betalen voor twee personen terwijl dat al bij de prijs van de plaats in zat volgens alle gegevens die we hadden. Uiteindelijk bleek bij jufrouw 3 dat we gelijk hadden. 's Avonds begon het geweldig te stortregenen. Na een poosje begon het te druppen binnen. Er blijkt toch altijd als we beginnen met de tocht dat er iets niet goed gaat. In Noorwegen bakken regen en de hele zomer naast het huis gestaan, geen enkel probleem. De volgende morgen vertrokken van deze plaats zonder spijt vanwege al het gedoe hier.

28/8
Vandaag vertrokken naar Oranienburg, even boven Berlijn. Eerst nog even langs een bouwmarkt voor kit en een kitspuit. Staan nu op een camperplaats bij een haventje aan de Havel. Prettige havenmeester, leuke plaats bij het slotpark. Onderweg alles het zelfde als het laatste stuk gisteren, ook zijn we nog  bij het het concentratiekamp Ravensbruck langs gegaan en daar rondgekeken. Toen we ons geinstalleerd hadden op de camperplaats zijn we naar het Bahnhof gewandeld en hebben twee dagkaarten gekocht voor Berlijn waarbij we van al het regionaal vervoer en de U- en S- Bahn gebruik kunnen maken. Ook nog op het dak van de camper een paar naden gekit. Kon niet echt iets vinden dus maar even afwachten op de volgende bui.

29/8
Om 9 uur 43 met de Regionalbahn RE5 naar Berlijn. Daarna met de U-bahn naar de Reichstag die we wilden bezoeken. Jammer dan. Kan alleen nog maar als je je van te voren hebt aangemeld via internet. Dus maar doorgewandeld naar de Brandenburger Tor. Die stond er nog steeds maar er was wel weer nog meer omheen gebouwd. Unter der Linden afgewandeld en de Dom bezocht. Broodje gegeten. Unter der Linden is een grote bouwput. Alexzanderplatz weer eens bekeken en daarvandaan met de S-bahn naar het Joods gedenkteken. Het was bloedheet in Berlijn dus daarna een pilsje gepakt en naar de U-bahn bij de Reichstag terug gelopen. Daarmee naar het Hauptbahnhof en daar weer de RE5 teruggenomen. In Oranienburg terug bij de Italiaan nog een pizza gegeten en waren we om 19 uur weer bij de camper.

30/8
Vanmorgen op de fiets naar het concentratiekamp Saksenhausen. Ontzettend groot, nog veel te zien van hoe het geweest moet zijn. Eigelijk heb je het allemaal al gelezen, maar als je er rondloopt verbijstert het je toch. Vooral de grote en de hoeveelheid mensen die daar opeengepakt hebben gezeten. 's Middags rond de Janitzsee gefietst en het laatste stuk geraced. De lucht trok helemaal dicht en het begon te flitsen.  We waren precies op tijd terug om alle dakluiken van de camper te sluiten.

31/8
Vandaag van Oranienburg vertrokken naar Dresden, 250 Km. Een voorspoedige reis, aan de oostkant langs Berlijn. Het was erg rustig onderweg. Alleen bloedheet, dus de arko aan. In Dresden een camperplaats afgekeurd en een andere gevonden. Deze is achter een bedrijf die campers verkoopt. Alles wat nodig is zoals douches, toiletten, afvoer zwart en grijs water en inname schoonwater. En bovendien leuk aangelegd. Toen we stonden bleek het in de camper 38 graden. We hebben dus niets gedaan en buiten de camper onder de luifel een siesta gehouden. Morgen maar eens kijken of het dan beter is. We willen op de fiets de stad in.

1/9
Vandaag via de Elbe Radweg naar de stad gefietst, maar 8 Km. Warm en zonnig. Daarna de Hop on genomen en twee uur lang langs alle bezienswaardig gereden. Toen dat afgelopen was zijn we naar de Altstad gelopen en hebben daar maar gegeten. Mijn echtgenoot wil niet koken. Het is te warm zegt ze. Het is een heel mooie stad. Er is veel in de oude staat hersteld na het bombardement van februari 1945. Diny heeft twee kerkjes bekeken, een protestantse en een katholieke, en we hebben ook nog Luther gezien. Teruggekomen trok de lucht dicht en even later een geweldige onweersbui met windstoten.

2/9
Vandaag weer een ritje van 150 Km gedaan. Zijn vanuit Dresden over een door Diny gevonden weggetje binnendoor richting Tsjechie gereden. De weg voerde door de rand van het Reuzen-gebergte. Bergje op en af, haarspeldje hier en daar, 13 % omhoog of omlaag. Ze had het wel weer gevonden! Gelukkig heb ik wel het recht van veto als ze wat uitzoekt. Aan de Duitse kant een welvarend touristen gebied. In Tsjechie echt minder welvarend. Direct over de grens een autoweg- vignet gekocht, want je weet nooit of je daar per ongeluk op terecht komt.  Zijn nu vlakbij Karlovy Vary, wat we morgen willen gaan bekijken. Moet heel mooi zijn. Daarna misschien nog naar Praag en dan weer naar Duitsland. Vandaag wolken met zon en droog maar wel 10 graden kouder, dus de lange broek weer aan.

3/9
Vandaag blauwe lucht met wat wolken. Wij op de fiets naar Karlovy Vary. Drie maal verdwaald, het schoot niet op. Dus terug, fietsen weggezet en maar met de bus. In Karlovy uitgestapt en naar de wijk Lazne gewandeld. Dat is de wijk met de termale baden. Mooie oude huizen. We zijn langs het riviertje gewandeld, aan de ene kant heen en later aan de andere kant terug. Diny heeft haar kerkje weer gezien, mooi. Onderweg ook maar weer buiten de deur gegeten. Het is hier nog steeds goedkoop vergeleken met bij ons. Het is echt de moeite waard om hier eens rond te kijken. Op de terugweg enkele druppels. Bij de bus aangekomen begon het te hozen en te onweren, klonk erg overweldigend tussen de bergen. Gelukkig stonden we droog en de bus bleek er al te staan. Bij de camping aangekomen hoosde het nog steeds en zijn we ongeveer drie kwartier in het bushokje blijven zitten tot we 200 meter terug droog naar de camping konden lopen. We hadden geen jassen meegenomen namelijk. We waren benieuwd of het ook weer gelekt had. Gelukkig had het kitten goed geholpen. Alles droog. Morgen gaan we op weg naar Praag.

4/9
Vandaag van Karlovy Vary 130 Km naar Praag gereden. Vertrokken met een bewolkte hemel maar het werd het zonnig met wolken en zo is het gebleven. Onderweg even bij de Penny en de Lidl langsgegaan om brood e.d. te kopen. Staan nu aan de rand van Praag op een camping. Gaan morgen Praag nog eens bekijken. Vandaag verder genikst.

5/9
Vanmorgen bleek hier op de camping een keuring en show van New Foundlanders te zijn. Hadden Mark en Bianca dus hier moeten zijn. Daarna in de receptie twee 60 minuten kaarten voor de ondergrondse gekocht en naar het centrum gereden. Daar twee dagkaarten voor de tram en de ondergrondse. Hier ook goed gebruik van gemaakt. Inmiddels weten we weer precies hoe de ondergrondse  hier werkt. Eerst naar de joodse wijk en begraafplaats. We wilden de synagoge bezoeken. Dicht, ja we waren even vergeten dat het Sabbath was. Dat zal de reden wel zijn. Dus morgen nog een kans. Daarna een uurtje of zo door  Stare Mesto gezworven, de beroemde astronomische klok bekeken, Johannes Hus tegengekomen, naar de en over de Karelsbrug gelopen. Gegeten en naar het Wencelasplein, toen nog naar het Plein van de Republiek om een luxe winkelcentrum te bekijken. Daar nog wat gedronken en toen voelden onze voeten dat ze er genoeg van hadden. In de ondergrondse nog een dagkaart voor de volgende morgen gekocht en terug naar de camping. Nogmaals de synagoge proberen en dan naar de burcht.

6/9
Vandaag met de ondergrondse en de tram naar de Praagse Burcht. In de tram zei ik tegen Diny dat we eruit moesten, er zaten ook twee Nederlanders bij ons. Diny en de Nederlanders twijfelden maar ik stapte uit en dus Diny volgde maar. Maar ik zat wel goed. Daar alles weer eens bekeken. Vervolgens naar de Joodse synagoge gewandeld. Moesten alleen een brug over. Was dus nu wel open voor bezichtiging. Rondgekeken, veel spreuken uit het oude testament gelezen. Nog een fototje van de begraafplaats gemaakt en met de ondergrondse naar het winkelcentrum van gisteren. Daar zijn we bij de mongool gaan eten. Hierna hadden we het wel weer gezien en zijn terug naar de camper gegaan.

7/9
Vandaag uit Praag vertrokken richting Plzen, Pilzen zoals de Duitsers zeggen. Zijn nog even langs Beroun gegaan. Dat was de camping waar we met onze eerste camper stonden toen we voor de eerste keer naar Praag gingen. Daar nog even onze voedselvoorraad aangevuld en door gereden naar Plzen.

8/9
Vanmorgen vertrokken en eerst naar de brouwerij van Pilsner Urquell gegaan voor een rondleiding in de brouwerij. Het is de uitvinder van de pils zeggen ze hier. We hadden geluk een kwartier later was er een rondleiding in het engels. De huidige fabriek gezien en uitleg gekregen. In de ondergrondse opslagruimtes rondgekeken en mochten een slokje proeven van vers bier uit het vat. Samen met een stel Belgen opgedronken. Daarna vertrokken naar Cheb aan de Duitse grens die we morgen hopen over te gaan. Onderweg nog een vrachtwagen gezien die was gaan liggen, om te slapen? Nu gaan we een hapje eten in het restaurant op de camping. De menukaart zag er goed uit.
We hebben dus een "schnitzel gevuld met schinken en kase in rotweinsaus mit krauterbutter en pommes frites mit frische salat" gegeten, dazu ein Pilsner Urquell und ein bitter lemon. Smaakte uitstekend. Morgen naar Duitsland. Nog even in overleg waarheen.

9/9
Vertrokken uit Cheb na eerst grijs en zwart water te hebben geloosd en vers water ingenomen. Na in Cheb de laatste Kronen omgezet te hebben in diesel op weg. Daarna naar Mistelgau, een plaatsje vlak bij Bayreuth, via Land- en Bundesstrassen. Erg mooi landschap, Fichtelgebirge en Frankische Schweiz. We staan op een camperplaats bij een Thermalbad enz. Zo een gezondheids iets waar de Duitsers gek op zijn. Alles op de camperplaats wat je nodig kan hebben. Diny heeft de was gedaan en daarna hebben we lekker in het zonnetje gezeten. Morgen willen we naar Kitzingen een plaatsje vlak bij Wurzburg. Als het weer goed blijft dan willen we daar langs de Main gaan fietsen.

10/9
Vanmorgen vertrokken met een stralend blauwe hemel voor 120 Km.  Verder door de Frankische Schweiz, volgens ons is het nog steeds Beieren. Het eerste stuk over een landweggetje met heuvels en dalen. Met 13, 15 en 18  graden op en neer. Een prachtig landschap hier. Om 12 uur waren we op de camperplaats aan de Main. Heel druk maar we konden nog kiezen bij het het zoeken naar een plaatsje. Nu om half acht staat het afgeladen vol en staan er ook een aantal op stukjes die daar niet voor bedoeld zijn. Het is wel een mooie plaats dus dat zal wel de reden zijn. Vanmiddag zijn we eerst boodschappen gaan doen op de fiets. Daarna zijn we naar het stadje gewandeld en hebben het bekeken. Leuk en ook wat touristisch. We hebben voor twee dagen geboekt en gaan morgen fietsen. Het weer blijft hier in ieder geval nog drie dagen mooi. Oja we hebben St. Nicolaas met een zwaard gezien die boos leek. Waarschijnlijk omdat zwarte piet niet meer mag.

11/9
Vandaag weer een stralende dag. Zijn een stuk langs de Main gefietst, 50 Km. Erg mooi. Onderweg heeft Diny langs de weg onze vitamine vooraad aangevuld. De boom had net zulke mooie heerlijke rode appeltjes als vroeger de boom naast het huis waar ze woonde toen ze nog kind was. Hopelijk smaken ze net zo heerlijk. Aan het eind van de tocht wilde ze koffie met "Torte" dat had ze nog niet gehad zei ze. Daarna terug naar de camperplaats voor de siesta. Inmiddels zit ze een een appeltje te slachten en zegt dat ze lekker zijn, niet zo lekker als vroeger thuis maar toch wel lekker, maar dat zal de herinnering wel zijn. Morgen verder

12/9
Vandaag het eerste stuk over de autobahn tot voorbij Frankfurt. Daarna door de rijnvallei langs de rijn. Had Diny weer uitgezocht. Wilden in Rudesheim op een camping. Leek overvol dus alleen bood-schappen gedaan bij de Aldi en Rewe. Bij de laatste een gebraden kip gekocht voor het avondeten. Daarna door op zoek naar een andere camping. Onderweg een bordje camping rechtsaf, wij dus rechtsaf. Bleek dat het steeds hoger de berg opgingen en dat het weggetje steeds smaller werd. We reden tussen de wijngaarden en het leek ons maar niks waar we terecht zouden komen. Dus zodra we de kans hadden met enig heen en weer steken terug. Bleek een eenrichtingsweggetje te zijn. Nou ja we verstaan toch geen "duits" dus gewoon doorrijden. Uiteindelijk kwamen we in St. Goarshuizen en daar stonden pal aan de rijn een paar campers . Wij gedraaid en terug en daar ook de camper neergezet. Bleek geen echte camperplaats te zijn, maar een gedoogplaats volgens de andere camperaars. Nou dan zouden wij ook wel gedoogd worden. Vlak voor St. Goarshausen kwamen we onderlangs de Lorelei. Maar we konden de "wunderschone Jungfrau dort oben" niet zien. Toen we geinstalleerd waren zijn we met de fiets en een pontje de rijn overgegaan en teruggefietst. Bij de berg, die nu dus aan de overkant van de rijn lag, aangekomen, konden we nog steeds geen "wunderschone Jungfrau mit goldenes Haar" zien.  Nep dus. Nog een stuk verder gefietst en met het pontje terug. Op onze stoeltjes buiten gaan zitten en naar de vracht-, cruise- en rondvaartboten zitten kijken. 's Avonds kwamen ze verlicht langs en tegen tien uur kwamen de rondvaartboten in optocht langs naar het volgende dorp. Daar werd vuurwerk afgestoken. Morgen verder. Op het eerste fototje zie je de camper met twee kleine grijze stoeltjes er voor in het midden.

13/9
Vanmorgen 60 Km verder naar een camping want we willen douchen na drie dagen. Diny denkt dat we anders versmeren, zegt ze.

14/9
Gisteravond nog onder de douche geweest en bedacht dat we naar Wesel wilden op een camperplaats aan de Rheinboulevard.

15/9
Vanmorgen zei mijn echtgenote dat we ook naar de Wit in Schijndel , een grote zaak met kampeerartikelen, konden en eerst nog in Nederland op een camperplaats en dan de volgende dag naar Schijndel. Daarvandaan naar Beekbergen waar mijn zus en zwager op een camping staan om zijn bestelling af te leveren. Becherovka uit Tsjechie. Dus eerst naar Venlo, camperplaats daar afgekeurd, stond niets. Door naar de Wit, rondgekeken en daarna naar Beekbergen waar we dus een dag eerder waren. Blijven we dus een dag naast hun staan op de camping. Volgens mijn zwager staat aan de voet van de Lorelei een beeldje van de dame. Klopt, want ik had het op wikipedia opgezocht. Maar dus wel fout want ze hoort boven te zitten.

16/9
Vanmorgen om 10 uur vertrokken uit Beekbergen. Om 12uur30 thuis. Kunnen we plannen maken voor volgend jaar.