Campertochten
van Walslot

2016

• We zijn van plan om dit jaar in februari naar Spanje en Portugal te gaan voor zes tot acht weken. We hebben nu al een paar jaar het voorjaar in Nederland gemist dus het wordt weer tijd om te kijken wat er dan allemaal groeit en bloeit in onze tuin. En we gaan eens kijken hoe ons het "overwinteren" bevalt. Waarvan tzt verslag.
22/1
Inmiddels in de route gezocht naar campings die open zijn onderweg in Frankrijk en op acceptabele afstanden. Als backup hotels in de omgeving.

Voor de eerste stop, direct boven in Frankrijk bij Arras, gaan we in een hotelletje. Dit omdat het op ruim 500Km van Froombosch ligt en we nog wel wat drukte in Nederland en Belgie verwachten. Het ligt dicht tegen de A1 aan. Vanaf daar nemen we de tolwegen tot in Spanje en rijdt het rustiger.

Arras
Onderweg willen we bij Poitiers overnachten. We vertrekken op woensdag 3/2, ijs en weder dienende. Alleen weten we niet of het rond Parijs erg ophoudt, dus is een extra stopplaats bij Tours voorzien.
Daarna bij Urrugne vlak voordat we Spanje ingaan.

3/2

Om 9 uur 15 vertrokken, voor de route over de A28 en Zwolle gekozen omdat het van Hoogezand tot Groningen vaststond op de A7 en we niet wilden beginnen met in de file staan. Dus niet door de polder naar Utrecht. Voorspoedig door kunnen rijden tot bij Antwerpen waar het wat drukker werd op de rondweg. Daar voorbij ging het weer goed tot 4 kilometer voor de Franse grens. Daar werd het verkeer over een rijbaan gestuurd en door een bocht waar we alleen langzaam konden rijden en een politieman naar elke auto keek. Waarschijnlijk op zoek naar terroristen. Daarna nog wat langzaam rijdende files tot voorbij Lille. We waren al om 3 uur in Arras en zijn niet naar het hotel gegaan. Om de rest van de middag en de hele avond op een kamertje te zitten zagen we niet zitten. Dus  doorgereden naar een camping  in Orvillers - Sorel 100 km verder. Ging dus lekker vlot. Zitten nu 100 Km boven Parijs en zijn van plan morgen weer N en D wegen te nemen richting Poitiers. Valt de drukte tegen dan kunnen we alsnog op een Peage gaan of niet verder naar dan Tours.

4/2

Vandaag dus D en N wegen. De drukte "viel wel mee" op de Périphérique, het reed niet snel maar wel door. We waren op 9 uur 30 vertrokken en waren tussen half 5 en 5 bij Tours en zijn daar op de camping gegaan. Verder niet veel te vermelden behalve dat het wat regenachtig en somber weer is.

De camping ligt achter de dijk van de Loire, deze staat erg hoog. Zijn dus vandaag over de Seine en de Loire gekomen. Morgen verder.

Les Acacias, Tours

5/2

Vandaag vertrokken uit Tours met regen. We moesten als we over de Peage gingen 7 uur rijden tot een camping die open was en over N en D wegen meer dan 9 uur volgens de TomTom. Dus hebben we gekozen voor de Peage. Pas in de buurt van Bordeaux begon de lucht te breken en kwam er af en toe wat blauw te zien. Uiteindelijk bij Bayonne was de hemel blauw met sluierbewolking. Nu staan we in Urrugne op een camping en hier is het 23,5 graden met zon. Dat is pas lekker!!!. Verder niet veel te beleven op de Peage, erg saai. Moeten als het maar even mogelijk is toch weer over D's en N's dan zie je nog wat. Alleen bij Bordeaux was het wat druk. De camping ligt vlak bij de Spaans grens. Als het morgen nog mooi weer is dan denken we hier een dag te blijven. Vandaag over de Dordogne en de Garonne gekomen.

6/2

Vanmorgen bij het opstaan een stralende blauwe hemel en 22 graden. We zijn dus een dagje gebleven. Het werd in de loop van de dag 24 graden. De bomen hier op de camping zijn zo gesnoeid dat er zomers een bladerdak schaduw geeft. Gedoucht, zwart water geloosd, en bij Leclerc,een grote franse marche met kleding, elektronica, eten e.d.,  het voedsel aanbod bekeken. Wat is hier allemaal te koop en hebben we nog nooit geproefd en lijkt ons wel lekker. We hebben  Flamkuchen uit de Elzas, die hebben we wel eerder gegeten, en paella gekocht. Ook zijn we al klaar met de vakantiecadeautjes voor de kleinkinderen. Morgen nog grijs water lozen en schoon innemen. Dan gaan we op weg naar Burgos in Spanje.
Het is hier Baskenland, Frans en morgen Spaans, dus twee talen overal. Het lijkt Friesland wel.

7/2

Gisteravond koelde het ineens heel erg af. Later begon het vreselijk te waaien met windstoten. We hebben de schotel zelfs laten zakken. De vorige keer in Spanje was hij plat gewaaid en met erg veel moeite later thuis weer gerepareerd. 's Nachts heeft het verschrikkelijk geregend met nog steeds windstoten. Vanmorgen vertrokken met bewolkt weer wat later overging in blauw met wolken, wat regen en veel wind. De temperatuur is ook gezakt, het was af en toe onderweg 4 graden. Maar er staat mij bij dat we op een hoogvlakte zitten, dus dat kan wel. Er ligt nog sneeuw op de bergen en er staan stieren langs de weg. We waren om 2 uur in Burgos en zijn daar op de camping gegaan. Het is momenteel blauw met wolken. Hier spreken ze weer alleen Spaans.

8/2

Vanmorgen bij het opstaan was het zwaar bewolkt en koud met veel wind. Om 9.30 vertrokken uit Burgos. Gisteravond overlegd en besloten naar Caceres gaan en daar op een camping. Het eerste deel van de rit een eentonig vlak en kaal landschap, niet echt mooi. Wel om de 5 Km. een tankstation, het kan niet op. In de TomTom hadden we een Lidl op te rit ingegeven en in Palencia brood en ijsberg-sla gekocht en Diny een vestje, doet ze altijd op vakantie. Staat haar goed en had een Lidl prijsje. Later kwamen we in een berglandschap wat wel mooi was. Ongeveer 1200 mtr hoog. Ook weer ooievaars nesten op elektriciteits masten met ooievaars er op. Daarna de Taag over en om half vijf waren we op de camping. Elke plek heeft hier zijn eigen douche en toilethuisje. En dat allemaal voor een ACSI voorseizoen prijs van 17 Euro. Weer eens wat anders dan een toiletgebouw. Het was onderweg somber weer met af en toe regen en 8 graden. Niet echt Spanje weer.  Oja de diesel kost hier rond de 92 cent, dat is nog eens wat anders dan twee jaar geleden in Noorwegen, toen 1 Euro 85. Hoor nu net op het nieuws dat de nederlandse grenscontrole net zo gaat worden als wat we bij de Belgische/Franse grens al hadden meegemaakt. We denken er over om morgen naar Sevilla te gaan.

9/2

Vanmorgen vertrokken naar Sevilla met zwaar bewolkt weer en motregen en 8 graden. De autowegen zijn in dit deel erg rustig met voornamelijk wat vrachtverkeer. Het gebied is erg mooi en Diny heeft wel 12 ooievaars in een weiland gezien en nog een aantal loslopende.  In Sevilla aangekomen zijn we op een camperplaats bij een autobedrijf gegaan.  Deze ligt tegen het centrum aan en is beveiligd. Campings zijn niet echt dicht bij Sevilla te vinden. We waren er om twee uur en het was inmiddels droog en aardig weer. In 2012 waren we ook al in Sevilla en hebben daar een hele dag in rond gezworven. We zijn nog wel even naar de Plaza de Espana gewandeld en het bijbehorende park om het nog eens te bekijken samen met een eenzame Nederlandse man alleen.  We waren om zes uur weer in de camper.  Morgen naar Tarifa.

10/2

Vandaag vertrokken om half tien met somber weer. Onderweg nog regen maar ook een beetje zon gezien. Halverwege de rit nog even brood bij de Lidl gehaald en we kwamen daar ook een Pollo Asana Original tegen die we ook mee genomen hebben. En een jonge Spaanse dame geleerd hoe een broodsnijmachine werkt. Ook nog langs een moeras of zo iets gekomen waar het rose zag van de Flamenco's. Om half drie op de camping in de buurt van Tarifa, dat ligt op de zuidelijkste punt van Spanje. Het is 18 graden en somber met af en toe wat motregen. We hadden gehoopt op wat meer zon maar dat komt pas vrijdag. De camping ligt 200 mtr van de Atlantische Oceaan. De Pollo hebben we opgegeten. Hier blijven we een paar dagen. Hebben er dus 8 dagen overgedaan om hier te komen en gaan dus nu heel langzaam weer naar het noorden, dus richting huis. Maar echt heel langzaam voorlopig.

De ene kant

en de andere kant van de weg.

11/2

Vanmorgen werden we om 9 uur 30 wakker. Hadden we denk ik nodig na een week. Het heeft vannacht gegoten van de regen. Nu zwaar bewolkt, regen en wel 22 graden. Buiten de camper is het wat modderig. We zijn eerst de camper van  binnen gaan stofzuigen en verder opruimen. Was wel nodig na een week. Vanmiddag was het weer wat opgeknapt, droog, en zijn we langs het strand gaan wandelen.
We hadden gehoopt op meer zon als we hier waren maar misschien krijgen we dat ook nog wel. De temperatuur is wel lekker. Morgen zal het droog zijn volgens de weersvoorspelling, we zien wel.

12/2

Vandaag zou het droog zijn volgens de weersvoorspelling. Dus mooi niet. Tussen de buien nog wel de camper gewassen, grijs en zwart water geloosd. Ook nog even naar het strand gewandeld maar de lucht trok zo snel dicht dat we vlot teruggegaan zijn. Denken er over om morgen naar Gibraltar te gaan, dat is alweer een stukje naar het noorden. Maar daar blijft het ook tot dinsdag slecht, dus?

13/2

Vannacht heeft het weer gehoosd van de regen. Toen we vanmorgen weg wilden rijden was de grond zo zompig dat het niet lukte, de wielen kregen geen houvast in de natte klei. Wat auto wassen??  Met hulp van de camping en metalen roosters is het gelukt. We zijn op weg gegaan naar Gibraltar. Dat was maar een stukje van 50 Km. Onderweg bij de Carrefour brood gehaald en een pizza assortiment met verschillende smaken gekocht voor het avondeten. We waren omsteeks 12 uur op de camperplaats in La Linea de Conception, dat ligt tegen Gibraltar aan. Deze camperplaats is bij een jachthaven en 200 mtr van de grens met Gibraltar. Na gegeten te hebben zijn we naar de grens gewandeld. Geen Schengen!!. Heen en terug wilden ze de paspoorten zien, alhoewel even omhoogsteken was genoeg, daarna de start en landingsbaan overgestoken. Zodra we in Gibraltar waren lazen we dat de kabellift buiten werking was. De rots is erg steil en alles wandelend doen zagen we dan ook niet zitten. Dus hebben we  een 8 persoons-busje, een gids en een tour besproken. Hiermee zijn we langs de Grot, de zuilen van Hercules, de apen en de kanonnen getrokken. In de grot was een lazaret voor gewonde soldaten geweest en nu alleen nog de verlichte druipsteen formaties. De zuilen van Hercules komt uit de oude Griekse tijd. Hier hield de wereld op. De ene zuil is de rots en de andere een rots aan de overkant in Marokko. Bij de kanonnen lazen we dat de rots veroverd was door een Engels/Nederlandse krijgsmacht in 1704  op de Spanjaarden en Fransen en bij de vrede van Utrecht aan de Engelsen is toegewezen. De apen gezien, agressieve krengen zijn het. Morgen zal het weer verschrikkelijk gaan regenen en gaan we richting Marbella. Daarna een paar dagen zon en dus blijven we daar. Op het ogenblik kijken we uit op de jachthaven bij nacht.

14/2

Vanacht weer storm en regen. Om 10.00 vertrokken richting Malaga. Onderweg een verschrikkelijke regenbui en windstoten gehad. Later droog met steeds meer zon. De eerste camping afgekeurd. In gezamenlijk overleg een paar andere geselecteerd uit het ACSI boek en verder gezocht. Uiteindelijk een gevonden in Valleniza. Regelmatig zon maar ook motregen en aldoor harde wind.

Wat Costa del Sol

20 min. later.

15/2

Vannacht heeft het behoorlijk gestormd, de camper stond te schudden op zijn wielen. Vanmorgen nog steeds een harde wind en koud, 6 graden, maar wel zon. Zijn wezen wandelen langs het strand. Zwart zand en kiezels. Daarna de camper maar weer eens gezogen en het sanitair gereinigd. Diny sprak andere Nederlanders die vertelden dat bijna alle campings hier langs de kust vol zaten. Daarna de weerstverwachting bekeken en gezien dat deze week het nog niet veel beter werd. Daarom besloten om morgen naar Cordoba te gaan om de stad te bekijken. Deze stond al vanaf de vorige keer Spanje op Ide's verlanglijstje. Schijnt een mooie oude stad te zijn met Moorse, Joodse en Katholieke invloeden. Mooie oude binnenstad en een kerk/moskee/kerk te bezitten. Eerste christelijk tot de Moren kwamen en daarna weer een katholieke kerk. We zijn benieuwd. De week daarna zal het zonnig worden met onge-veer 14 a 15 graden en dan willen we weer aan het strand staan.

16/2

Vandaag van camping Valleniza Playa naar Cordoba gereden. Het eerste stuk door een bergachtig terrein en daarna door een golvende vlakte met een stralend blauwe hemel en koud. Staan nu op een camperplaats direct tegen de oude stad aan. Even die richting opgewandeld om te orienteren hoe en wat. De sinaasappels groeien hier aan de bomen. Diny heeft er een geplukt om op te eten. Zo zuur als het maar kan. Dus niet te vr.....n. Gaan morgen daar de cathedraal en de oude stad bekijken.

17/2

Vannacht was het erg koud. Volgens weerplaza  heeft het zelfs 2 graden gevroren. De Cordobanezen lopen met dikke winterkleren aan. In de oude stad rondgeslenterd, de cathedraal bekeken, naar de Guadalquivir gekeken.  Deze cathedraal was eerst een kerk, toen een moskee en daarna weer een kerk. En elke keer is er aan verbouwd. En volgens de boeken was er oorspronkelijk een Romeinse tempel op die plaats. Deze binnenstad is echt de moeite waard om eens in rond te kijken. Er hebben dus Romeinen, Visigoten, Moren, Joden en Spanjaarden gewoond. En het stikt van de souvenier-winkeltjes. De brug over de rivier is geheel gerestaureerd, is volgens ons te rigoreus gedaan. Ook lijkt het alsof ze de Karelsbrug in Tjechie hebben geimiteerd. Met muziek en allerlei snuisterijen te koop.  Wat we zien wilden hebben we gezien. Morgen weer naar de kust.

18/2

Vandaag vertrokken naar Balerma en op een camping gegaan. Onderweg waarschuwde de camper dat de buitentemperatuur laag was, dus 3 graden. Ook kwamen we langs Granada en de uitlopers van de Sierra Nevada. Waar hebben we die eerder gezien, op een ander continent! Er ligt sneeuw op de toppen. Tot nu toe is onze verwachting over overwinteren niet uitgekomen. Veel wind, veel regen en koud. Als het niet snel verandert gaan we misschien wel weer naar huis. Het weer nodigt niet uit om te fietsen of te wandelen. En om met de kachel aan in de camper te zitten en naar de regen te kijken dat is het ook niet. En het was ook niet de bedoeling om dan maar weer een stuk te rijden. De dagen dat we zon gezien hebben was het steenkoud, dus. Alleen in Urrugne in Frankrijk was het lekker. Vanmorgen stond het om de camper blank van de regen die die nacht gevallen was. Maar we blijven optimistisch. Het zal volgende week beter worden zeggen ze.

19/2

Het heet hier de Costa Tropical. Ja er staan plambomen maar de temperatuur en de wind is niet tropisch.  De camping is nieuw en erg goed voor caravans en campers. Geen plaatsen voor tenten voor zover we hebben kunnen zien. De bosjes die de plekken scheiden zijn nog erg laag. Vanmorgen was het bewolkt met wind en koud. Vanmiddag een stralende blauwe hemel met een harde koude wind. Zijn nog op het strand wezen wandelen. Diny heeft een zee-egel gevonden met de stekels er nog aan en het skelet er nog in en meegenomen. Het skelet is inmiddels verwijderd en de egel goed ingepakt om mee te nemen. We zijn benieuwd of de stekels er aan blijven zitten. We hebben ook nog even uit de wind en in de zon naast de camper buiten gezeten. Maar nog wel met een fleece aan. We kijken het weer aan morgen of we blijven of doorgaan naar Benidorm.

Gereden vanaf Tarifa

20/6

Vanmorgen grijs water geloosd en schoon geladen. Vertrokken met een helblauwe lucht en 6 graden met een harde wind met vlagen. De bestemming was Benidorm op een camping met 700 plaatsen. We dachten dat daar wel een plekje zou zijn. Onderweg over gewone wegen, eerst dus met helblauwe lucht en koud, later bewolkt en nog steeds die harde vlagen wind. Hard rijden was er niet bij. Onderweg een camper gezien die in de vangrail van de middenberm geblazen was. Later werd het zonnig met wat wolken. Volgens de auto was het toen buiten 18 graden. Toch goed gegokt? Precies wat Weerplaza had voorspeld. In Benidorm aangekomen bleek de camping alleen een noodplaatsje te hebben waar de camper niet in paste. Andere campings ook vol volgens de beheerder. De hele grijze plaag uit Europa zat blijkbaar hier aan de kentekens van de auto's te zien. Bovendien zagen wij de campings in Benidorm eigenlijk niet zitten. Net  rijtjeshuizen zonder voor of achtertuin, bovendien was je achtermuur ook die van de achterbuurman. Besloten om door te rijden naar Valencia waar we van twee camperplaatsen en twee campings de gegevens hadden. Omdat het al half vijf was de tolweg genomen en besloten op op de dichtsbijzijnde als eerste te gaan kijken. Een camperplaats en die had nog vrije plaatsen daar staan we nu. Om 6 uur waren we daar.

Benidorm, lijkt Las Vegas wel.

21/2

Vandaag rustig aan gedaan. Uitgeslapen, stof gezogen en de boel schoongemaakt. Plaatsje bekeken en naar het strand gewandeld. Daarna een poosje in de zon gezeten. 's Middags langs het strand gefietst. Op weerplaza naar het weer voor de volgende dagen gekeken. Het wordt weer slechter met kans op regen. Besloten naar een andere camperplaats aan de andere kant van Valencia te gaan waar vlakbij een metrostation is.  Kunnen we eventueel met het openbaar vervoer de stad in.

22/2

Vandaag dus verhuisd naar Valencia Camper Park. Het bleek een camperpark te zijn dat te vergelijken is met een camping, wc's, douches, een restaurantje en zelfs een zwembad. Alles wat je nodig hebt is hier, ook een speeltuintje voor kinderen, wat wil je nog meer. En dat voor een ACSI prijsje. En  vlak bij een metrostation. We waren er omstreeks 12 uur en zijn na het eten eerst eens op zoek gegaan naar het metrostation. Konden het niet vinden en aan een Spanjaard gevraagd in ons beste spaans, maar we kwamen er weer uit. Bleek dat we al veel te ver waren en een bordje over het hoofd gezien hadden. Daarna terug naar de camper en in het zonnetje gaan zitten bij 20 graden. De camping van Roel en Jopie gaan we dus maar niet opzoeken, bedankt voor de moeite Roel.
De regen die voorspeld was hebben we de afgelopen nacht al gehad. Op Weerplaza staat dat het nu tot en met donderdag 20 graden blijft met woensdag en donderdag wat wolken. Dus hebben we besloten hier te blijven tot vrijdag. Morgen met de metro naar Valencia.

Overwinteren

23/2

Vandaag met de metro naar Valencia. Werkt net als in Nederland. Inchecken en uitchecken. Kost alleen 1,50 euro zolang je in de metro zit. Je kunt overstappen zo vaak je wilt als je maar niet door een poortje gaat. Op de camping kregen we een kaart met 10 ritten die je inlevert als je hem niet meer nodig hebt en dan met hun afrekent. Zij laden hem dan weer op voor de volgende gasten. Lekker makkelijk. In de binnenstad rondgezworven, het huis van het volk bekeken, mijn koningin heeft een zwaai moment ingelast en de cathedraal weer een keer bekeken. Daarna ons avondeten tussen de middag genomen. Gemeentewerken sinaasappels zien oogsten. Daarna naar de Mercado Centro maar die ging om half drie sluiten, siesta! Op de mercado zit een papegaai. Een goed Engels sprekende Spanjaard vertelde ons dat in de mercado groente, fruit, vis, vlees enz. verkocht wordt en dat de papegaai kwebbelende vrouwen symboliseert die er in rond lopen. Terug naar de metro gelopen en om 4 uur waren we weer op de camping. Nog een uurtje met een pilsje in de zon gezeten, 22 graden. Daarna koelde het hard af en hebben we onze lunch genomen.

24/2

Weerplaza zei gisteren dat het vandaag in Valencia 21 graden met zon zou zijn en morgen 16 met wat sputters regen. We hebben daarom besloten vandaag op de camperplaats te blijven en te niksen. Beetje in de zon zitten en lezen, ook wel lekker. En dat hebben we gedaan. Tegen het eind van de middag stak er een koude wind op en toen voelde 21 graden niet meer zo lekker en zijn we naar binnen gegaan en hebben uitgezocht waar we vrijdag naar toe gaan. Dat wordt Barcelona op een camperplaats midden in de stad. De vorige keer hebben we daar de kerk van Gaudi gemist. Morgen nog een keer Valencia in. Diny wil winkels kijken en ik mag mee. Daarna nog even de binnenstad in.

25/2

Vandaag dus naar de Colon"straat" een soort Kalverstraat in Valencia. Diny winkel in en uit. En ik lekker op een bankje in de zon wachten. Uiteindelijk heeft ze een spijkerjasje gevonden met allerlei frutsels er op en aan, ik mocht keuren. Daarna gekocht, deze keer geen Lidl prijsje. Daarna zijn we nog een keer naar de mercado centro gewandeld en hebben het in vol bedrijf gezien. Hierna ons avondeten alvast genuttigd op een terrasje. Terug naar de metro en om vier uur waren we weer bij de camper. Oja ik heb een nieuwe muis gekocht, de andere haperde, breukje in de kabel. Dus kwam ik ook niet met lege handen terug. Diny heeft het Noorderstation en de Arena de Toro nog op de foto gezet.

26/2

Vandaag een ruk gegeven naar Barcelona. Het eerste stuk over gewone autowegen. Daarna gaan winkelen bij de Carrefour. Brood, frisdrank, water, mandarijnen en frisdrank ingeslagen. Een lekker broodje gekocht voor tussen de middag en een Pizza voor het avondeten. Daarna op de TomTom gekeken hoelang we er nog over deden om in Barcelona te komen. Het bleek dat we er precies in de spits aankwamen. Dat leek ons niet geslaagd. Gekeken hoe laat het zou worden als we over de tolweg gingen. Half vier net voor de spits. Dus over de tolweg en nu staan we midden in Barcelona op een bewaakte camperplaats 200 mtr van de metro. Daarnaar toe gelopen, inmiddels hebben we een plattegrond van de metro en een stadsplan en weten welk  metrokaartje we gaan kopen. Dezelfde als in Valencia. Gaan morgen naar de kerk van Gaudi en de Rambla  en verder rondkijken.

27/2

Vannacht heeft het gestort van de regen. Weerplaza had 17mm voorspeld en dat is er zeker wel gevallen. Vanmorgen toen we naar de stad wilden zag het er redelijk uit. Naar de metro gelopen en een 10 rittenkaart gekocht. Naar de kerk met de metro en  toegangskaartjes gekocht. Toen we uit de metro kwamen begon het te gieten van de regen. Geen paraplu's bij ons, het weer was ja opgeknapt. Twee op straat gekocht. Diny handelde en praatte er 2 Euro af. Konden pas om 1 uur in de kerk. Dus eerst naar de Rambla, deze overgewandeld. Diny wist van de vorige keer nog een Mercado te vinden, deze heet hier Mercat, zal wel Catalonisch zijn. Dus ook daar doorheen gewandeld. Toen koffie gedronken en een wafel met slagroom, walnoot en chokoladesaus erbij genomen. Een gewone kop koffie noemen ze hier een kop koffie Americano. Diny dus een Americano en Ide een Americano met melk. Daarna weer naar de kerk.  Nou deze was de moeite waard, het was nog eens wat anders dan Diny's regelmatige kerkjes en cathedralen. Na hier alles bekeken te hebben zijn we op zoek gegaan naar de Arc de Triomf, ze hebben hier dus ook een. Naar de plaza de Catalunia gewandeld en daarna de 10 rittenkaart volgemaakt en terug naar de camper. Later nog even naar de Mac Donalds voor mijn jaarlijkse vakantiehap. Mag wel eens een Amerikaanse leidinggevende instructie komen geven. Nu regent het weer. We hebben mazzel gehad dat we tussen de buien door nog stukken hebben kunnen lopen. Volgens mij is de 17 mm ruimschoots gehaald!. Morgen naar een camping net beneden de franse grens. Er wordt nog wat regen voorspeld, maar daarna zou het weer een paar dagen goed weer zijn. Blijven we daar nog even.

28/2

Vanmorgen afgerekend bij de automaat. Vertrokken richting Roses, 150 Km, dat is een badplaatsje op 20 a 25 Km van de Franse grens. We staan op camping Joncar Mar en werden verwelkomd door een Spaanse dame die nederlands spreekt. We willen hier nog een paar dagen blijven voor we Frankrijk intrekken. Het zal, volgens Weerplaza, tot en met vrijdag zonnig blijven met ongeveer 15 graden. Vanmiddag nog even langs de boulevard en het strand gewandeld, met wat sputters onderweg. Als het morgen echt droog is gaan de fietsen eruit want het is hier goed fietsen zo te zien.

n.b
Je gelooft het niet maar vanavond heeft het weer gehoosd. Het lijkt wel of de regen het op ons voorzien heeft.

29/2

Het was vanmorgen een flets blauwe hemel met sluierbewolking en een harde koude wind, 13 graden. Deze kwam vanaf de Pyreneeën waarvan de toppen nog met sneeuw bedekt zijn. Deze konden we zien toe we  over de boulevard naar het dorp wandelden. Het moet hier zomers een druk touristen-gebied zijn, te zien aan de vele hotels en restaurantjes. We hebben maar weer eens brood en water gehaald. 's Middags trok de wind nog aan, de camper staat weer te schudden. We zitten nu in de camper met het elektrische kacheltje aan. Gaan straks nog op weerplaza kijken hoe het morgen wordt.

1/3

Gisteravond ging het nog harder waaien, de camper stond verschrikkelijk  te schudden. Diny vroeg of hij niet omwaaien kon. Ik had niet het idee dat het zo erg was maar vroeg me wel af of we in bed niet zeeziek zouden worden. Het water klotste in de vooraadtank. Ze wilde ook weten of als hij toch omwaaide hoe we er uit konden komen omdat hij dan op de deur viel. Ik zei via het dakluik maar het kon natuurlijk ook via de voordeur van de bestuurder. Toen we vanmorgen zaten te onbijten zei Diny dat we wat haar betrof ook wel naar huis konden gaan. Want met de vele regen en harde wind vond ze er niks meer aan. En de temperatuur was ook frisjes. Want alleen in Urrugne en een dag op de camperplaats bij Valencia was het een lekker temperatuurtje. En eigenlijk dacht ik er net zo over. Dus we zijn op de terugweg gegaan. We hebben besloten langs de oostkant van Frankrijk over de peage te gaan en dan bij mijn nicht Tiny in Duitsland langs. Bij de Franse grens was het weer het zelfde als op de heenweg. Alles over een baan en dan via een krappe bocht langs de politiemannen die elke auto inkeken. De vrachtwagens werden een andere bocht in gestuurd, gestopt en bekeken van binnen. Onderweg een helblauwe lucht 11 graden en stormde het weer als een gek. Ik durfde het stuk van Spanje tot aan Orange niet harder dan 70 a 75. We kwamen nog een omgewaaide vrachtwagen en een bestelbus tegen. Toen ons toch een vrachtwagen passeerde vloog het dakluik van de wc open. Zo gauw mogelijk vastgebonden met touwtjes aan de binnenkant. Daarna werd het wat beter, maar het bleef tot aan Lyon hard waaien. We staan nu in een voorstadje van Lyon op een camping en rijden
 morgen Duitsland in.

2/3

Het was nog steeds regen en wind, maar niet zo erg meer als gisteren. Zijn dus het grootste stuk over de peage gegaan. We waren om half drie in Bad Krozingen DLD en zijn daar bij zo'n  duits kuurding op de camperplaats gegaan. En om drie uur zaten we bij mijn nicht aan de koffie. De dames hebben hun kleinkinderen besproken en 's avond kwamen een achterneef met vriendin en een achternicht met echtgenoot en kinderen ook nog langs. Een achter-achternichtje zei "es freud mich das sie wider da sind" leuk om te horen. Gisteren kregen we bij het kuurcentum allerlei "welkomsgutscheine" waaronder een kortingskaart voor diverse intreeprijzen overal in het Scharzwald. Een kaart voor gratis openbaar vervoer en twee vrijkaarten voor het termaalbad in het kurcentrum. De dames, de nicht en achternichtje zijn daar nu naar toe. Lekker zwemmen in het warme water zeiden ze. Vanavond zijn we nog uit gaan eten. Hieronder het derde deel van de route.  Geen gekke dingen bij de Frans/Duitse grens, we konden zo doorijden.

4/3

Vanmorgen waren we naar een grote elektrische apparaten en elektronica zaak/internet winkel. Hier rondgekeken. Teruggekomen hebben we gegeten en een foto gemaakt vanuit het raam bij mijn nicht van de besneeuwde toppen van het Schwarzwald.

5/3

Vanmorgen opgestaan om zeven uur. Koffie, eten, zwart en grijswater geloosd. Daar na naar een benzinepomp en de tank vol diesel gegooid. En op weg naar huis over de "links Rheinische". Onderweg de warme hap genomen en opnieuw de tank volgegooid. Regelmatig gewisseld van chauffeur en om kwart voor zes waren we thuis. Onderweg nog sneeuw naast de weg en ook op de toppen van de bergen bij Koblenz, de Moezel en de Eifel zien liggen, 4 tot 7 graden onderweg. Een paar langzaam rijdende files gehad. En veel Nederlanders met dakkoffers gezien die blijkbaar terug kwamen van de wintersport. Op sommige parkeerplaatsen zag het geel van de kentekens. De buurvrouw ook onderweg gebeld en gevraagd om op het knopje van de verwarming te drukken. Het was dus lekker warm toen we thuis kwamen. We zijn er nu ook achter dat overwinteren, dwz lang op een camping staan niets voor ons is. We zijn te veel zigeuner daarvoor. Bij ons is een vakantie , hier kijken, daar kijken en benieuwd zijn wat er achter de volgende bergtop ligt, toch meer bij ons past. Natuurlijk als het ons ergens  bevalt kunnen we best ergens een paar dagen blijven maar toch gaat het ineens weer kriebelen en worden we onrustig en gaan de achterkant van de volgende berg bekijken. We hebben het best naar de zin gehad, weer veel gezien van wat nog op ons lijstje stond zo "van daar willen we ook eens kijken". Alleen viel het weer wat tegen. Het huis stond er nog en direct aan het werk in de tuin is ook  nog niet nodig. Vakantie dus geslaagd. En aan de grens ook hier geen grenscontroles.
En nu op naar de volgende trip.

Home again.

Najaar 2016

28/3

Het jeukt al weer. We denken aan een volgende trip in augustus. En dan langs de Baltische staten en door Scandinavie terug. Ik ben al bezig alle mogelijke routes en campings en CP's te inventariseren. Onderstaand,in grote trekken de route, die aan alle kanten nog bijgesteld gaat worden.

Dus niet een rondje Oostzee, toen we een weekje voor we zouden gaan het weer daar bekeken viel dat erg tegen. En het leek de komende weken niet echt beter te worden, er ligt een lage drukgebied. Zelfs vorst in het noorden. Dus de neus van de camper niet noord maar richting zuid. Dit in de verwachting dat het daar niet zo koud is. Het plan is nu om eerst naar Bretagne te gaan via Maastricht, Amiens, Beauvoir en dan naar een camping aan de westkust van Bretagne. Vandaar kijken we wat we verder gaan doen.

18/8

Om 10 uur vertrokken en in Roermond nog even langs de Vrijbuiter. Om 3 uur waren op de nieuwe camperplaats bij Maastricht. Niet gek, moeten we onthouden voor als we uit het zuiden komen om naar huis te gaan. Morgen gaan we Maastricht nog eens bekijken.

19/8

Gisteren wilden we gaan koken. Gas deed het niet. Er zit een ongevalbeveiliging in de gasleiding en deze werkte niet. Oorzaak onbekend. Deze zorgt ook voor de juiste gasdruk. In de kist gekeken met overgebleven onderdelen van onze zelfbouwcampers, je weet maar nooit. Daarin zat ook een losse regelaar. Alleen geen passende slang. Deze vandaag gehaald bij een camperbedrijf en we nu kunnen we weer koken en braden. Zijn maar niet meer Maastricht ingegaan, dus op naar Amiens in Frankrijk. Dwars door Belgie langs Luik, Namen, Charleroi en Mons. Bij de Franse grens de bekende controle weer gezien. Om vier uur waren we daar en regende het wat. We zijn van plan hier morgen te blijven en de kathedraal nog eens te gaan bekijken. Vanavond dus een Bauernfrühstück ( gebakken aardappel, spek en ei ), een hamburger op z'n Amerikaans met kaas en ijsbergsla gegeten en dat vanaf een prima werkend gasstel. Diny kijkt nu naar de hockeydames die de finale spelen tegen Engeland.

20/8

Vandaag op de fiets naar het centrum van Amiens lang de Somme. De kerk dus bekeken en in het centrum rondgewandeld. Ze hebben hier een stadsstrandje met ligstoelen midden in het centrum en het stikt er van de terrasjes. Diny heeft toen we terug waren nog even de handbal- en de volleybal-dames vierde zien worden. Ook hebben we het Franse leger langs beide zijden van de straat zien wandelen met gevaarlijk uitziende wapens, op zoek naar terroristen?

Zoekplaatje, waar is Diny?

Vanavond regende en waaide het als een gek. Zelfs de satellietverbinding viel weg dus tv met horten en stoten. Diny zag dus de volleybaldames ook met horten en stoten en had de pest in.

21/8

Vandaag opgestaan met een effen grijze hemel. Vertrokken voor een ritje van 200Km naar Honfleur waar we omstreeks een uur waren. Onderweg buien maar in Honfleur scheen de zon. Op de camperplaats waren we precies op tijd. Er waren nog maar een paar plaatsen. Het liep snel vol. We zijn het zeer toeristische plaatsje ingegaan en hebben het kerkje nog eens bekeken dat door scheepstimmerlieden is gemaakt. Twee boten op de buik met de kiel omhoog tegen elkaar aan. Er was een uitvoering van kerkzang ( Latijn ), echt de moeite waard. Verder een rommelmarkt bekeken. Diny heeft nog een mooi bloemetje ondekt.  Morgen voor een kort ritje naar de Mont St. Michel en de dag daarna naar de voorlopige bestemming in Bretagne waar we een paar dagen aan zee willen staan. Er worden daar tropische temperaturen verwacht volgens weerplaza!!

22/8

Vandaag dus naar Beauvoir voor een ritje van 190 Km. Onderweg bij Leclerc de voedselvoorraad aangevuld en diesel getankt 1,082 Euro. Onderweg hadden we al prijzen van 1,289 gezien. Mooi meegenomen, kunnen we weer een pilsje kopen. Om 13.00 uur waren we er. Vandaag met een stralend blauwe hemel en een heerlijk warm temperatuurtje. Toen het vanmiddag wat afkoelde zijn we nog even gaan fietsen.

23/8

Vandaag na het ontbijt schoonwater ingenomen, het vuile hadden we gisteren bij aankomst al geloosd. Daarna vertrokken naar Landeda een ritje van 280 Km over een autoweg, binnendoor wel geprobeerd maar dat lukte niet. Op de richtingborden waren namen afgeplakt. We waren er dus al om 2 uur. Het was in het binnenland bloedheet maar aan zee een lekker zeewindje, erg lekker. Na de siesta naar en in zee gewandeld en de camping geinspecteerd.

Van Amiens naar Landeda.

24/8

Vanmorgen opgestaan met een grijze lucht en koel. Het slechte weer in Engeland hing dus ook over Bretagne. Pech dus. Zijn wel op de fiets naar een plaatsje op 15 Km gegaan over een gesloten spoorbaan waarover een fietspad aangelegd is. Inkopen gedaan bij Leclerc. Onder andere vis, Marlin stond op het kaartje. Vanmiddag nog een dikke bui. Die hoorde in Engeland te vallen, maar ja. Wel nog aan zee gewandeld en de vis op de barbeque klaar gemaakt. Een stevige lekkere vis. Op eerdere vakanties had ik voor de wifi een antenne op het dak met een extra zend/ontvangertje zodat ook bij slecht signaal het nog werkte. Diny had dan niets en was daar niet blij mee. Ik heb aan dat Z/Ontvangertje een draadloos routertje gehangen en maak nu mijn eigen wifi netwerk in de camper, waar Diny dan ook op kan. Zowel met haar tablet en de telefoon en ik met de laptop. En het werkt nu al sinds Amiens uitstekend. Iedereen blij. En het leuke is dat we maar een enkele toegang nodig hebben als er wat gekocht moet worden. We denken er over om morgen meer naar het oosten en wat zuidelijk te trekken. Volgens weerplaza is het daar beter weer.

25/8

Bij het opstaan koud en mistig en vannacht een paar dikke buien. Bretagne ligt dus in de zelfde luchtstroom als Engeland. Vandaag dus naar Bath sur Mer, dat ligt op de grens van Bretagne en de Pays de Loire Zuid/West. Het ligt op een landtong. Onderweg knapte het weer langzaam op en op de camping was het weer bloedheet en zonnig. Internet is hier niet best, heel erg traag. Nog even naar zee gewandeld.

26/8

Vandaag op de fiets naar Le Croisic een plaatsje 8 Km. verder op het schiereiland. Leuk en toeristisch, rondgekeken, een oud Bretons plaatsje. Deze keer heeft ze geen vestje gekocht maar twee T shirtjes die bij het warme weer passen. Het is n.l. erg warm maar gelukkig ook een fris zeewindje. Een zeermeermin op een rots zien zitten en aan Diny laten zien hoe je kokkels kunt vinden en verteld hoe ik die als kind in de waddenzee op de bazaltblokken bij de dijk vond en verteld hoe we ze later klaar maakten om ze te eten. Daarna langs de kust terug en bij de camper gegeten. 's Middags op de fiets naar de Terre de Sel waar zeezout gewonnen wordt. Een man gesproken en gevraagd of dit nog Bretagne is of de Pays de Loire. Hier ligt namelijk de grens maar de meeste namen zijn nog Bretons. Het zijn dus de Pays de Loire. Hij vertelde dat de meeste mensen hier zich nog Bretons voelen en dat de taal ( het bretons ) afstamt van het Keltisch en verwant is met het Wales dat daar in Engeland nog gesproken wordt. Hij sprak goed engels en kende ook nog wat nederlands, net zo goed als ik frans. Gezien hoe hier zeezout gewonnen wordt. Hebben we dat ook weer gezien. Verder een kerkje bekeken met een vissers achtergrond. Totaal zo'n 50 Km. gefietst. Daarna een siesta gehouden wat wel nodig was met deze temperatuur.  We zitten hier aan de Cote d' Armour en zijn dus vanavond ook heel romantisch, hand in hand naar de zon zitten kijken die in de zee zonk. Hoort er bij als je aan de Cote d'Armour zit. O ja overal kom je nederlanders tegen, maar hier niet, zelfs geen nederlands kenteken en ook maar één verdwaalde duitser, terwijl het hier heel mooi is.

27/8

Vandaag weer naar Le Croisic, in het plaatsje rondgezworven. Kado'tjes voor de kleinkinderen gekocht. Op het havenhoofd gewandeld en nog een stukje rondgefietst. Vogels gezien op de rotsblokken naast de pier, we denken dat het jonge meeuwen zijn want ze konden nog niet vliegen. Daarna bij de Intermarche de voedelvoorraad aangevuld en een Torte Poureau ( soort hartige taart ) voor het avondeten gekocht. Diny ging vanmiddag naar het zwembad op de camping en Ide las z'n Ebook. Het begon weer te kriebelen dus gaan we morgen nog een stukje afzakken naar het zuiden. Wel weer aan het strand. Naar Chattelaillion - Plage. Eerst kijken op een camperplaats en als dat niks is zijn er daar
 ook nog twee campings.

28/8

Vandaag dus naar Chatellailon-plage. We zijn met de brug bij St. Nazaire over de Loire gekomen, de rijstrooksignalering gaat ook met rode lampjes in het wegdek. Rustig door binnenwegen die kant opgegaan en hebben onze Douze Points weer ruimschoots gehaald, een rotonde heet hier een Rond Point, vandaar. Om half twee waren we op de camperplaats van Pass' Etapes. Een paar jaar terug wilden we ook op zo'n camperplaats en dat gaf een heel gedoe bij de slagboom en betaalautomaat. Je moest je aanmelden via een intercom in de betaalautomaat, je moest n.l. lid zijn van die club. Na veel ge-emmer en hulp van beter frans sprekende nederlanders zijn we binnen gekomen. Later kreeg ik ineens een pasje thuisgestuurd van die club. Ook allerlei uitbreidingen ,via de mail, van hun camperplaatsen. De Franse website bestudeerd en het pasje bewaard. Je weet maar nooit. Waar we nu heen willen,willen we weer op de camping en als het weer zo blijft nog een paar dagen blijven om rond te fietsen en op het strand te wandelen. Aangezien hier dus ook weer zo'n camperpark was wilde ik eens testen hoe het nu ging. Nu, het binnenkomen en betalen liep gesmeerd. Morgen kijken of er af komen ook zo goed gaat. Daarna boodschappen en naar de camping. Het was vandaag iets koeler maar morgen en de volgende dagen wordt het al weer een stuk warmer zegt weerplaza.

29/8

Nu het van de camperplaats af rijden ging weer net zo vlot. Pasje voor het contactplaatje en de slagboom gaat open. Gisteren moest het pasje in de paal, betalen via de betaalautomaat die ook in de paal zat. OK. Betaal pas er uit, lidmaatkaartje er uit en voor het plaatje houden en slagboom ging open. Het pasje was geprogrammeerd. Dus snuggere mensen die fransen! Daarna naar de Lidl en de Intermarche, bij de laatste weer eens een warme gebraden kip van een kilo gekocht. Een poule roti. Daarvandaan naar de camping. Hier spreken ze nederlands, de vrouw is nederlands. Maar spreekt ook frans, Engels en Duits. Op deze camping zijn dus wel veel nederlanders. Vanmiddag nog even rondgewandeld in het plaatsje. Daarna de kip gedeeld, zelfs het witte borstvlees was lekker sappig.  Morgen gaan de fietsen eruit. Zaten we vanavond binnen, ik te computeren en Diny keek TV. Begon ze ineens te gillen. Door de open deur was een poes binnengekomen en op de stoel naast haar gaan zitten. Ze schrok verschrikkelijk.

30/8

Vandaag 50 Km. gefietst langs de zee. Vanmorgen eerst naar de markt en daar rondgekeken. 's Middags, langs de zee, op de fiets naar La Rochelle. Een stadje met een leuk oud centrum. Pilsje gepakt op een terrasje. Het heeft een oude haven waar bij de ingang twee grote torens staan die alle schepen onder vuur konden nemen. De nieuwere havens zijn allemaal voor plezierjachten. Diny heeft weer haar kerkje gezien en is eens streng in de ogen gekeken door Meneer Pastoor.  Ook kwamen we een standbeeld tegen van Tousaint Breda, een vrije slaaf uit Haiti die tegen de Engelsen en Spanjaarden gevochten heeft om de slavernij af te schaffen. Daar had ik al eens over gelezen. Morgen willen we de andere kant op fietsen, naar Rochefort.

31/8

Vandaag op de fiets naar Rochefort. Deze keer niet zo'n mooie route en het stadje was ook niet veel aan. Maar misschien wordt het morgen beter.

1/9

Zijn vandaag weer op de fiets naar La Rochelle gegaan om het stadje beter te bekijken. Zijn vanmorgen vroeg vertrokken zodat het nog koel was als we daar liepen. Zijn weer een kerkje gaan bekijken, hing ook weer een bootje in, en de over de groente en de vismarkt gekomen. Tussen de middag ons avondmaal genoten op een terrasje. Daarna terug gefietst en bij de camper onze siesta gehouden. Hebben hier in de buurt nu zo'n 150 Km. rondgefietst. Morgen gaan we verder naar beneden, richting Bordeaux, we hebben een camping in en aan de Gironde uitgezocht waar je ook weer kunt fietsen. O ja ik heb ook foto's van het haventje hier gemaakt, bij eb eb bij vloed.

2/9

Vandaag vertrokken naar St.Palais sur Mer. Naar de camping Le Puit de l'Autre waar we al om 12.00 uur waren. Vanmiddag eerst op de fiets naar het plaatsje en daarna langs de kust gewandeld.  We zitten hier waar de Gironde in de oceaan uitkomt en hebben al een grote vrachtboot richting Bordeaux  zien varen. Een paar jaar geleden waren we hier in de buurt op doorreis en zijn met een ferry over de Gironde gevaren naar de streek die ook Gironde heet. Morgen gaan we fietsen.

3/9

Vanmorgen de camper weer gestofzuigd. Diny heeft de badkamer enz. gedaan en alles is weer rein. Daarna brood gekocht bij een stalletje langs de weg. Na het eten zijn we op de fiets gestapt en zijn op een fietspad door en op en neer door de duinen gefietst. Door een natuurpark, 40 Km. Weer bij de camper aangekomen een pilsje gepakt en nog even naar het strand gewandeld. Ligt direct aan de overkant van de weg als je de camping afloopt. Op een bankje naar de zee zitten kijken. Het was weer bloedheet. Er zaten fransen naast ons waarvan de vrouw ijsjes ging halen, zo'n 30 meter verder. Diny wilde dus ook ijs en ging halen. Het was softijs en droop al toen ze terugkwam. Ik dus de hele kop in de mond en haalde al het druipende eraf met wat ijs. Teveel blijkbaar want het werd pijnlijk langs mijn neus door de kou. Erg pijnlijk mag ik wel zeggen. En zoals gebruikelijk bij een onverwachte pijn ging ik van mijn stokje. Toen ik de ogen weer open deed lag ik naast het bankje en zaten Diny en de fransen naast me, erg verontrust. Maar het is een normaal verschijnsel bij mij en niet gevaarlijk. De fransen proberen gerust te stellen wat met enig moeite lukte. Diny was erg geschrokken maar had het wel vaker meegemaakt. Verder niets meer aan de hand, op een wat pijnlijke knie na, gestoten toen ik onderuit ging. Morgen gaan we de andere kant op fietsen. We zijn al aan het overleggen waar we hierna heen gaan maar zijn er nog niet uit.

4/9

Vanmorgen bij het opstaan een hemel die gesluierd was. Geen dikke wokenlaag, maar ook niet helder. Pas in de middag kwam de zon er door en werd het blauw. 's Middags zijn we op de fiets naar het zuiden gefietst tot voorbij Royan. We hebben nog even bij het veer gekeken, hiermee zijn we al eens overgevaren naar Les Landes. Ook kwamen we langs een een stukje kust die Cote d'Argent heet, geldkust dus, en aan de huizen te zien klopt dat wel. Foto'tje van het veer gemaakt en één van twee boten die we hier regelmatig zien. Toen we terug waren scheen dus de zon en was het 24 graden. Om 19.00 uur zijn we buiten de deur gaan eten. Morgen nog hier en dan gaan we weer naar het noorden
langs de kust. Nog plaatsjes zat om te bekijken.

5/9

Vanmorgen heeft Diny de was gedaan en heb ik wat zitten lezen. Ben wel mee geweest naar de wasmachine om te proberen in het frans te lezen hoe de temperatuur ingesteld moet worden. Gelukt. Vanmiddag een eind langs het strand gewandeld en vanavond nog even bij de zee gekeken.

6/9

Vandaag naar Le Chateau d'Ollone gereden, plekje uitgezocht op de camping. Morgen gaan we fietsen.

7/9

Vandaag rondgefietst in de omgeving. Een luxe badplaats met een mooi strand. Verder gefietst door een mooie omgeving. 's Middags nog even naar het strand. Camping zo zo, maar we hebben alles wat we nodig hebben. Morgen gaan we de andere kant op.

8/9

Vandaag dus de andere kant op. Hadden nu de fietskaart vergeten en dus verdwaald. Ide had wel een naam van een plaatsje in zijn hoofd waarlangs we terug zouden kunnen. Op weg daarlangs, maar we kregen toch het gevoel dat het misschien niet goed kwam. Dus de zelfde weg terug. Bij de camper aangekomen nog even de kaart bekeken. Het had gekund maar dan was het wel een rit van ongeveer 80 Km. geworden inplaats van 40. 's Middags wilde Diny nog even met de voeten in zee dus zijn we langs het strand gaan wandelen. Morgen gaan we het binnenland in naar Poitiers. We gaan daarna langzaam weer naar boven in Frankrijk en richting huis. Kunnen we kijken of de aardbeving in Hellum weer nieuwe scheurtjes in het huis heeft veroorzaakt.

9/9

Vandaag dus naar camping in Avanton, 180Km, dat is in de buurt van Poitiers. Niet meer aan het strand dus.  Morgen willen we op de fiets naar Futuroscope. Dit stond al vaker op het programma, maar misschien lukt het morgen dan eindelijk. Zijn maar weer eens boodschappen gedaan bij de Lidl "op de route". Maar onderweg kreeg Diny ineens zin in een Poule Roti dus zijn we ook nog maar even naar Monsieur Le Clerc gegaan en hebben er een gehaald. Een meloen hadden we al bij de Lidl gehaald, dus ons avondmaal was weer een succes. Op deze camping waren we drie jaar geleden al, zeiden de beheerders nadat ze in hun computer gekeken hadden. Het kwam ons al zo bekend voor. Morgen de fietsen er uit en op naar Futuroscope.

10/9

Dus op fiets en naar de Futuroscope. Om kwart over tien waren we daar, in de rij en  kaartjes kopen, volgende week dus droog brood eten. We zijn dus in de Chocs Cosmics, La Vienne Dynamique en de Machine a Voyager dans le Temps geweest. Oftewel kosmische botsingen, grappige tour in de omgeving en een tijdreis met gekke konijnen. Gegeten en vervolgens in de Gyrotour, Dynamic en L'Explorarium. Dus een soort euromast, een gevecht tussen een soort ruimteschip en een hard scheurende motorrijder, waarbij de stoelen de bewegingen van de motorrijder volgden en een film van Cocteau over plankton en ander onderwaterleven. Als je alles wilt zien en doen dan heb je wel een dag of twee, drie nodig. Om kwart over vijf waren we weer terug bij de camper. Siesta gehouden, waarna Diny de meloen verder geslacht heeft en Ide spiegeleieren met spek heeft gebakken.

11/9

We zijn dus weer op weg naar huis. Gaan we links langs Parijs omhoog of rechts. We hebben gekozen voor rechts naar Charny en daarna, morgen dus, ergens in de buurt van Nancy waar we langs de Moezel willen fietsen.

12/9

Vandaag dus naar Villey-le-Sec. Zijn eerst onderweg langs een zaak gegaan waar ze Pneu's verkopen. Een franse bandenhandel. We hadden al 14 dagen last van een achterband die heel langzaam leeg liep. Na oppompen was hij met twee a drie dagen weer zacht. Ik was er zat van en had er ook geen prettig gevoel over. Uitgelegd wat er aan de hand was, in mijn beste frans en met handen en voeten dus. Diny twijfelde toen we dat van plan waren of het me zou lukken. Maar ze begrepen het onmiddelijk en we werden ook direct geholpen. Er zat een spijker of boutje in. Spijker er uit en de band is aan de binnenzijde geplakt, net zoals je een fietsband aan de buitenzijde plakt.  Hij blijft zo te zien nu mooi op spanning. We staan dus nu op een camping aan de Moselle en gaan dus morgen langs de Moezel fietsen richting Nancy.

13/9

Vandaag dus langs de Moezel gefietst. Na 10Km. zei Diny "we zouden toch naar Toul". Dat was dus de andere kant op. Dus omgekeerd en richting Toul. Een heel mooie route langs het water en door leuke plaatsjes, 40 Km. Het bleek een oud stadje te zijn met een leuk pleintje in het midden. Hieromheen allemaal terasjes waar we een Griekse Salade en een Panini op één terasje gegeten hebben.  De  kathedraal bekeken en in het plaatsje rond gefietst. Terug op de camping maar weer een siesta gehouden want het was te warm om nog wat anders te doen dan in de schaduw te zitten. Er ligt  blijkbaar een vliegveld van de Franse luchtmacht in de buurt want er kwamen regematig Mirages over. Een hoop herrie maar om 12 's nachts was het stil. Morgen verder richting huis.

14/9

Vandaag dus naar Nederland. We zitten nu weer in Maastricht op de camperplaats. De reis ging voorspoedig tot Luik. Daar zijn ze met de weg aan het rotzooien. Dus een uur in de file en toen bleken de afritten naar Maastricht  allemaal afgesloten, dus konden we alleen richting Aken. En ook op die weg waren de afritten afgesloten, waarschijnlijk wilden ze geen sluipverkeer. Toen we eindelijk een afrit vonden die open was zijn we daar afgegaan. Zijn we het laatste stuk toch nog heel toeristisch door een heel mooi stukje Belgie gekomen. 70 liter diesel in Luxemburg getankt voor 93 eurocent de liter, mooi meegenomen. Morgen gaan we naar Haarle, mijn zuster op de camping pesten.

15/9

Om half twaalf in Haarle. M'n zwager en zuster getracteerd op een frans croisantje ham/kaas en bijgepraat. 's Avonds nog samen een borreltje gepakt.

16/9

Vertrokken naar huis waar we wederom om half twaalf waren. 's Middags de camper uitgepakt en Diny heeft de was al schoon.

Op  naar de volgende vakantie.