Campertochten
van Walslot

2017

Na een verhuizing is de voorjaarstocht er bij ingeschoten, maar we staan klaar om binnenkort weer op pad te gaan.

19/8
Zoals vaker is er toch weer wat veranderd, niet door Belgie naar Frankrijk. Het werd Duitsland om mijn nicht terug te brengen naar het Zwarte Woud waar ze woont. Ze was uitgebreid wezen winkelen in Nederland en had o.a. nogal wat Hema worsten ingeslagen voor bij de Sauerkraut. Die miste ze zei ze als ze zuurkool at. Met de trein ging niet meer want alles paste niet meer in de koffer! De reis liep voorspoedig ondanks 25 Baustellen op de autobahn. Het was zelfs rustig die kant op.

20/8
Nog een dagje in het Zwarte Woud gebleven, Nog een keer de Belchen Hoch met de Seilbahn. De dames wilden broodjes met twee knakworsten van een halve meter. Verder rustig aangedaan.

21/8
Vertrokken naar Dole in Frankrijk want mijn echtgenote wil daar nog een keer langs het kanaal en de sluisjes fietsen. Eerst nog in Duitsland langs een Internetwinkel, maar wat ik hebben wilde niet gevonden. Later wel in de meegenomen catalogus. Nou ja bestellen via internet kan ook nog. In Frankrijk eerst langs de Carrefour om brood te halen. Verder lekker via D wegen naar Dole gesukkeld waar we nu op de camping staan.

22/8
Vandaag dus weer langs het kanaal gefietst en bij een bootje gekeken die door de sluis ging. Deze sluizen zijn onbemand. In de sluis moeten de bemanning van de plezierbootjes zelf aan een handel trekken om de deuren te sluiten en te openen. Maar hoe de sluis weet dat hij open en sluiten moet om een boot binnen te laten en als hij er door is te sluiten, daar zijn we nog niet achter. Via een marifoonoproep??? Ook zagen we een boot, de "Nooitgedacht" met de nederlandse vlag op de achtersteven. Een nederlander dus. Het leek op een klein model tjalk. Vanmiddag brood gehaald. De fietsen met vier sloten op slot, de voorwielen en het frame met extra sloten aan elkaar en de beide normale sloten. Als het mogelijk is ook nog aan een hek of paaltje. Dat doen we omdat een zwager al twee keer een fiets kwijtgeraakt is aan dieven. Maar toen we terugkwamen en de sloten er af wilden halen was een sleuteltje zoek van een extra slot. Even paniek, maar we hebben bij de garage op de hoek een ijzerzaag geleend en de kabel doorgezaagd. In het vervolg moet Ide dus beter op de sleuteltjes letten.

23/8
Vanmorgen de andere kant van het Rijn - Rhone kanaal gefietst. Maar de franse fietskaart was niet, net als de bewegwijzering, echt duidelijk. Dus toen we het helemaal niet meer vinden konden en het tegen etenstijd liep omgekeerd. 's Middags in het stadje gewandeld. Diny had weer het beste met de families voor en brandde dus een kaarsje. Geboortehuis van Pasteur gezien en daarna naar de camper voor onze siësta want die wil je wel bij 32 graden.

24/8
We wilden hier vandaan een stukje richting de Zwitserse grens en daarna Zwitserland in. Gisteravond de weersverwachting op weerplaza bekeken in Zwitserland.14 dagen met regen, van een beetje tot veel. Dus niet naar Zwitserland. We zijn dus verder zuidwaarts afgezakt in Frankrijk. Door de Jura. Een pracht gebied wat betreft de natuur met redelijk hoge bergen e.d. Onderweg zagen we in de verte ook nog het meer van Geneve en Geneve liggen in de diepte. Het plaatsje waar we heen wilden ligt onder Geneve in Frankrijk. De Tom Tom dacht blijkbaar dat de beste weg door Zwitserland was en voordat we het wisten reden we over de grens. Direct na de douanepost van Frankrijk konden we voor de Zwitserse post op de baan naar Franrijk draaien, wat we gedaan hebben. Vandaag blijven we in Neyden en gaan de camper stofzuigen e.d.. Dat is wel weer nodig. Morgen verder. Waarheen dat gaan we nog uitzoeken.

26/8
Vandaag 80 Km verder gereden naar St. Gervais les Bains. Dat ligt dicht bij Chamonix en de Mont Blanc.
We blijven daar een dag op een mooie rustige camping met zicht op de Mont Blanc. Op deze hoogte is de temperatuur ook wat lekkerder dan de warmte van de laatste dagen. Maandag 28/8 willen we naar Turijn in Italië om de stad te bekijken. En door de Mont Blanc tunnel maar dat is een kleintje van 11 Km vergeleken bij een in Noorwegen van 21 Km waar we al meermalen door gekomen zijn. Of we in een dag naar Turijn gaan of er langer over gaan doen weten we nog niet.

27/8
Vandaag op de camping gebleven en lekker geniksd en naar de Mont Blanc gekeken

28/8
Vanmorgen vertrokken naar Turijn, eerst  met bochtjes naar het dal en daarna met bochtjes naar Chamonix omhoog en  de Mont Blanc tunnel in. Toen we er uit kwamen zaten we dus in Italie. Bij de toljuf moesten we 5 minuten wachten omdat er eerst een konvooi vrachtauto's in ging. We hebben er een dropje gepakt en de toljuf ook een gegeven. Die vond het erg lekker. Onmiddelijk na de tunnel de tolweg af en slingerend de Alpen naar beneden en uiteindelijk de Povlakte op naar Turijn. Daar staan we nu op een Camperplaats met alles erop en aan. Morgen Turijn in.

29/8
Vandaag dus Turijn in met de tram. We hebben in de binnenstad rondgezworven. Niet een echt bizondere stad vind Ide. Wel veel mooie oude gebouwen. Kerk bekeken en kwamen uiteindelijk op een markt uit. Aparte stukken voor fruit/groente, kleding, huishoudelijke artikelen en binnen in een gebouw, mercati heet dat hier, vlees. Wat gegeten en verder rond gekeken. Daarna met de tram terug. Het is hier bloedheet 35/36 graden en 's nachts 26. We hebben besloten naar de kust te gaan waar het misschien wat koeler is. Eind van de week zal het wat beter worden dus dan langzaam richting Rome.

30/8
Vertrokken uit Turijn richting middellandse zee in de hoop dat het daar wat koeler is. Eerste stuk geen mooi stuk, daarna werd het prachtig, bergen en diepe dalen. Stadjes op de bergtoppen en in de dalen, omhoog en omlaag met veel haarspeldbochten. Druiven langs de hellingen. Het schoot ook niet op, over 180 Km hebben we 5 uur gedaan. Uiteindelijk kwamen we aan de kust en 30 Km verder zijn we op een camping gegaan. Lekker met een fris zeewindje. Maar de camping is niks dus gaan we morgen nog een stukje verder.

31/8
Vandaag vertrokken naar Massa Marina en een andere camping. Eerste stuk door Genua en verder over de de weg langs de kust. Het verkeer in Genua is volkomen getikt en dan vooral de scooterrijders. Die laatsten flitsen je links en rechts voorbij en als ze het zouden kunnen over en onder je door. Afijn ook hier weer heel en zonder brokken doorheen gekomen. Het is een avontuur op zich. Na Genua verder langs de zee dus, ook hier bergje op en neer en bochtje links en rechts en max. 50 Km/h toegestaan. Het schoot niet op dus. Volgens Tommy zouden we 6 uur over 174 Km. doen. En dat ging dus echt vervelen, dus dan maar over de tolweg. Je mist dan wel de dorpjes maar nu genoten we wel van  hele mooie natuur waar we door kwamen. Dus toch weer een meevaller. Volgens de ANWB moet je in Italie door de poortjes waar Carta op staat en kan je dan betalen met je creditkaart. Alleen zagen we geen poortje met Carta of we hebben hem gemist. Afijn toen we er af gingen troffen we een tolman die goed Engels sprak. Gaf niet zei hij als we vertelden waar we er op gegaan waren, dan keek hij in zijn lijsten wat de prijs was en konden we gewoon afrekenen.  Benieuwd hoe het de volgende keer gaat. Deze camping is beter dan de vorige, alleen werkt ook hier de WIFI slecht.

1/9, 2/9 en 3/9

Op deze camping zijn we drie dagen gebleven. Hebben hier twee grote winkels bezocht, gefietst, gewandeld, strand bekeken en naar de markt geweest.  Diny heeft op de markt twee jurkjes gekocht waar de wind zo lekker door heen kan blazen. Lekker koel zei ze. Het was jaren geleden  dat ik haar in een jurk gezien heb, was weer eens wat anders om naar te kijken. We staan in de buurt van Carara waar marmer uit de bergen wordt gezaagd. Vanaf het strand zijn die bergen te zien. Het vrije strand was overvol. Verder met onze overburen uit Varseveld twee keer koffie gedronken. Verder genoten van een koel windje uit zee ondanks dat het nog steeds boven de 30 graden was.

4/9
Vertrokken richting Rome waar we nog een paar dagen over willen doen. Onderweg naar een camping bleek dit een vakantiepark + camping te zijn. Met zwembaden en zo. Overvol, gelukkig haddden ze op een uitwijk camping nog plaatsen, daar staan we nu onder de bomen maar wel verder van zee. En verder niks. Dus blijven we hier niet en gaan morgen verder. Ook geen mooi fiets gebied. We  denken dat de Italianen nog steeds vakantie hebben gezien de drukte overal.

5/9
Dus een stukje verder richting Rome. Twee camperplaatsen bij Grosseto onderweg afgekeurd. Staan nu bij Albinia op nummer drie. Deze is voorzien van alles en 50 mtr van zee. Hier geen druk strand. Diny is al in zee geweest. Lekker water zegt ze. De Middellandse zee is hier echt blauw. We rijden nu al van 30/8 over de SS1 Aurelia, slecht wegdek, verschrikkelijk! Maar je komt wel door de dorpen en stadjes dus je ziet wel wat van Italië. Deze camping ligt op een schiereiland en morgen gaan we hier fietsen.

6/9
Vandaag naar Albinia gefietst, Diny heeft weer haar kerkje bekeken. Rond gefietst en geprobeerd naar Porto Stefano te komen. In bewegwijzering voor fietsers is Italië niet erg goed. Dus niet gelukt, wel op het stuk waar Juliana en Benno hun stulpje hadden, Porto Ercole.  Verder langs het strand gewandeld. Morgen naar Rome.

7/9
Vanmorgen vertrokken over de SS1 Aurelia richting Rome. Het ging vrij goed alleen is de kaart en gegevens van Tommy blijkbaar hopeloos verouderd want plotseling reden we weer een tolweg op.
Maar we zijn toch vlot in Rome aangekomen en zijn nu op de camperplaats met alles erop en eraan. Niet zo mooi als in Turijn, maar wel in de stad. De bus en de tram voor de deur!  We hebben al kaarten gekocht voor al het openbaar vervoer. Morgen de stad in.

8/9
Vanmorgen met de tram naar het hoofdstation ( Termini ) en van daar met de metro naar de St. Pieter. We weten inmiddels weer hoe hier de metro werkt. Op het plein bij de St. Pieter moesten we in de rij. Het duurde 1 uur en 15 minuten in de warmte voordat we door de controle waren en toen we iets verder naar de kerk liepen mochten we niet verder. Diny had een bloesje aan zonder mouwtjes en dat vindt de paus blijkbaar te bloot en onzedelijk. Ide liep tussen een hekje en de stoelen die daar altijd staan richting plein maar bleef wel achter de afzetting en sprak een man aan de andere kant aan. Deze sprak gelukkig engels. Aan hem verteld wat er aan de hand was en vroeg of hij een verkoper van een soort grote omslagdoeken naar de afzetting kon krijgen. Daar was blijkbaar handel in, waarschijnlijk meer vrouwen met blote schouders! Dat deed deze en zo konden we een doek kopen. De verkoper vroeg een onfatsoenlijke prijs, maar ja wat doe je als je vrouw graag de St. Pieter wil bekijken. Toen dat geregeld was en we weer terug naar de kerk liepen begon een vrouw in het italiaans stennis te schoppen. Ze dacht blijkbaar dat we over het hek waren geklommen. Er was niets met haar te beginnen en luisteren wilde ze ook niet en rende naar de beveiligers. Wij zijn toen maar gewoon doorgelopen naar de kerk en hebben verder niets meer gemerkt. Dus de kerk hebben we gezien. Daarna zijn we gaan eten en wilden nog even naar de Tiber lopen. Het was inmiddels zo heet geworden dat we na een eindje lopen toch maar de metro ingestapt zijn en terug gegaan zijn. Om half vier waren we terug en zijn in de schaduw van de camper en in de wind gaan zitten.

9/9
Vandaag met de metro naar de Tiber, de Trevifontein en de Spaanse trappen. Daarna door winkelstraatjes en de binnenstad gezworven en nog even naar het Colloseum. Ook daar weer een heel lange rij. Aangezien we al eerder het Colloseum bekeken hadden zijn we maar niet in de rij gaan staan. Te warm.  Er is aardig wat bewaking in Rome, gisteren bij het Vaticaan en vandaag bij het Colloseum. Veel straten zijn afgezet zodanig dat er niet maar zo een vrachtwagen in kan rijden. Op zoek gegaan naar een eetgelegenheid die ons wat leek en spagetti besteld. Thuis eten we dat met een vork en lepel maar hier kregen we inplaats van de lepel een mes. Dat ging niet zo best. Naast ons zaten een aantal engels sprekende lieden die er ook moeite mee hadden. We raakten dus aan de praat over het gestuntel van hun en ons. Het bleken Canadezen te zijn. Ze vroegen waar wij vandaan kwamen en of we wel eens in Canada geweest waren. Ja dus en toen werd er nog meer gepraat. Ja dat Canadezen sociaal zijn wisten we dus al van 2011. Hun ouders waren vanuit Italië naar Canada ge-emigreerd. Zij bezochten dus hun roots. Daarna zijn we weer naar de camper afgezakt.
We gaan morgen hier weg en langzaam weer naar huis. Zal nog wel even duren voordat daar weer zijn.

10/9
Vanmorgen bij het opstaan regende het wat. Later bij het onbijt onweer met wolkbreuk en donker. De verlichting op de camperplaats ging weer aan. Zitten dubben wat we gingen doen, blijven of toch weg. Na verloop van tijd werd het beter, dus vuil water geloosd en schoon ingenomen en afgerekend. We waren nog geen 5 minuten op weg of het begon opnieuw. Plassen die je je niet kan voorstellen. Het water spoot zo hoog van de wielen op dat het net zo hoog als de camper was. Het verkeer reed stapvoets met de vierkants verlichting aan. Verkeerde beslissing dus. Maar ja we zaten inmiddels op de rondweg en zijn dus met het overige verkeer heel voorzichtig doorgesukkeld. Daarna zijn we afgeslagen op de SS2. Heel langzaam werd het wat beter en we zijn 150 Km verder op een camping gegaan. Nu tegen half vijf is het droog maar voor morgen wordt het zelfde voorspeld dus we blijven hier maar even. Achteraf waren we dus niet verantwoord bezig geweest. Diny is inmiddels met het fototoestel op jacht naar een vogel. Deze camping ligt aan een meertje bij Bolsena.

11/9
Het was hoog tijd de camper weer eens te zuigen en te soppen, dat dus vandaag gedaan. Verder moest ook het voedsel weer aangevuld worden. Dus 's middags op de fiets naar het dorp. Daarna hebben we de rest van de middag in zalig niets doen doorgebracht.

12/9
Vanmorgen zijn we naar de markt geweest en daarna hebben we het dorpje bekeken. Het oude gedeelte is tegen de berg opgebouwd en nog voorzien van poorten. We hebben daar nog doorheen gedwaald en een paar foto's genomen. Toen we terug fietsten kwamen we ineens een berghelling tegen die uit bazalt bestond. Dus nog even uitgezocht hoe dat kon. Miljoenen jaar geleden waren hier dus vulkanen. Ongeveer 500.000 jaar geleden schijnt hier een soort ontploffing van een vulkaan geweest te zijn die alle losse grond weggeblazen heeft. Dit leverde een weggeblazen vulkaan op waar nog gestolde lava in zat. Dit is de bazalt. Ook schijnt hierdoor het meer te zijn ontstaan waar de camping aan ligt. Ook schudt hier de bodem nog regelmatig. Maar dat kennen we van thuis.

13/9
Door het mooie Toscaanse landschap naar Siena. Dat stond de vorige keer dat we in Italië waren ook al op het programma, maar toen konden we de camper niet kwijt op de overvolle parkeerterreinen. Nu hebben we gekozen voor een parkeerterrein waar je met de camper overnachten mag. Deze ligt in de buurt van het station. We zijn op tijd vertrokken en waren dus om half een al op de camperplaats c.q parkeerplaats. Na de lunch zijn we het stadje ingegaan. Het was tweehonderd meter lopen naar een winkelcentrum met verdiepingen. Na 6 roltrappen omhoog gegaan te zijn waren we op de top van de berg waar Siena dus op gebouwd is. Daarna hebben we de hele middag rondgezworven in het stadje. Ik vind het niet erg mooi, wel interresant. Zo van je moet het een keer gezien hebben. We wilden de Duomo in maar daar moet je entree betalen. Dat hoeft zelfs in de St. Pieter niet en Diny was al in drie kerkjes geweest in het stadje, dus we dachten bekijk het maar. Pilsje gepakt en langzaam terug door andere straatjes. In het winkelcentrum nog even boodschappen gedaan en verder genietst in de camper.

Toscane onderweg

Gezicht vanaf de stadsmuur in Siena

14/9
Voor vandaag hadden we niets bizonders in gedachten dus zijn we maar een stevig stukje naar het noorden opgeschoven. Naar het Gardameer. Over de tolweg was het drie en half uur en over gewone wegen zou het zeven uur zijn. Dat laatste zagen we niet zitten. Dus over de autostrada. We waren daar nog op tijd op een camping want na ons liep het vol en was er geen plaatsje meer over. Even in het plaatsje gekeken, erg toeristisch. 's Avonds een wolkbreuk dus naar het weer gekeken op weerplaza en die voorspelde meer regen en wind dus besloten de volgende dag verder te trekken. Regen kun je ook in een rijdende camper bekijken en misschien is het verderop beter.

15/9

Over de autostrada richting Oostenrijk. De regen hebben we niet gezien onderweg. Dus  "met onze 3,5 tonnen diesel scheurden wij door de Brennerpas, ver van huis maar in onze sas", vrij naar Henk Wijngaard. Voor de grens nog een autobahnvignet gekocht voor Oostenrijk, je weet maar nooit.  Richting Innsbruck nog een paar leuke files. Even daar voorbij zijn we op een camping gegaan en kijken nu naar bergen met een beetje sneeuw en zweefvliegtuigen.
Morgen willen we weer over gewone wegen richting Duitsland. Waarheen weten we nog niet, gaan we nu uitzoeken.

16/9
Vanmorgen werden we wakker met flinke regen. Water bijgevuld in de regen. Bij het aanzetten van de toevoerkraan spoot het water alle kanten op. Scheurtje in de kraan. Dus dubbelnat. Afijn, toch gelukt. We zijn in de stromende regen naar de Fernpass gereden. Hierbij was dus het vignet nodig. Veel files, toch nog vakantie verkeer? Bovenop de Fernpass hebben we ook nog wat natte sneeuw gehad. Toen we Duitsland inreden begon de zon te schijnen. We staan nu op een camperplaats bij de Bodensee in de zon. Morgen door naar m'n nicht en maandag nog even naar die grote elektronicazaak. Dan gaan we dinsdag weer richting noorden. We hebben in het begin wel eens gezucht over de hitte in Italië maar hebben dat toch liever dan de regen van de laatste dagen.

17/9
Vandaag langs de Bodensee richting Freiburg en Bad Krozingen naar de camperplaats bij Vita Classica gereden. Onderweg nog een grote Umleitung van ongeveer dertig kilometer door een heel mooi stuk Schwartzwald. Vita Classica is zo'n gezondheids ding waar de Duitsers zo gek op zijn.  Ide's nicht gebeld die ons kwam halen. 's Avonds met zijn nicht en achterneef  en vriendin naar een Winzerfest. Dat is een soort Oktoberfest zoals in Beieren gehouden wordt met bier. Hier vieren ze de eerste nieuwe wijn waarvan je een gratis glas krijgt en ook eten kunt bestellen. Ook speelt er een groot orkest met blaasmuziek. Ook weer meegemaakt dus. Daarna nog koffie gedronken bij zijn achterneef en vriendin.

Winzerfest

Winzerfest.

18/9
Vanmorgen weer opgehaald door mijn nicht en eerst naar de internetwinkel. Een beveiligingscamera gekocht. Deze stond in de catalogus die we in het begin van de vakantie meegenomen hebben. Flink afgeprijst, dus! Daarna naar de supermarkt en specialiteiten van de regio gekocht voor thuis. Toen nog even naar de Winzer en Neuer Wein gekocht. Vanmiddag van de oude computer van mijn nicht geprobeerd alle emailadressen af te halen, dat lukte goed. Alleen was dat nog een met xp als besturingssysteem en haar nieuwe laptop met windows 10 slikte het niet. Dus uitgeprint en nu kan ze aan het werk en alles opnieuw intypen. Maar ze heeft ze nu tenminste op papier. Gegeten daar en we zitten nu weer in de camper. Diny is verkouden maar we willen morgen naar Wesel nog even aan de rijn staan en boten kijken. Daarna naar huis.

20/9
Om 7 uur opgestaan en om 9.30 stonden we bij de pomp om de camper vol te tanken. Daarna op weg. Nog weer veel baustellen maar het reed wel allemaal. Wel ontzettend slecht weer, het eerste  stuk tot Keulen. Onderweg ging Diny nog een keer op haar "handy" kijken naar de camperplaats waar ik heen wilde. Dit op de Campercontact App. Hier stond dat de  plaats niet direct aan de rijn ligt maar dat er een hotel tussen staat. Dus geen boten kijken. Bij Keulen wel een hele grote file bij een baustelle. Proberen te omzijlen maar een verkeerde afslag op de afslag. Dus zaten we bij de Fordfabrieken. Met enig gehannes toch  weer op de goede weg gekomen. Besloten dan maar door te rijden naar huis. We wilden nog wel warm eten onderweg. De eerste raststätte was overvol en toen ide tussen de vrachtwagens het enige open plekje vond en  we er nauwelijks stonden, klopte een vrachtwagen chauffeur aan de deur en vroeg of wij daar bleven slapen, anders wilde hij er graag staan om te rusten. We besloten maar door te rijden en de man zijn verplichte rust te gunnen. Eten zouden we dan wel halverwege op de B31 doen. Maar op een heel lang stuk langs de 31 waren de parkeerplaatsen en afritten afgezet. Ook die bij de enige rastplatz waar je eten kunt. Wat nu. Toen we verder reden kwamen we uiteindelijk bij de afrit naar Rhede met een verwijzing naar een Autohof en daar kan je ook altijd eten. Dus dat hebben we gedaan. Nou wat je hier voorgezet kreeg was heel wat beter dan anders langs de autobahn. Ik denk dat ze wel moeten want anders wil geen chauffeur hier meer staan. Daarna waren we in een half uurtje thuis.