Campertochten
van Walslot

Voorjaar 2018

In 2016 wilden we een rondje oostzee  met de Baltische staten. Dat ging niet door vanwege het weer daar. Dit jaar willen we het alsnog gaan doen. Hopelijk gooit het weer de plannen niet in de war.

10/5
Vandaag vertrokken met regen. Na Leer (Dld) werd het droog en na Bremen scheen de zon en was het warm. We waren op weg naar Drage aan de Elbe. Hier is een camping met een grote camperplaats aan de Elbe. Hier waren we eerder geweest en het was ons goed bevallen. Maar dikke pech, alles was vol. Dus even bij de NKC op de APP en een camping met camperplaats 24 Km verder gevonden. Deze heeft 200 plaatsen en ja hoor hier was een mooi plekje. Nog even buiten de camper gezeten in de zon maar het trok dicht en heeft vreselijk ge-onweerd. Morgen verder.

11/5
Vertrokken richting de kust. Zitten nu in Pruchten, dat is midden tussen Rostock en Stralsund in. Het was een rit met veel natuur, bossen en koolzaadvelden. We waren er om 2 over 1. En dat viel in de "Mittagsruhe" van 1 tot 2. Morgen naar Polen aan de kust van de Oostzee. Nu zit er nog een binnenmeer tussen, waar we  's middags  naar toe zijn gewandeld.

12/5
Vandaag dus naar Polen waar we omstreeks 1 uur op de camping aankwamen. 's Middags nog even naar het dorp om Zloty's te halen. Ze hebben hier geen Euro's.

Hier blijven we een paar dagen en gaan de omgeving bekijken. De fietsen zijn al van de camper.
Er zijn hier in de buurt wisenten, een soort europesche bizons. Kijken of we die kunnen vinden.

13/5
Ja we hebben de wisenten gevonden in een omheind stuk bos. Nou ja het is dus geen USA, daar liepen of reden we tussen de Bizons. Ze zijn ook wat kleiner dan de amerikaanse. Maar ja daar is alles groter en beter zeggen de amerikanen. Ze lijken verder wel op de bizons. Verder nog een zeearend in een kooi gezien. Viel dus wat tegen.

's Middags zijn we naar het strand en de oostzee gaan kijken. Dat was wel de moeite waard. Het was dan ook 25 graden dus! Nog even de pier opgeweest en op de boulevard gekeken Echt geen achtergebleven oost meer. Doet niet onder voor de middellandse zee landen. En er is dus al een landklimaat hier, dus ook de temperaturen zijn best goed.

Verder ons avondmaal genuttigd in een tentje aan de boulevard. Schweinebraten mit pilzen und frische gemuse mit friten.  Ook dat was uitstekend. Vooral de Schweinebraten, nog niet eerder zo mals en lekker gehad. Dus we zijn tot nog toe zeer tevreden over Polen.

Morgen blijven we nog hier en gaan in de omgeving fietsen.

14/5
Vandaag dus op de fiets de bossen van Polen in. Het zijn aangegeven fietsroutes, maar meer geschikt voor mountainbike's, af en toe erg slecht. Zijn achter de duinwal langs gefietst. Regelmatig zijn door-gangen naar het strand. Je kunt dus van een druk strand bij de boulevard en een heel rustig kiezen. Er zijn hier nog allerlei overblijfselen van forten e.d. , een stuk startbaan voor V3 raketten enz. Ook een commandokamer van het warschaupact. Bedoeld om Denemarken te veroveren als WO 3 uitbrak. Die dingen hebben we maar niet bekeken. Als je gek op bosbessen bent moet je hier in de herfst naar toe en het bos in. Op het eind van de trip nog even naar de Lidl om te kijken hoe die er hier uitzien en wat het assortiment is. Veel het zelfde als bij ons dus, maar ook op de poolse smaak veel artikelen. We hebben twee pizza's gekocht en in de gasoven ( pas gekocht op marktplaats en voor vertrek nog ingebouwd ) af gebakken. Het werkte geweldig en smaakte. Goeie koop dus. Vanmiddag nog even aan de boulevard winkeltjes gekeken en ide mocht mee. Daarna terug en de rest van de middag lekker geniksd. Morgen verder.

15/5
Vandaag verder. Ide had een badplaats aan de Oostzee uitgezocht maar Diny vond onderweg dat we
wel direct door konden naar Gdansk. Dat hebben we dus gedaan. Eerst binnen door langs mooie wegen met bos, koolzaadvelden, bloeiende seringen en een weg met kilometers bloeiende kastanjebomen. En later dus over een doorgaande route. Die leek wel wat op de Route National in Frankrijk.  Veel rotondes  en dorpjes. De wegen zijn van redelijk tot goed. Bij Gdinia en Gdansk kwamen we in het spituur terecht. Files dus. We staan nu op een camperplaats in Gdansk. Daar spraken we een vlaams sprekende Belg. Deze kwam op de fiets terug uit de stad en vertelde dat dit heel goed ging. Fietspad tot aan het centrum. Gewoon de trambaan volgen en je was er. Prima te doen.

Dus morgen op de fiets en de stad bekijken.

16/5
Dus zes kilometer op de fiets over een fietspad langs de weg met tramrails. Toen het fietspad ophield waren we bij de "oude" binnenstad. In WO2 is die bijna volledig verwoest door het rode leger. Ze zijn nog steeds bezig het de in de oude staat te herstellen. Je kunt wel zien dat het herbouwd is maar ze hebben het wel in de oude stijl gedaan. De hanze stijl, en dat konden we ook zien, precies zoals in Bergen Noorwegen!!. Heel mooi gedaan. Nadat we hier rond gezworven hadden, zagen we dat we een citytrip konden maken in een verlengde golfkar. De bestuurder trad op als privegids. De havens gezien. We zijn bij de werf geweest waar Lech Walensa mede de stoot gegeven heeft tot het verdwijnen van het communisme in Polen. Ook de plaats waar twintig arbeiders werden doodgeschoten in die tijd. Een kerk bekeken waar voor 13 miljoen aan barnsteen hangt. Een fortificatie waar de geschiedenis van Polen te zien was . Onderweg het politiebureau gezien waarop nog heel veel antennes stonden. Allemaal zeer bekend uit de oude tijd. Terug in de binnenstad zijn we een hapje gaan eten op een terrasje. Wederom uitstekend. Ribbetjes om te zuigen. Daarna heeft Diny nog een kaarsje gebrand voor familie en kennissen in haar kerkje van de dag. Terug gefietst en nog even op het strand gekeken. Ligt 500 meter van de camperplaats. Morgen gaan we door naar het Mazurisch meren plateau. Oja er rijden hier autootjes in de kanalen.

17/5

De route weer aangepast. Onze beide navigatie apparaten gaven aan dat we 6 en half uur onderweg zouden zijn over 240 Km. Een andere camping gezocht op de zelfde afstand die vlugger bereikt kon worden. Ja een op 250 Km in 3 en half uur. Dus vanmorgen daar heen. Maar dat heeft ook wel wat langer geduurd. Er werd een autobaan gebouwd ( met dank aan Europa ) en een stadje had bijna alles opgebroken. Volgens ons heeft groningen dan niks te klagen. Vannacht kregen we buien en dat bleef de hele dag zo. Morgen ook nog en daarna wordt het weer weer goed volgens Weerplaza.
Dus morgen weer een reisdag. We staan nu op Camping Seeblick. Met zicht op het meer en naast een vijver met kwakende kikkers.

18/5
We zitten op het Mazurisch Merenplateau, vandaar Seeblick. Je komt hier overal meren en meertjes tegen. Verder is het een golvend terrein met bos, weiden en bouwland. En rustig buiten de plaatsjes. Vandaag zijn we dus verder gereden richting Litouwen. Onderweg hebben we in een stadje een Poolse supermarkt bezocht, we wilden hier het voedsel eens bekijken. We waren al wel in de Lidl geweest om brood te halen en daar was het grootste deel het zelfde als bij ons. Ook in de supermarkt veel de zelfde dingen maar dus ook veel Pools. We hebben vlees in saus meegenomen om te proberen. We zitten nu in Suwalki en blijven daar een dag. Diny wil de Royal Wedding zien. Wat ze hier in Polen ook al gezien heeft zijn heel veel ooievaars op het nest, in het veld en vliegend. Ook kraanvogels, een onbekend vogeltje en een poolse eland. We wisten niet dat die hier ook zaten.

19/5

Dus vanmorgen uitgeslapen. Daarna heeft Ide gedoucht. Was steenkoud, gisteravond Diny, was toen wel warm. Daarna een dag bijbesproken en naar de markt gelopen. Die zagen we vanaf de camping.  Hier een moker gekocht om de stormharingen in de grond te slaan als dat nodig is. Deze was vergeten. Voor die prijs krijg je deze nederland niet. Zelfs niet bij de action. Tussen de middag naar Harry en Megan gekeken. Daarna in het stadje gewandeld. Eerder  tijdens deze trip was het ons opgevallen dat op de kerkhoven zoveel bloeiende bloemen stonden. We dachten dat dit haast wel kunstbloemen  moesten zijn. Nu liepen we langs een kerkhof en weten nu zeker dat het kunst is. Hierna kwamen we terecht in een park waar diverse poolse koren een zangvoorstelling gaven. Een poosje zitten luisteren. De camping ligt naast een voetbalstadion. Toen we terugkwamen was hier een voetbal wedstrijd aan de gang. Alles was afgesloten door de politie. We konden niet de camping op. Maar het is ons gelukt, na enig redeneren en wijzen  naar onze camper ging het hek op een kiertje en mochten we binnen. Fortuna tegen Suwalki. De gasten hebben gewonnen met 2 tegen 1. Morgen verder.

20/5
Dus vanmorgen op weg naar Litouwen. Het weer was stralend net als gisteren. 20 tot 23 graden. Via rustige wegen naar boven ( op de kaart! ). We zijn bij Marijampole niet via Kaunas gegaan maar rechtsaf direct richting Vilnius. We waren er om 2 uur en staan nu op het Citycamp en hebben de rest van de middag lekker in de zon gezeten. Morgen gaan we op de fiets de binnenstad bekijken. Even nog dit Wilna is Vilnius en Memel is Klaipeda. Ik denk dat het er mee te maken heeft dit na WO2 veranderd is en na de zelfstandigheid van de Russen echt Litouwens is geworden. Ook Polen is heen en weer geschoven. Veel namen waren Duits voor WO2.

21/5
Toen we gisteren Vilnius binnenreden naar de camping bleek dat er erg veel snelwegen tussen de camping en de binnenstad lagen. We hebben dus besloten met de trolly en niet met de fiets te gaan.
Instappen, 2 euro in een bakje onder de afscheiding bus/bestuurder, twee kaartjes terug en op naar het centrum. Je komt binnen door een poort was ons verteld. Wij dus niet, want we moesten zoeken om in de oude stad te komen. Verder viel het ons wat tegen. Wel heel veel verschillende kerken, Russisch-orthodox,  Katholiek, Luthers, Joods en Evangelisch, voor elk wat wils dus. We hebben ons avondmaal maar weer in de stad genuttigd en nog wat rond gezorven. Toen we weer naar Stotis ( station ) gingen kwamen we wel door de poort. We zouden hiervandaan weer naar de oostzee maar de campings daar waren nog dicht of de afstand was niet leuk. Echt opschieten kan je hier niet echt als je niet van de twee autobanen gebruik kunt maken die er in Litouwen zijn.. Dus gaan we morgen rechtstreeks naar Riga ( Letland ).

22/5
Vannacht begon het te regenen. We zijn vertrokken uit Vilnius naar Riga in Letland met regen tot ongeveer 150 Km richting Letland. Het is een reisdag dus is regen geen probleem. Morgen zal de zon weer schijnen volgens weerplaza en dan nog meer dan een week. Onderweg weer veel werk aan nieuwe wegen ( met hulp van Europa ). Onderweg hebben we ook inkopen gedaan bij Maxima. Morgen gaan we op de fiets de stad in.

23/5
Naar de oude stad. Op de fiets over de brug, als eerste hebben we de woning van de president gezien en daarna naar de dom. Deze bekeken en de kruisgang gelopen. Hier op de binnenplaats een kinderkres!! Daarna hebben we een stadrondvaart genomen met een veredelde golfkar met aanhanger. Dit was ons in Gdansk goed bevallen, dus. Daarna verder rondgezworven. Wij vinden deze stad mooier dan Vilnius. Hierna zijn we op de fiets naar de overdekte markt gegaan. Een soort mercado en volgens de Letten de grootste van Europa. Terug naar de oude stad en ons avondmaal reeds op een terrasje genoten. Een hamburger met een " local pilsje ", dat doen we altijd een keer op onze vakanties. Nog wat rondgekeken en op de fiets terug. Later nog even naar een winkelcentrum om het voedsel aanbod te bekijken. Deze keer zagen we wel dingen die ons wat leken maar niet durfden te kopen. Dit vanwege het taal probleem. We konden niet lezen wat het precies was en hoe we het klaar moesten maken. O ja Riga is gesticht door een bisschop uit Bremen dus hebben de Bremers een beeld van hun stadsmuziekanten geschonken bij het 800 jarig bestaan van de stad.  We hebben het gat van Bremen echter niet kunnen vinden. Dat hebben ze blijkbaar zelf gehouden. Morgen gaan we richting Estland.

24/5
Na de ochtend werkzaamheden zijn we de stad uitgeworsteld, ontzettend druk en veel weg opbrekingen. Maar het is weer gelukt. De medeweggebruikers hier in de Baltische staten zijn niet altijd even prettig. Inhalen als het eigenlijk niet verantwoord is en doordrukken. Ook vaak te snel. Maar het went en je houdt er dus al rekening mee. Hoe verder we richting Estland gingen hoe rustiger het werd. Ook het stuk in Estland erg rustig. We staan nu op een camping boven de golf van Riga waar deze naar het westen afbuigt. Parnu heet het hier. Leuk. We denken er over om hier even te blijven en rond te gaan fietsen. Oja we hadden toch wat Lets voedsel gekocht. Pannekoeken met kaas en opgevouwen als kleine loempia's. Op het plaatje stonden ze met bruine korstjes. Deze vanavond in de oven afgebakken en ze waren goed te eten. Vanmiddag een pilsje gedronken met nederlanders die we in Suwalki ( Polen ) voor het eerst zagen en later her en daar weer tegenkwamen. In Vilnius in de stad terwijl ze op een andere camping stonden en in Riga op de camping en toen we vanmorgen vertrokken stonden ze voor ons vuil water te lozen. En ja hoor ook op deze camping waren ze er weer. Dus maar even samen gezellig camperverhalen opgehangen. Morgen dus de buurt verkennen. Vandaag een helblauwe hemel en dat wordt morgen weer verwacht.

25/5
Vanmorgen eerst boodschappen gedaan. Behalve brood, ijsbergsla en voor op de barbeque ribbetjes en zalm. Kwamen ook nog kleine blikjes bier tegen en dat is een wonder. Want sinds we Nederland verlaten hebben waren er in de winkels alleen maar halve liters. Als we een reisdag gehad hebben dan wil Ide graag een pilsje als we geinstalleerd zijn, maar een halve liter is hem te veel. Alleen was het een treetje van 24 blikjes en paste niet op de bagagedrager van de fiets. Die halen we wel als we hier weg gaan. Vanmiddag rondgefietst, langs de rivier, door het stadje, naar het strand en onderweg een vogeluitkijktoren beklommen. De enige vogel die we gespot hebben was een bonte kraai. Verder allleen een bord met vogels die je zou kunnen zien. Betaald door Europa. Uiteindelijk kwamen we weer in het stadje en zagen een doe het zelf zaak en hebben een stekker met gleufjes en een gaatje gekocht. De randaarde stekker ( aangegoten ) van de haspel was los geraakt van het snoer. Je zag de draadjes zitten. En de gekochte stekker is in Europa bijna overal te gebruiken als er geen eurosteker nodig is. Daarna langs de andere kant van de rivier terug naar de camper die we aan de andere kant van de rivier zagen op de Konse camping.

Tegen etenstijd heeft Diny de aardappels gebakken, Ide de ijsbergsla gesneden en gesausd en de zalm op de barbeque klaargemaakt. Morgen blijven we hier nog want we willen naar het strand.

26/5
Opgestaan met een stralend blauwe hemel. Wat het weer betreft hebben we het geweldig getroffen. Veel zon en alleen als we een reisdag hadden wat regen. Hoe hebben we het zo kunnen uitzoeken. En op weerplaza staat dat het nog 14 dagen zonnig blijft. We kruisen de vingers. Vanmorgen toch op de fiets het treetje bier gehaald. Hoeven we tenminste geen halve liter naar binnen te slikken. Vanmiddag op het strand geweest. Lekker water, wat de temperatuur betreft. Je zou dat hier niet verwachten. Diny heeft een onbewoond eiland ondekt en is gelijk begonnen het schoon te maken, het emmertje heeft ze al nu de dweil nog. Nog een stadspoortje gezien, gemaakt toen een Zweedse koning hier de baas was, wat dat betreftt hebben ze hier in de Baltische staten nog al wat veschillende overheersers gehad. Duitse ridders, Russen, Polen, Zweden en ook nog Vikingen. Ook zagen we een bord langs het fietspad. Volgens ons hebben ze hier ontdekt hoe een zwager van ons zijn hond uitlaat.

27/5
Vanmorgen  vuil water geloosd en schoon ingenomen. Camping betaald en rustig richting Tallinn gesukkeld. We staan op een camping 17 Km van Tallinn. We waren er tegen 12. 's Middags op de fiets het plaatsje rond gefietst en uitgezocht hoe we hiervandaan in Tallinn kunnen komen. Dus met de fiets naar het station, met de fiets in de trein, kaartje kopen bij de conducteur/trice die rondkomt en op het station uitstappen die vlak bij de oude stad is. In Tallinn eerst kijken waar we een kaartje kunnen kopen voor de boot naar Helsinki. Nog even langs een supermarkt gefietst en aardappelsalat gekocht en daarna de in Parnu gekochte ribbetje op de barbeque. Morgen naar Tallinn.

28/5
Met de fiets naar en in de trein. Kaartje gekocht bij de conductrice die langs kwam. 2 Euro per persoon.
Uit de trein en op de fiets naar de haven. Na enig zoeken de terminal gevonden van de maatschappij waarmee we naar Helsinki willen. Kantoor in en "Ja hoor wanneer willen jullie". E.e.a geregeld en we gaan woensdag over. Daarna terug naar het station, de fietsen met vier sloten aan een blok bevestigd en de weg overgestoken naar de oude stad. Hierin rondgezworven, gegeten, pilsje gepakt en Diny een sorbet. Kerkjes bekeken, straatjes en standbeelden. En de stadsmuur met torentjes. Veel regerings-gebouwen en ambassades in oude gbouwen. Deze oude stad vinden we de mooiste van de Baltische steden. Aan het eind van de middag terug met de trein en een siesta gehouden. Morgen schoonmaak en wasdag. En daarna e.e.a klaarmaken voor de overtocht.

29/5
Dus wasdag vandaag. Vanmorgen de was en de camper stofzuigen. Vanmiddag nog wat boodschappen gedaan. Waarschijnlijk is het hier nog wat goedkoper dan in Finland, dus. Op de fiets kwamen we een alien tegen. Diny ging er dicht naar toe om te kijken. Het begon tegen haar te praten maar dat verstond ze niet. Zal wel buitenaards of Ests zijn geweest. Deze kwam met de trein en leverde naar wij denken iets af in het dorp. We kwamen het weer tegen toen we teruggingen. Vlakbij het station. Reed helemaal alleen geen persoon in de buurt dus geheel zelfstandig. Terug op de camping bleek er een soort familiedag of  iets dergelijks net naast de camping. Met zang, dansen en eten. Morgen met de ferry naar Helsinki.

30/6
Vanmorgen dus naar de ferry. Aangezien ik het standpunt huldig van " beter te vroeg dan te laat " waren we dus de eerste. Kwamen daar de Zwitsers en de Duitsers tegen die bij ons op de camping stonden. Boven de inrijpoortjes van ferrymaatschappij staat in het engels waar iedereen zich moet opstellen. Bleek mijn engels beter te zijn dan het hunne want ze begrepen er niets van. Maar ze luisterden goed en kwamen achter me staan. Precies op tijd gingen de poortjes open en werden we naar de juiste laan gewezen van waaruit we moesten boarden. Alles liep gesmeerd. We zijn eerst naar het zonnedek gegaan en hebben onder het genot van een drankje het vertrek bekeken. Hierna zijn we gaan eten in de grillroom. Toen nog even langs de winkeltjes. En verder wachten. Na het oversteken van de Finse golf zijn we van boord gereden en kwamen in het spitsuur. Diny reed en heeft zich er door geworsteld. Veertig Km verder zijn we op een camping gegaan voor onze eerste nacht in Finland.

31/5
Zijn vandaag naar Pori gereden aan de Botnische Golf, het bovenstuk van de Oostzee. Daar op een landtong op een camping gegaan. Nog erg rustig hier. Onderweg bleek het landschap erg op een deel van Zweden en Noorwegen te lijken en kwam het Scandinavie gevoel weer helemaal terug. We hadden beiden het gevoel alsof we thuis kwamen. Raar maar waar. Lange en erg rustige wegen, wat golvend, veel bos en borden die voor elanden waarschuwen. Vanmiddag zijn we nog naar het strand gegaan, hier kwamen we nog Finse kunst tegen. Verder lekker niksen in de zon bij de camper met een boek. Oja, Diny heeft vandaag te hard gescheurd in de camper. Ze is geflitst, benieuwd hoe dat verder gaat!

1/6
Weer een ruk naar boven gemaakt. Begonnen met zon, maar koud. Onderweg bewolkt en een buitje. In Kokkola op de camping gegaan, even naar zee gewandeld. Verder In de zon bij de camper gezeten. Het is een stuk frisser dan de laatste dagen. We denken er over om morgen hier te blijven, tenminste als het weer goed is. We zien wel. Vandaag dus weer eindeloze wegen en eeuwig zingende bossen met waarschuwingen voor elanden. Maar we hebben er een gezien, stond met zijn kop over het hek naar de auto's te kijken. Een vrouwtje. Dit is het land van de duizend meren, we hebben er een aantal van gezien. Verder hebben we getankt. Diny bedient altijd de automaat en ik de slang met het pistool. Was een automaat in het fins. Ging eerst goed tot er ineens een volzin in het fins stond. Wat nu, kaartje zat er ook nog in. Maar aan een Fin gevraagd, die sprak goed engels en liep mee en zei, er staat "take your card out" dus Diny tilde het klepje op en daar was het pasje. Er uit getrokken en de pomp begon te zoemen. De Fin lachte, vond het blijkbaar wel leuk. Wij ook trouwens.

2/6
Dus bleven we nog een dag want het was weer een stralende hemel met zon. Weliswaar koud, 15 graden maar daar kun je wat voor aantrekken. We zijn eerst naar de winkel gegaan want het brood en de melk was op.  Ook kwamen we ons favoriete vakantievoedsel tegen. Een gebraden kip van een kilo en meloen. Gekocht dus en vanavond de kip in het gasoventje weer op temperatuur gebracht. Het gebied waar we nu doorheen trekken is vroeger zweeds geweest en er woont nog steeds een grote zweeds sprekende minderheid. Bijna alle namen van steden en op verkeersborden worden in dit deel ook in het zweeds vermeld. In de folders haddden we gelezen dat er ook een oude stad was. Van-middag zijn we op de fiets de stad ingegaan. Ook de oude stad bekeken. Het is in feite een vervallen zweeds buurtje, maar we hebben het ook weer gezien. Nog verder gefietst en we kwamen een groot winkelcentrum tegen. Dit ook maar bekeken, prijzen hoger dan bij ons! Een petje voor Ide gekocht want zijn kale plekje wordt al erg rood. Ook de drankwinkel doorgelopen. Als we dat in Nederland moesten betalen waren we allang geheelonthouder geweest. We snappen nu ook waarom op de ferry mensen met karretjes drank van board gingen, zullen wel Finnen geweest zijn. Gisteravond hebben we de zon nog in de Botnische golf zien zinken. Het wordt hier trouwens 's nachts al niet meer donker. Morgen naar Tornio op de grens met Zweden. Het is ook het noordelijkste puntje van deze trip. We gaan nu weer richting huis via Zweden en Noorwegen. Aan die kant zijn we de oostzee al eens naar boven geweest richting kerstman, dus dat hoeft niet meer.

3/6
Vanmorgen de sanitaire voorzieningen afgewerkt en vertrokken met zon en sluierbewolking,13 graden. Onderweg werden we weer ruimschoots gewezen op elanden die over zouden steken of op de weg  lopen. Geen gezien, alleen een kraanvogel wel. Op de weinige akkers onderweg komt het koren en de aardappels net uit de grond. Verder nog een keer getankt bij een automaat, maar dat hebben we onder de knie. Gaat feilloos nu. Nog even en we hebben het fins ook onder de knie ( grapje ). We weten al wel dat we uit hollanti komen en dat joki  rivier is. Maar daarmee houdt het ook wel op. Oja ook wanneer in het fins staat dat je je bankpasje uit het betaal apparaat moet halen kunnen we lezen. We gingen de Zweedse grens over en zijn direct  bij de Ikea op de parkeerplaats voor campers gaan staan. Hebben de Ikea hier van binnen bekeken, veel het zelfde als bij ons maar niet alles. We kwamen een soort kookgereedschap tegen waarmee je wafels uit de pan kunt krijgen. Ook zeer geschikt voor pannenkoeken, dus gekocht. Daarna naar de Coop en Pytti Panne gekocht, dat laatste kan je eten. Kleine aardappelblokjes, vlees- of kipblokjes en ui. Dat is een Fins gerecht dat ook in Zweden gegeten word. Erg makkelijk klaar te maken en dat eten we regelmatig als we in Scandinavie op vakantie zijn samen met ijsbergsla. Is ook te koop bij de Ikea in Groningen. Daarna terug naar de parkeerplaats van Ikea, hier is een speciaal stuk voor campers en caravans. Mag je ook 's nacht blijven slapen. Terug bleek dat de koelkast niet op gas was gegaan. Had Ide wel gecontroleerd voor we weg gingen. Enja er zat nogal wat in het vriesvakje, dus. We zijn 4 Km terugereden naar Finland naar een camping daar en staan nu aan de paal.  Zoeken, als we weer een dag of zo ergens blijven, wel uit wat er aan de hand is. Het wordt hier vannacht 8 graden met zon. Morgen dus weer naar Zweden en door naar Arvidsjaur. Kijken of we daar elanden of rendieren zien.

4/6
Het stormde vanmorgen. We werden er wakker van. Dikke sluierbewolking met hier en daar een blauw plekje, 12 graden. Maar na de afgelopen weken mogen we beslist niet klagen. De camping in Tornio was zozo, sanitair uitstekend maar de rest leek een vervallen zaakje. Nog even bij de Lidl slasaus gehaald en water. Was op gisteravond. Daarna met een bejaard gangetje richting Arvidsjaur in Lappland. Dit vanwege de wind. De wegen weer echt Zweeds. Het eerste stuk langs de kust met regelmatig 3 banen , waarvan 2 gescheiden van 1 met een vangrail. Dit om en om, kan je inhalen. Daarna rechtsaf richting Arvidsjaur. Hier geen wildhekken langs de weg. Twee doodgereden rendieren gezien en Diny een levende. Verder bijna alleen in de wereld ( op de weg dan ). Bleven verder vanmidddag in Arvidsjaur. Vanavond heeft Ide gekookt, zijn favoriete amerikaans recept uit de KOA camping gids. Morgen verder.

5/6
Eerst naar de  bank om Zweeds geld te halen want soms kan betalen niet met het kaartje. Daarna op weg naar Vilhelmina over de inlandswegen. Er gaan twee wegen in Zweden helemaal naar boven of naar beneden ( dat ligt eraan aan welke kant je begint ), de weg langs de oostkust en de 45 ( de inlandswegen ). In Vilhelmina begint de Vildmarksvagen oftewel de Wildernis route. Deze hebben we een keer vanaf de andere kant gereden en vinden we erg mooi. Je komt door de hoogvlaktes met sneeuw op de grens met Noorwegen. De route gaat morgen open, dus die kunnen we nog mooi even meepikken.
We stoppen halverwege bij Gaddede en willen dan Noorwegen in. Vandaag dus wel rendieren gezien. Een paar op de foto gezet. Voor een moeder met kind moesten we remmen, maar daar houden we hier in deze buurt altijd al rekening mee.
Het weer is koud en vandaag ook hagelbuien. Staan nu aan een meertje en raar maar waar, 's nachts schijnt de zon en overdag is het bewolkt. En ook nu knapt het weer weer op. Morgen op zoek naar de sneeuwkip die in een hol in de sneeuw eieren legt.

6/6
Dus op naar de Vildmarksvagen. Eerst een behoorlijk aantal kilometers door een typisch Zweeds land-schap. Bergje op, bergje af, bochtje links, heuveltje af en dorpje ( 3 huizen en veel schuren ). Uiteindelijk in de verte sneeuw op de bergen. We haddden het zo uitgemikt dat we tegen 12 uur bij Stekenjokk zouden zijn. Daar was de weg tot vandaag afgesloten en zou om 12 uur open gaan. Dat hadden we op internet gelezen. Toen we daar waren stond er een lange rij voor de slagboom, auto's, campers, en motorrijders. Iedeen had het blijkbaar gelezen. Om 12 precies ging de slagboom open en kwam de stroom op gang. Afijn we zijn de weg opgesukkeld en langzaam loste de file op. Op de Fjall lag niet veel sneeuw, viel erg tegen. Geen sneeuwmuren , geen gravel meer en geen sneeuwkip. Uiteindelijk zijn we in Gaddede op de camping gegaan. Dit was niet wat we ons herinneren. Dus het viel  tegen. Kijk voor de foto's op voorjaar 2015 en vergelijk met de foto's 2018. Morgen gaan we Noorwegen in.

7/6
Vannacht weer regen. Vertrokken richting Noorwegen, gingen over de bergrug tussen Zweden en Noorwegen. Weer over een hoogvlakte en een rustige weg, de 74. Langs de Trondheimfjord en in Levanger op de camping. Vanavond hebben we besloten wat verder te rijden want het weer in Zuid Zweden is beter dan hier. In deze buurt blijft het voorlopig nog regenachtig en komen we niet toe aan fietsen in de omgeving. Als we de ferry in Goteburg naar Denemarken kunnen krijgen dan doen we dat. Tenminste als we dan in de buurt van  17/6 zijn. Gaan we nog een dagje naar Ide's neef. Dan is hij terug van vakantie. Anders over de brug richting huis. Diny heeft vandaag over de fjall gereden.  We wisselen elkaar af. Morgen naar Lillehammer waar het ook regent. Daarna is het plan Zweden weer in te trekken naar Arvika waar de zon zou schijnen. We zullen zien.

8/6
Vannacht regende het. Vanmorgen regende het. En de 80 Km tot Trondheim regende het. Na Trondheim een beetje en klaarde het langzaam op. Diny heeft over de Dovre Fjell gereden met een stralende blauwe hemel met zon, hadden we toch goed gegokt. Dit ging allemaal over de E6. Deze zijn ze overal aan het verbreden. Bij elk nieuw stuk betaal je tol. Maar je kunt gewoon doorrijden, ze maken een foto'tje en de rekening krijg je thuis. We zijn benieuwd naar de kosten. In Dombas hebben we gegeten en zag Diny haar trol weer. We zouden in Lillehammer op een camping. Onderweg  bedacht Diny dat ze nog een keer over de Friisvegen wilde. Dus in Ringebu links af. Dat is over een bergrug, over een hoogvlakte die lijkt op wat in Genesis is omschreven "en de aarde was nog woest en ledig". Zo gevraagd en zo gedaan. Indrukwekkend! Eerst stijl omhoog met haarspeld bochten en daarna golvend en boven de boomgrens een wijds uitzicht.  Alleen een paar schapen van de weg geduwd. Na 50 Km op de zelfde manier weer naar beneden. We staan nu in Koppang op een camping en hebben in de zon buiten gezeten. Morgen wil ze over de Birkebeinervegen. Een gravelweg met tol. 60 Km, hopelijk geen steentjes door de radiator. En dan wel naar Lillehammer. Volgens weerplaza houden we voorlopig zon als we vandaar weer naar Zweden gaan. Oja we hebben ook een eland gezien, van zilver.

9/6
Nou we zijn wel wat ouder, maar nog niet levensmoe. We gingen dus vanmorgen de Birkebeiner op. Dat hadden we jaren geleden ook al eens gedaan. Het is een priveweg die de afstand naar Lillehammer vanaf Koppang terugbrengt van dik 200 Km naar 60Km. Het is een tolweg, je betaalt als je er op wilt met je creditcard aan de ingang. En gravel. Dat wisten we allemaal. Goed wij dus naar de ingang en betalen. Slagboom door en omhoog, veel nieuw gestort gravel. We dachten dat dat wel beter zou worden. Maar nee. Normaal wordt de gravel vastgereden in de ondergrond met niet al te veel los spul bovenop.  Maar het heeft vanaf 1 mei hier niet meer geregend. Bij het omhoog gaan of weer naar beneden waren nogal wat stuurmanskunsten nodig om niet tussen de bomen te komen of naar beneden te glijden. De camper schoof van links naar rechts. Ook de huidige camper is eigenlijk niet meer geschikt voor deze kunsten. Tja voor wat meer gemak lever je dus andere dingen in. We hebben dus besloten na 7 Km terug te gaan. Gedraaid zodra het mogelijk was. Omdat we dus niet in Lillehammer kwamen en dat alleen maar het eindpunt van de Birkebeiner was hebben we de bestemming gewijzigd naar Kongsvinger. Onderweg veel graan gezien,  nog maar net uit de grond, dat al geel werd omdat het zolang niet geregend had. Ook werd er al hevig gesproeid. De lupinen in de bermen hadden er blijkbaar geen last van, die bloeiden uitbundig. Morgen door naar Zweden. Even een historisch lesje. De Birkebeiners waren boeren, handwerksmannen en arbeiders die zich om een troonpretendent geschaard hadden. Arme lui dus. De tegenpartij was voornamelijk adel en religieuse leiders uit Oslo. De laatste gaven de boeren e.d. de scheldnaam "birkebeiner" omdat ze uit armoe hun benen en voeten bekleedden met berkenschors. Deze namen het als erenaam over. Nu worden er allerlei zaken georganiseerd onder die naam. ( Dit heb ik jaren geleden al eens opgezocht uit nieuwsgierigheid )

10/6
Vandaag van A naar B gereden ( Filipstad in Zweden ). Op de grens onze Noorse kronen omgezet in levensmiddelen. Zweden is goedkoper dan Noorwegen zodat de Noren hier alles in grootverpakkingen halen. Wij niet maar wel  twee Pie's, zoals ze in hier Dalarna gemaakt worden, voor het avondeten. Een geslaagde koop. Ze smaakten uitstekend. Zijn bij Filipstad op een camping aan een meertje en hebben de middag besteed aan in de schaduw zitten, want in de zon was het te warm. Diny is nog even met de voeten in het meer geweest. Morgen kijken we het weer aan, gaan we verder of halen we de fietsen eraf.

11/6
Besloten om vandaag nog een was te draaien en de camper van binnen te cleanen. En daarna even helemaal niets te doen. Ook niet te rijden achter de zon aan. Dat hadden we de laatste dagen al gedaan. En nu dus even niet. Wolken met wat zon vandaag, redelijke temperatuur. Vandaag heeft Ide zijn Amerkaanse "recipe" weer bereidt. We hadden nog rosti over. Morgen gaan we 60 Km naar het zuiden. Aan het Vanern meer.

12/6
150 Km zuidelijker gegaan. Niet naar Kristinehamn maar naar Saffle. Staan daar op de camping aan het Vanern maar dan aan de westkant.  Hebben geen zin om wat te doen. Zitten dus lekker in de zon te lezen. Als het morgen het zelfde weer is gaan we fietsen. Toen we naar de camping reden kwamen we weer over de laan met bomen van de Herregard. Dat is net zo iets als de Fraylema en Menkemaborg.

13/6
Vanmorgen bewolkt en het sputterde. Geen fietsweer. Besloten dan maar weer te verkassen. Op naar Varberg waar we op de boot naar Denemarken willen. Kwamen door Goteborg, hier moet je dus tegenwoordig tol betalen omdat het er zo druk is. Congestion tax. Drie keer gefotografeerd en de rekening krijg je wel thuis. In Varberg eerst langs het ticketbureau van de Stena Line gereden om te kijken waneer deze open was. De vorige keer was dat 's avonds, maar nu toen we er waren. Besproken voor vrijdag om 7 uur 's morgens. Staan nu voor de camping op Getteron op de camperplaatsenvoor de poort. Getteron is een schiereiland bij Varberg. Hier schijnt de zon. Het lijkt wel of we de zon achterna rijden. Dus zal het morgen wel weer mis zijn. We zien wel. We werden ontvangen door een stel mussen die zelfs de camper in wilden. Vanavond mijn neef bellen dat we langs komen in Tranehuse, Danmark.

14/6
Vanmorgen begon met een teleurstelling. We konden niet teleteksten op Nos 1. Er lag een heel dik wolkendek boven ons. En dat leverde geen signaal op de Astra 23.5. Toen maar geprobeerd op 19.2, die levert een sterker signaal en BVN. En jawel daar was het wel. Dus wel teletekst. Omdat we morgen pas de boot hebben bleven we dus nog een dagje hier. Vanaf dit schiereiland gaat er elk uur een bootje naar Varberg en terug, tenminste volgens de folder van de camping. Dus dat wilden we wel. Wij daar heen, maar nee. Zaterdag wel en vanaf maandag dus wel elke dag, maar dan zijn we hier niet meer. Bij de boothaven, plezierboten, even gesproken met een jonge Zweed die bezig was een boot te water te laten. Die wilde natuurlijk weten waar we vandaan kwamen. Waarna hij heel opgetogen vertelde dat hij daar ook geweest was n.l. in Groningen. Wij ook dus. Hij was er op een ligfiets naar toe geweest. Verder in de haven  even rondgekeken en terug gewandeld en bij de supermarkt, die aan de camping grenst, een Pizza Kebab gekocht voor tussen de middag. Ook het restaurant op de camping is volgende week pas open. Dus koken we zelf. Vanmiddag zijn we nog rondgewandeld, naar de zee, over een paar  rotsen geklommen, die zien er uit als drentse zwerfkeien. Mijn lievertje moest er natuurlijk weer bovenop klimmen en op een piertje dicht bij de golven gaan staan. Het waaide hier nogal. Maar ze heeft het overleefd. Morgen moeten we vroeg op want de ferry vertrekt om " klokken 7 ". In Denemarken gaan we op een camping en dan zondag door naar mijn neef. Het zou daar morgen zonnig zijn. We zijn benieuwd.
Het klaart hier hier nu ook op. Morgen zal het hier ook weer zonnig zijn.

15/6
Om kwart voor zes opgestaan. Wassen, aankleden, kopje koffie en een gisteravond gesmeerd broodje. Daarna naar de haven, nu niet de eerste. Ik had eergisteren, nadat we besproken hadden, op internet gekeken naar de boot. Bleek toen volgeboekt te zijn. Waren we dus precies op  tijd met bespreken. In de rij voor de boot bleek nog een camper na ons in de rij te staan. Boarden en wij kwamen op de boot in ons stuk als laatste te staan. De andere ging in het andere stuk. Er hadden nog twee personenwagens bij gekund zagen we. We hebben aan boord eerst nog een kop koffie gedronken en zijn toen voorin achter het raam gaan zitten. Diny ging op de bank liggen om nog wat slaap in te halen.  Twee uur later zijn we op het achterdek in het zonnetje gaan zitten. Na vier uur varen kwamen we in Denemarken aan. Eraf en in 10 minuten naar de camping. 's Middags nog even op de fiets Grenaa in. Even rondgekeken en naar de supermarkt. Diny wilde vanavond Fransk Hotdogs eten. Dat zijn broodjes met Rod Polser, gefrituurde uitjes en deense mosterd en hotdogsaus. Vanavond nog even op het strand gekeken. Als het morgen goed weer is gaan we fietsen. Tove en Johan komen morgen van vakantie terug en wij gaan dan zondag op bezoek.

16/6
Vanmorgen uitgeslapen en daarna zijn we gaan fietsen. Er was wel een dikke sluierbewolking maar droog. Gisteren waarschuwde weerplaza voor een lichte regen. Maar daar zag het niet naar uit. Dus. Het is hier in dit stuk van Denemarken heuvelig met soms behoorlijke steile hellingen. Dan de elektrische ondersteuning maar even op turbo. We zagen nog een Deense Herregard. Foto'tje gemaakt. Na een 20 Km kwam vanuit het zuiden een heel donkere lucht. We hadden alle dakluiken wijd open en de luifel uit. We willen wel graag de boel droog houden dus zijn we terug gegaan. Dakluiken teruggedraai zodat het niet inregent. Luifel ingedraai, die willen we graag droog mee terug. En ook de fietsen weer op de camper. Dit is trouwens een mooie camping met uitstekend sanitair, dat hebben we wel ander gezien deze tocht. Nu klaar voor het familiebezoek en de terugreis. We zijn van plan om dinsdag naar Hoogezand terug te gaan. Tenminste als er niets tussen komt bij de familie. Vanmiddag gaan we naar Denemarken kijken, moeten natuurlijk mee kunnen praten over de wedstrijd morgen.