Na in de zomer de tuin op orde gebracht te hebben, o.a. snoeien van twee jaar en een boom verwijderen, schilderen, een lang weekend naar Denemarken en een nicht (die uit Duitsland) vier weken te logeren gehad , zijn we op 1 september vertrokken naar Frankrijk, richting Parijs. Hier willen we in het Bois de Bologne op een camping. Hopelijk is er plaats. En dan een paar dagen Parijs bekijken.

Frankrijk

1/9
Op 1 september vertrokken met als eerste doel Harelbeke in Belgie. Daar om 15.00 uur aangekomen. We staan op een camperplaats naast het sportveld. Keurig netjes. Morgen door naar Parijs.

2/9
Om 9.30 vertrokken naar Parijs. Na een kwartiertje gingen we al de Franse grens over. Het eerste stuk nog op de autoweg maar we zijn al vlot op N en D wegen verder gegaan. Door mooie welvarende dorpjes en ook door vervallen dorpen gereden. Ook hier is het graan al van de velden. Opeens zagen we langs de kant van de weg een Nederlands Ereveld. Een eindje verder konden we keren en hebben het veld bezocht. Het was een Ereveld uit de tweede wereldoorlog.  Er lagen matrozen koopvaardij en marine, vliegeniers en landmacht. Ook verzetmensen en burgers. Zo zie je maar, als je van de autoweg afgaat zie je van alles wat je niet verwacht. En dat vlak boven Parijs. Het rijden in Parijs naar het Bois de Boulogne was geen probleem. Op de camping werden we door een Francaise op de fiets naar de plaats gebracht. Na geïnstalleerd te zijn voor een aantal dagen zijn we eerst de camping gaan verkennen. Waar zijn de douches, waar kan je afwassen e.d. Daarna zijn we het Bois de Boulogne ingewandeld en ook gekeken of er te fietsen is in Parijs. We hebben besloten morgenvroeg naar metrostation te fietsen. Daar besluiten we of we de metro nemen of op de fiets verder gaan. Vanaf de camping zie je, op verschillende plekken tussen de bomen door de Eifeltoren, zo te zien, vrij dichtbij. We zitten hier dicht tegen alle bezienswaardigheden aan. "Goed gedaan jochie" zou Rijk de Gooier gezegd hebben. En "meisie" hoort er in dit geval ook bij.

3/6
Vanmorgen regende het een beetje, wat nu? Fietsen of toch maar de metro. We hebben gekozen voor de metro met de shuttle van de camping naar Porte Maillot gegaan en daarvandaan met de metro naar de Champs Elysees. Inmiddels was  het wel droog geworden, erg somber maar droog. Eerst naar de Arc de Triomphe, het graf van de Franse Soldaat en daarna de Champs afgewandeld. Daarna weer in de metro naar de Sacre de Coeur en Montmartre.  Met de funiculaire ( een soort treintje ) tegen de heuvel op naar de Sacre de Coeur. Vanaf de heuvel over Parijs uitgekeken, de kerk bekeken en daarna in Montmartre rondgeslenterd. Bij de Place Pigalle een hapje gegeten. Daarna met de metro naar de wijk La Defense. Hier staat de Grande Arc, een soort nieuwe Arc de  Triomphe. Als je hier op de trappen zit zie je recht voor je de oude Arc in de verte. Een bijzonder gezicht. Deze wijk is erg futuristisch en de moeite waard te bekijken. We hebben hier dus nog even rondgekeken. Daarna hadden we het gehad voor vandaag en zijn terug naar de camper gegaan. Toen pas kregen we nog een paar druppels regen.

Arc de Triomphe                                             Sacre Coeur

Grande Arc

4/9
Vandaag was er een helblauwe hemel. Maar we hadden dus al een kaart voor de metro. Waren we  wel toch wel blij mee. We hadden gisteren al gezien dat er wel veel gefietst werd in Parijs, alleen ging het vaak over de busbaan. Maar daar paste precies een bus op en dan bleef er heel weinig plaats over voor een fiets. Dus weer met de shuttle naar de metro. Daarvandaan naar de Bastille, geen gevangenis meer, maar een  opera. Vandaar naar de Notre Dame gewandeld, de kerk bekeken en vervolgens naar het Hotel de Ville. Langs het Centre Pompidou, dat is een creatie van een waanzinnige loodgieter volgens Ide. Hierna geluncht op een terrasje en naar de Hallen. Dit is nu een centrum van een aantal verdiepingen met allemaal winkeltjes. Hier heeft Diny zich nog even ingestort maar niets gekocht. Langs het Louvre en de Seine gewandeld. In de Tuileries nog een pilsje gepakt en weer op de metro gestapt naar de camping. Om vijf uur zaten we weer voor de camper.

Notre Dame                                             Centre Pompidou

de Tuileries

5/9
Vanmorgen eerst uitgeslapen en daarna de was gedaan. Toen we 's middags de shuttle wilden pakken  bleek de dienstregeling veranderd te zijn. Niet meer de hele dag om het halve uur maar 's morgens nog wel tot 12  uur en dan 's middags vanaf 17 uur weer tot 23.45. Dus maar even wachten tot 5 uur. Daarna  de stad in en de Eifeltoren bekeken. De rij wachtenden bij de toren was zo lang dat wij maar niet naar boven zijn gegaan. Daar vandaan langs de militaire school gewandeld naar het Hotel des Invalides en daar  weer op de metro naar een oud stukje Parijs en daar rondgewandeld. Ook nog de Pyramide bij het Louvre  bekeken. De vorige keer was dit afgesloten vanwege een  Foto Shoot voor iets modeachtig.  Vervolgens weer naar de Eifeltoren want het was inmiddels donker en we gingen de toren bij avond bekijken. Een mooi gezicht met die lampjes. Op het hele uur gingen er heel veel lampen flikkeren. Daarna zijn we nog de verlichte Arc de Triompe gaan bewonderen en terug naar de camping waar we om half elf weer waren.

Pyramide                         Eifeltoren                      Arc de Triomphe

6/9
Vanmorgen uit Parijs vertrokken naar Versailles waar we het Chateau wilden bekijken. We waren vlot Parijs uit en vlot in Versailles. Ook het Chateau was dankzij de borden vlot te vinden. Maar een parkeerplaats voor een camper ging niet zo goed. Uiteindelijk vonden we er een maar de kaartautomaat slikte onze pasjes niet. En in een weggesleepte camper hadden we ook geen zin. We reden alweer weg om dan maar geen kasteeltje te kijken toen we een  plotseling een richtingaanwijzer naar een camping zagen en na enig overleg zijn we daar gaan staan. Na de lunch zijn we op de fiets naar het kasteel gegaan. Hier hebben we even rondgekeken en kaartjes voor de volgende dag gekocht. Dus morgen op de fiets naar het Chateau. En de fietsen aan een paal met twee sloten.

Daar willen we naar binnen

7/9
Dus op de fiets en bij het Chateau met twee sloten aan een hek. Daarna toch in de rij ondanks de gekochte kaartjes. Maar het liep vlot door. Hierna het kasteel bekeken lopend van zaal naar zaal. Al met al een een indrukwekkend gebouw en inrichting. Daarvoor moeten de franse burgers vroeger aardig wat belasting opgebracht hebben. Geen wonder dat ze de Bastille bestormden. Daarna naar de tuinen en ook daar rond gelopen. Vanwege de uitgestrektheid en de warmte besloten naar de fietsen te gaan en dan in de tuinen rond te fietsen. De Tuinen zijn n.l. openbaar wandel- en fietsgebied. Buiten langs het gebouw en de tuinen naar een ingang gefietst en daarna langs Grand Canal en nog naar het grote Trianon. Toen terug en waren we na vieren weer bij de Camper. Vanavond maar eens uitzoeken waar we morgen naar toe gaan.

Hek                                                             Tuinen

8/9
Vandaag naar La Suze sur Sarte op een camperplaats met de Tom Tom en coördinaten. We kwamen op een  parkeerplaats  voor een zwembad. Leek ons niets dus weer in het boek gedoken en een gevonden in La Fleche. Daar aangekomen een nette camperplaats maar geen elektriciteit en wel 28 graden. Aan de overkant van de  rivier "de Loir" zagen we een camping. Daar gaan kijken en gaan staan. Een leuke camping. Blijven we nog een  dagje.

Camping                                                               Riviertjes

9/9
Vanmorgen eerst naar de markt gegaan en onze fruitvoorraad aangevuld. Daarna het stadje bekeken, erg leuk met een aantal kleine riviertjes. Een daarvan heet de Loir en komt uit in de Loire. In het water allemaal forellen. 's Middags op de fiets een uitgezette tocht gedaan. Deze is aangelegd over een niet meer gebruikte spoorbaan. 35 kilometer. Er zijn twee routes en morgen willen we de ander doen. Eerst de camper vanbinnen cleanen en Diny wil wassen. Dus gaan we dinsdag pas verder.

10/9
Ik heb dus de camper gestofzuigd e.d. en Diny heeft de was gedaan. 's Middags de tweede route gefietst en 's avonds twee nieuwe campings in Bretagne gezocht. Deze staan nu in de Tom Tom. Diny wil op een camping tot woensdag om de verkiezingen te zien en dus moeten we aan de paal.

11/9
Vandaag naar Beauvoir gereden en op een campingplaats gaan staan. Een heel mooie. Morgen op de fiets  naar de Mont St. Michel. 's Avonds werd achter een huis aan de andere kant van de weg een ballon opgelaten.

12/9
De Mont Michel bekeken en een gedeelte van een kerkdienst bijgewoond helemaal boven in de Abdij. Daarna een stuk in de omgeving gefietst. Het lijkt een heel klein beetje op de wadden met grote slibvlaktes bij laag water

13/9
Vandaag dwars door Normandie naar Grand Camp Maisy gereden en daar op een camping aan het strand gaan staan. De campers staan op een soort dijk langs het strand, nou ja strand. Het lag vol met zeewier en het stonk. Er was een tractor bezig het op hopen te schuiven waarna het afgevoerd werd. Nog in het stadje rond gewandeld, de haven is bij laag water afgesloten. De volgende dag op de vismarkt gekeken en nog wat rondgewandeld. Verder een rustdag.

15/9
Vanmorgen langs de kust langs de stranden van D-Day, de bunkers bij Pointe du Hoc, de parachutist in  Eglise sur Mer nog een keer bekeken en het Amerikaanse ereveld bezocht. Daarna via Honfleur en Le Havre naar Wimmereux waar we op een camping overnacht hebben.

16/9
Vandaag door Belgiё naar een camping bij Dieren in Nederland. Daar staat een zuster en zwager  en gaan we nog een paar dagen fietsen op de Veluwe en de Posbank.

19/9     Terug naar huis.