Najaar 2015

Rondje Duitsland

24/8
Vandaag om 10 uur vertrokken voor een rondje Duitsland. Het reisdoel was een camperplaats op de Luneburger Heide bij het plaatsje Oberhaverbeck. Het eerste stuk tot net voorbij Bremen over de bekende wegen richting Scandinavie, erg bekend dus. Na de Raststatte Grundbergsee rechts af en over Bundes- en Landstrassen. Op een gegeven moment konden we niet verder, de weg was afgesloten en geen Umleitung. Dus terug waarbij Tommy helemaal in de stress schoot, wij dus maar op het gevoel de kant op die we dachten te moeten. Na een kwartier pakte ze de rit weer op en even later moesten we rechts af. En jawel ook afgesloten. Het bovenstaande herhaalde zich een paar  keer. Het leek wel of ze ons niet op de Luneburger Heide wilden hebben. Maar uiteindelijk lukte het ons toch om in Oberhaverbeck te komen. De camperplaats is een stukje terrein afgescheiden van een parkeerplaats in het bos. Best leuk om te staan.
Om half drie waren we er dus. We hebben al een stuk over de bloeiende heide gewandeld. Erg mooi hier.

25/8
's Nachts regende het weer lekker en ook nog 's morgens. Dus hadden we de vorige dag voor niets een fietskaart gekocht. We hebben besloten dan maar 60 Km verder te rijden en staan nu ongeveer 20 Km van de rand van Hamburg en 40 Km van het centrum op een camperplaats.  We staan op een camperplaats aan de Elbe en kunnen van alle faciliteiten van de naastgelegen camping gebruik maken. Op de camping raden ze ons aan om een Hamburg kaart te kopen. We kunnen dan met de bus en de trein naar het centrum en krijgen daar korting op veel dingen. Ook kunnen we met de U-bahn de stad rond als we dat willen. Dus dat is het plan voor morgen.

26/8
Vanmorgen opgestaan om kwart voor acht met een droge hemel en sluierwolken. Verder de hele dag zonnig. Om 9.05 uur stonden we bij de bushalte. In Winsen moesten we op de trein. Deze kwam te laat en ze riepen om dat we naar een ander perron moesten. Daarheen en toen kwam de trein toch nog op het eerste perron. Dus gemist samen met een stel Duitsers. Afijn dus op de volgende trein gestapt die niet tot aan Hamburg Hauptbahnhof ging, overgestapt op een andere en een uur te laat eindelijk op de bestemming. In Hamburg een Hop on Hop off met havenrondvaart genomen. Rondgevaren in de haven en door Speicherstad. Moeten nog even uitzoeken wat "Speichern" betekent, we denken bewaren of pakhuis of iets in die geest. Het waren n.l. allemaal pakhuizen vroeger. Terug van de boot eerst een broodje met koffie genomen. Daarna met de Hop on naar de Reeperbahn, daar rondgekeken en dan naar de Altstad. Ook hier rond gekeken en we kwamen bij een winkelcentrum waar Diny in wilde. Ook hier rondgekeken en een drankje genomen. Daarna terug gehopt naar het Bahnhof. Alweer naar een ander perron gestuurd van waar de trein met een kwartier vertraging vertrok. Gelukkig konden we in Winsen toch nog een bus richting camping krijgen. Om 6 uur waren we terug. De Duitse Bahn is dus niet zo Punktlig. Daarna op de camping maar buiten de deur gegeten wat we hadden geen van beide zin om te koken. Morgen kijken we het weer aan of we nog een dag blijven om langs de Elbe gaan fietsen.

27/8
Vandaag vertrokken naar Waren in Mecklenburg/Vorpommeren. Dat was zo'n 200 Km. Waren ligt in het gebied van de meren daar. De helft over een autobahn en de andere helft weer over Bundes- en Landstrassen. Vooral het laatste stuk hield erg op. De wegen zijn nog steeds niet op het niveau van de westkant van Duitsland. Ook in de dorpjes zijn nog steeds hier en daar wat overblijfselen van de DDR. Op de camping aangekomen gaven we aan dat we op de camperplaats wilden. Bleek toen we keken dat we toch op een plaats op de camping aangewezen hadden gekregen. Terug bij de receptie kregen we onenigheid over de prijs van de camperplaats. Ze wilden ons ook nog laten betalen voor twee personen terwijl dat al bij de prijs van de plaats in zat volgens alle gegevens die we hadden. Uiteindelijk bleek bij jufrouw 3 dat we gelijk hadden. 's Avonds begon het geweldig te stortregenen. Na een poosje begon het te druppen binnen. Er blijkt toch altijd als we beginnen met de tocht dat er iets niet goed gaat. In Noorwegen bakken regen en de hele zomer naast het huis gestaan, geen enkel probleem. De volgende morgen vertrokken van deze plaats zonder spijt vanwege al het gedoe hier.

28/8
Vandaag vertrokken naar Oranienburg, even boven Berlijn. Eerst nog even langs een bouwmarkt voor kit en een kitspuit. Staan nu op een camperplaats bij een haventje aan de Havel. Prettige havenmeester, leuke plaats bij het slotpark. Onderweg alles het zelfde als het laatste stuk gisteren, ook zijn we nog  bij het het concentratiekamp Ravensbruck langs gegaan en daar rondgekeken. Toen we ons geinstalleerd hadden op de camperplaats zijn we naar het Bahnhof gewandeld en hebben twee dagkaarten gekocht voor Berlijn waarbij we van al het regionaal vervoer en de U- en S- Bahn gebruik kunnen maken. Ook nog op het dak van de camper een paar naden gekit. Kon niet echt iets vinden dus maar even afwachten op de volgende bui.

29/8
Om 9 uur 43 met de Regionalbahn RE5 naar Berlijn. Daarna met de U-bahn naar de Reichstag die we wilden bezoeken. Jammer dan. Kan alleen nog maar als je je van te voren hebt aangemeld via internet. Dus maar doorgewandeld naar de Brandenburger Tor. Die stond er nog steeds maar er was wel weer nog meer omheen gebouwd. Unter der Linden afgewandeld en de Dom bezocht. Broodje gegeten. Unter der Linden is een grote bouwput. Alexzanderplatz weer eens bekeken en daarvandaan met de S-bahn naar het Joods gedenkteken. Het was bloedheet in Berlijn dus daarna een pilsje gepakt en naar de U-bahn bij de Reichstag terug gelopen. Daarmee naar het Hauptbahnhof en daar weer de RE5 teruggenomen. In Oranienburg terug bij de Italiaan nog een pizza gegeten en waren we om 19 uur weer bij de camper.

30/8
Vanmorgen op de fiets naar het concentratiekamp Saksenhausen. Ontzettend groot, nog veel te zien van hoe het geweest moet zijn. Eigelijk heb je het allemaal al gelezen, maar als je er rondloopt verbijstert het je toch. Vooral de grote en de hoeveelheid mensen die daar opeengepakt hebben gezeten. 's Middags rond de Janitzsee gefietst en het laatste stuk geraced. De lucht trok helemaal dicht en het begon te flitsen.  We waren precies op tijd terug om alle dakluiken van de camper te sluiten.

31/8
Vandaag van Oranienburg vertrokken naar Dresden, 250 Km. Een voorspoedige reis, aan de oostkant langs Berlijn. Het was erg rustig onderweg. Alleen bloedheet, dus de arko aan. In Dresden een camperplaats afgekeurd en een andere gevonden. Deze is achter een bedrijf die campers verkoopt. Alles wat nodig is zoals douches, toiletten, afvoer zwart en grijs water en inname schoonwater. En bovendien leuk aangelegd. Toen we stonden bleek het in de camper 38 graden. We hebben dus niets gedaan en buiten de camper onder de luifel een siesta gehouden. Morgen maar eens kijken of het dan beter is. We willen op de fiets de stad in.

1/9
Vandaag via de Elbe Radweg naar de stad gefietst, maar 8 Km. Warm en zonnig. Daarna de Hop on genomen en twee uur lang langs alle bezienswaardig gereden. Toen dat afgelopen was zijn we naar de Altstad gelopen en hebben daar maar gegeten. Mijn echtgenoot wil niet koken. Het is te warm zegt ze. Het is een heel mooie stad. Er is veel in de oude staat hersteld na het bombardement van februari 1945. Diny heeft twee kerkjes bekeken, een protestantse en een katholieke, en we hebben ook nog Luther gezien. Teruggekomen trok de lucht dicht en even later een geweldige onweersbui met windstoten.

2/9
Vandaag weer een ritje van 150 Km gedaan. Zijn vanuit Dresden over een door Diny gevonden weggetje binnendoor richting Tsjechie gereden. De weg voerde door de rand van het Reuzen-gebergte. Bergje op en af, haarspeldje hier en daar, 13 % omhoog of omlaag. Ze had het wel weer gevonden! Gelukkig heb ik wel het recht van veto als ze wat uitzoekt. Aan de Duitse kant een welvarend touristen gebied. In Tsjechie echt minder welvarend. Direct over de grens een autoweg- vignet gekocht, want je weet nooit of je daar per ongeluk op terecht komt.  Zijn nu vlakbij Karlovy Vary, wat we morgen willen gaan bekijken. Moet heel mooi zijn. Daarna misschien nog naar Praag en dan weer naar Duitsland. Vandaag wolken met zon en droog maar wel 10 graden kouder, dus de lange broek weer aan.

3/9
Vandaag blauwe lucht met wat wolken. Wij op de fiets naar Karlovy Vary. Drie maal verdwaald, het schoot niet op. Dus terug, fietsen weggezet en maar met de bus. In Karlovy uitgestapt en naar de wijk Lazne gewandeld. Dat is de wijk met de termale baden. Mooie oude huizen. We zijn langs het riviertje gewandeld, aan de ene kant heen en later aan de andere kant terug. Diny heeft haar kerkje weer gezien, mooi. Onderweg ook maar weer buiten de deur gegeten. Het is hier nog steeds goedkoop vergeleken met bij ons. Het is echt de moeite waard om hier eens rond te kijken. Op de terugweg enkele druppels. Bij de bus aangekomen begon het te hozen en te onweren, klonk erg overweldigend tussen de bergen. Gelukkig stonden we droog en de bus bleek er al te staan. Bij de camping aangekomen hoosde het nog steeds en zijn we ongeveer drie kwartier in het bushokje blijven zitten tot we 200 meter terug droog naar de camping konden lopen. We hadden geen jassen meegenomen namelijk. We waren benieuwd of het ook weer gelekt had. Gelukkig had het kitten goed geholpen. Alles droog. Morgen gaan we op weg naar Praag.

4/9
Vandaag van Karlovy Vary 130 Km naar Praag gereden. Vertrokken met een bewolkte hemel maar het werd het zonnig met wolken en zo is het gebleven. Onderweg even bij de Penny en de Lidl langsgegaan om brood e.d. te kopen. Staan nu aan de rand van Praag op een camping. Gaan morgen Praag nog eens bekijken. Vandaag verder genikst.

5/9
Vanmorgen bleek hier op de camping een keuring en show van New Foundlanders te zijn. Hadden Mark en Bianca dus hier moeten zijn. Daarna in de receptie twee 60 minuten kaarten voor de ondergrondse gekocht en naar het centrum gereden. Daar twee dagkaarten voor de tram en de ondergrondse. Hier ook goed gebruik van gemaakt. Inmiddels weten we weer precies hoe de ondergrondse  hier werkt. Eerst naar de joodse wijk en begraafplaats. We wilden de synagoge bezoeken. Dicht, ja we waren even vergeten dat het Sabbath was. Dat zal de reden wel zijn. Dus morgen nog een kans. Daarna een uurtje of zo door  Stare Mesto gezworven, de beroemde astronomische klok bekeken, Johannes Hus tegengekomen, naar de en over de Karelsbrug gelopen. Gegeten en naar het Wencelasplein, toen nog naar het Plein van de Republiek om een luxe winkelcentrum te bekijken. Daar nog wat gedronken en toen voelden onze voeten dat ze er genoeg van hadden. In de ondergrondse nog een dagkaart voor de volgende morgen gekocht en terug naar de camping. Nogmaals de synagoge proberen en dan naar de burcht.

6/9
Vandaag met de ondergrondse en de tram naar de Praagse Burcht. In de tram zei ik tegen Diny dat we eruit moesten, er zaten ook twee Nederlanders bij ons. Diny en de Nederlanders twijfelden maar ik stapte uit en dus Diny volgde maar. Maar ik zat wel goed. Daar alles weer eens bekeken. Vervolgens naar de Joodse synagoge gewandeld. Moesten alleen een brug over. Was dus nu wel open voor bezichtiging. Rondgekeken, veel spreuken uit het oude testament gelezen. Nog een fototje van de begraafplaats gemaakt en met de ondergrondse naar het winkelcentrum van gisteren. Daar zijn we bij de mongool gaan eten. Hierna hadden we het wel weer gezien en zijn terug naar de camper gegaan.

7/9
Vandaag uit Praag vertrokken richting Plzen, Pilzen zoals de Duitsers zeggen. Zijn nog even langs Beroun gegaan. Dat was de camping waar we met onze eerste camper stonden toen we voor de eerste keer naar Praag gingen. Daar nog even onze voedselvoorraad aangevuld en door gereden naar Plzen.

8/9
Vanmorgen vertrokken en eerst naar de brouwerij van Pilsner Urquell gegaan voor een rondleiding in de brouwerij. Het is de uitvinder van de pils zeggen ze hier. We hadden geluk een kwartier later was er een rondleiding in het engels. De huidige fabriek gezien en uitleg gekregen. In de ondergrondse opslagruimtes rondgekeken en mochten een slokje proeven van vers bier uit het vat. Samen met een stel Belgen opgedronken. Daarna vertrokken naar Cheb aan de Duitse grens die we morgen hopen over te gaan. Onderweg nog een vrachtwagen gezien die was gaan liggen, om te slapen? Nu gaan we een hapje eten in het restaurant op de camping. De menukaart zag er goed uit.
We hebben dus een "schnitzel gevuld met schinken en kase in rotweinsaus mit krauterbutter en pommes frites mit frische salat" gegeten, dazu ein Pilsner Urquell und ein bitter lemon. Smaakte uitstekend. Morgen naar Duitsland. Nog even in overleg waarheen.

9/9
Vertrokken uit Cheb na eerst grijs en zwart water te hebben geloosd en vers water ingenomen. Na in Cheb de laatste Kronen omgezet te hebben in diesel op weg. Daarna naar Mistelgau, een plaatsje vlak bij Bayreuth, via Land- en Bundesstrassen. Erg mooi landschap, Fichtelgebirge en Frankische Schweiz. We staan op een camperplaats bij een Thermalbad enz. Zo een gezondheids iets waar de Duitsers gek op zijn. Alles op de camperplaats wat je nodig kan hebben. Diny heeft de was gedaan en daarna hebben we lekker in het zonnetje gezeten. Morgen willen we naar Kitzingen een plaatsje vlak bij Wurzburg. Als het weer goed blijft dan willen we daar langs de Main gaan fietsen.

10/9
Vanmorgen vertrokken met een stralend blauwe hemel voor 120 Km.  Verder door de Frankische Schweiz, volgens ons is het nog steeds Beieren. Het eerste stuk over een landweggetje met heuvels en dalen. Met 13, 15 en 18  graden op en neer. Een prachtig landschap hier. Om 12 uur waren we op de camperplaats aan de Main. Heel druk maar we konden nog kiezen bij het het zoeken naar een plaatsje. Nu om half acht staat het afgeladen vol en staan er ook een aantal op stukjes die daar niet voor bedoeld zijn. Het is wel een mooie plaats dus dat zal wel de reden zijn. Vanmiddag zijn we eerst boodschappen gaan doen op de fiets. Daarna zijn we naar het stadje gewandeld en hebben het bekeken. Leuk en ook wat touristisch. We hebben voor twee dagen geboekt en gaan morgen fietsen. Het weer blijft hier in ieder geval nog drie dagen mooi. Oja we hebben St. Nicolaas met een zwaard gezien die boos leek. Waarschijnlijk omdat zwarte piet niet meer mag.

11/9
Vandaag weer een stralende dag. Zijn een stuk langs de Main gefietst, 50 Km. Erg mooi. Onderweg heeft Diny langs de weg onze vitamine vooraad aangevuld. De boom had net zulke mooie heerlijke rode appeltjes als vroeger de boom naast het huis waar ze woonde toen ze nog kind was. Hopelijk smaken ze net zo heerlijk. Aan het eind van de tocht wilde ze koffie met "Torte" dat had ze nog niet gehad zei ze. Daarna terug naar de camperplaats voor de siesta. Inmiddels zit ze een een appeltje te slachten en zegt dat ze lekker zijn, niet zo lekker als vroeger thuis maar toch wel lekker, maar dat zal de herinnering wel zijn. Morgen verder

12/9
Vandaag het eerste stuk over de autobahn tot voorbij Frankfurt. Daarna door de rijnvallei langs de rijn. Had Diny weer uitgezocht. Wilden in Rudesheim op een camping. Leek overvol dus alleen bood-schappen gedaan bij de Aldi en Rewe. Bij de laatste een gebraden kip gekocht voor het avondeten. Daarna door op zoek naar een andere camping. Onderweg een bordje camping rechtsaf, wij dus rechtsaf. Bleek dat het steeds hoger de berg opgingen en dat het weggetje steeds smaller werd. We reden tussen de wijngaarden en het leek ons maar niks waar we terecht zouden komen. Dus zodra we de kans hadden met enig heen en weer steken terug. Bleek een eenrichtingsweggetje te zijn. Nou ja we verstaan toch geen "duits" dus gewoon doorrijden. Uiteindelijk kwamen we in St. Goarshuizen en daar stonden pal aan de rijn een paar campers . Wij gedraaid en terug en daar ook de camper neergezet. Bleek geen echte camperplaats te zijn, maar een gedoogplaats volgens de andere camperaars. Nou dan zouden wij ook wel gedoogd worden. Vlak voor St. Goarshausen kwamen we onderlangs de Lorelei. Maar we konden de "wunderschone Jungfrau dort oben" niet zien. Toen we geinstalleerd waren zijn we met de fiets en een pontje de rijn overgegaan en teruggefietst. Bij de berg, die nu dus aan de overkant van de rijn lag, aangekomen, konden we nog steeds geen "wunderschone Jungfrau mit goldenes Haar" zien.  Nep dus. Nog een stuk verder gefietst en met het pontje terug. Op onze stoeltjes buiten gaan zitten en naar de vracht-, cruise- en rondvaartboten zitten kijken. 's Avonds kwamen ze verlicht langs en tegen tien uur kwamen de rondvaartboten in optocht langs naar het volgende dorp. Daar werd vuurwerk afgestoken. Morgen verder. Op het eerste fototje zie je de camper met twee kleine grijze stoeltjes er voor in het midden.

13/9
Vanmorgen 60 Km verder naar een camping want we willen douchen na drie dagen. Diny denkt dat we anders versmeren, zegt ze.

14/9
Gisteravond nog onder de douche geweest en bedacht dat we naar Wesel wilden op een camperplaats aan de Rheinboulevard.

15/9
Vanmorgen zei mijn echtgenote dat we ook naar de Wit in Schijndel , een grote zaak met kampeerartikelen, konden en eerst nog in Nederland op een camperplaats en dan de volgende dag naar Schijndel. Daarvandaan naar Beekbergen waar mijn zus en zwager op een camping staan om zijn bestelling af te leveren. Becherovka uit Tsjechie. Dus eerst naar Venlo, camperplaats daar afgekeurd, stond niets. Door naar de Wit, rondgekeken en daarna naar Beekbergen waar we dus een dag eerder waren. Blijven we dus een dag naast hun staan op de camping. Volgens mijn zwager staat aan de voet van de Lorelei een beeldje van de dame. Klopt, want ik had het op wikipedia opgezocht. Maar dus wel fout want ze hoort boven te zitten.

16/9
Vanmorgen om 10 uur vertrokken uit Beekbergen. Om 12uur30 thuis. Kunnen we plannen maken voor volgend jaar.