xxxxx

6/6

Vanmorgen vertrokken, we wilden zo weinig mogelijk over de autobahnen en Bremen en Hamburg vermijden.
Dus bij Westerstede van de autobahn richting Varel, Bremervorde en dan naar Stade. Dit dus over binnenwegen en bundesstrassen. We waren daar net na de middag en zijn op een camperplaats gegaan. Deze was uitgerust met een kaartautomaat waar je een pasje kon kopen en er geld opzetten. Dit kon je dan gebruiken bij het toilet, de douche en voor de elektriciteit. Wat je niet gebruikte werd bij het afmelden weer op je bankpasje terug gestort. Zo zie je steeds meer camperplaatsen uitgerust.
Na het eten zijn we binnenstad gaan bekijken,  zo te zien was het een vestingstadje geweest. Nog veel vakwerkhuizen, oud en gerenoveerd en terrasjes.

7/6
Opgestaan met zon en een lekker temperatuurtje. We besloten om langs de Elbe te gaan fietsen. Na het middageten zijn we dus gaan fietsen maar al gauw trok het dicht en daalde de temperatuur behoorlijk. Ook begon het te waaien.
Van de Elbe was niets te zien vanwege een hooge dijk. Even bovenop gaan kijken maar dus ook heel grote uiterwaarden. Viel dus wat tegen. Maar toch dus onze bweging weer gehad.
Daarna nog even boodschappen gedaan.

8/6
Vandaag vertrokken richting Scharbeutz waar we op een camperplaats wilden en Kebab gaan halen " zum mitnehmen". Dat hebben we daar vaker gedaan. Met het pontje over
de Elbe van Wischhaven naar Gluckstadt. 900 meter file voor de boot het duurde dus
even voor we over waren.
Na een poosje bleek ineens dat de Bundesstrasse gespert was. Dus over allemaal binnenweggetjes naar Bad Bramstedt en daarna naar Bad Segeberg.
Uiteindelijk waren we in Scharbeutz waar de camperplaats overvol was, de campers
stonden zelfs  buiten de vakken.
Op een parkeerplaats uitgezocht waar we nog meer konden staan. Twee camperplaatsen gevonden. Dus daarheen. De eerste werd door Diny afgekeurd, te eenzaam en geen andere campers. De volgende was in Heiligenhafen en vrij nieuw en had alle voorzieningen en kaartautomaat, net als in Stade, dus daar gaan staan.

op het pontje

8/6
Vertrokken richting Denemarken naar de ferry Travemunde-Rodby. We waren er vlot, even wachten en dan de ferry op.
Na een uur waren we aan de overkant en zijn naar Sakskobing gereden en op een camping gaan staan.
In de middag inkopen voor de pinksterdagen gedaan en Deens geld uit de muur getrokken.
Soms heb je dat nodig.
Ingredienten gekocht voor "fransk polser", deze klaargemaakt voor het avondeten.

9/6
Wakker geworden met zon en harde wind. Dus vanmorgen lekker bij de  camper gezeten, in de zon en uit de wind. In de middag zakte de wind en zijn we gaan fietsen. Op het mooie golvende eiland Lolland en door de landerijen.
Morgen verder in de richting Kopenhagen.

10/6
Vertrokken richting Kopenhagen, voordat we daar zijn zoeken we eerst nog een camperplaats of camping op Campercontact.
Vanaf Lolland, eerst over het eiland Falster naar Sjaelland dat zijn dus drie eilanden op een rijtje. Zoals gewoonlijk dus weer over binnenwegen met hulp van de Garmin en een kaartlezende Diny. Door de velden en de bossen en over bruggen zijn we uiteindelijk in Stroby Ladeplats op een camping gegaan.
We waren daar om een uur of een en hebben na het eten de fietsen er af gehaald zijn  langs het strand gaan fietsen tot in Koge.
Hier hebben we rondgekeken in de haven en zijn terug gefietst.
Langs het strand staan zeer luxe huizen, misschien rijke lui uit Kopenhagen?

11/6
Vandaag niet veel gedaan, even naar de Rema boodscappen doen. Brood bijna op.
Later bedacht dan Ide ging koken, zijn Amerkaans "recepi". Maar daar was bacon en paprika bij nodig.
Dus nu naar  dagelijkse Brugsen en ook dat gehaald.
Verder geniksd.

12/6
Zijn langs de kust naar Kopenhagen gereden, we hadden drie plaatsen uitgezocht om te staan. De eerste een camperplaats, afgekeurd. De tweede een camping, vol. De derde een camperplaats, afgekeurd. Bij de camping hadden we het adres van een andere camping gekregen. Daar gekeken en gaan staan.

We hebben dus de ringweg van Kopenhagen helemaal gezien. Eerst eraf in zuid, toen eraf in noord en vervolgens eraf in oost en uiteindelijk op de camping in west.

De camping ligt 10 Km van het centrum waar we 's middags naar toe zijn gefietst. Makkelijk, 10 Km rechtaan rechtuit tot het raadhuis.
Rond gefietst, naar Koningin Margarete gewuifd en de aflossing van de wacht gezien.
Op een terrasje in Nyhavn gegeten en terug gefietst. Diny wijst nog even aan waar we  gegeten hebben.

Morgen weer de stad in.

13/6

Dus weer op de fiets. Zijn vandaag over een fietsroute langs beide kanten van de haven gegaan. Overal kwamen we Deense kunst tegen. En onderweg nog even langs de kleine zeemeermin. Diny wijst waar ze zit. Er was vandaag blijkbaar ook een paar blikken Aziaten losgetrokken.

Ze bestormden de zeemeermin.

Ook kwamen we weer langs Nyhavn en vandaar hebben we een rondvaartbootje genomen door de haven.
En toen weer naar de camper, morgen verder.

14/6

Dus nu richting Sjaellands Odde, dat is een punt  van Sjaelland dat richting Jutland wijst
met veerverbindingen naar Arhus en Ebeltoft.
Die laatste hebben wij een keer genomen vanaf Johan richting Zweden, we zijn toen
Sjaelland over gereden naar het veer van Helsingor naar Helsingborg in Zweden.
Het was een mooi gebied en we staan nu daar op een camping.
Na het middageten zijn we naar het Kattegat gewandeld en hebben nog even met de voeten in de zee gelopen.
Verder lekker in de zon gezeten bij de camper.

15/6

Vandaag was het onweer en regen. Dus de camper weer gezogen en gereinigd.
Verder wat gelezen.

16/6

Ook nu werd gewaarschuwd voor dikke buien en onweer om 11 uur. Een paar druppels maar. Toen maar even gauw op de fiets naar Nykobing en  wat boodschappen gedaan. Nu werd het wel erg donker in de lucht en zijn we snel terug gegaan. Op tijd
want bij de camper aangekomen ging het wel behoorlijk regenen met een
paar klappen onweer.

Dus zitten we nu in de camper en gaan vanmiddag maar naar het damesvoetbal kijken. Het is hier wel een mooi gebied en Nykobing is een leuk stadje, dus blijven we  nog een dag want morgen zal het beter zijn en kunnen dan rond gaan  fietsen.

17/6

Soms zit het tegen, soms mee. Vandaag dus, wakker geworden met een stralend  blauwe hemel.
Dus op de fiets eerst naar Rorvig waar de ferry uit Hundestedt aankomt. Onderweg kwamen we een rommelmarkt tegen. Op rond gelopen.
Als je de ferry van Arhus of Ebeltoft neemt naar Sjaelland, dan  naar Rorvig rijdt en dan met de ferry naar Hundestedt en weer stukje rijdt en dan van Helsingor naar Helsingborg met de ferry, dan heb je de kortste weg naar Zweden vanuit Nrd. Jutland. En waarschijnlijk ook de vlugste. Want als je van Arhus via Kopenhagen en de brug naar Malmo dan moet je wel een paar kilometertjes.

In Rorvig zaten kinderen en moeders op krabbetjes te vissen. Het restaurant/visrokerij daar, heeft een bak met vissenvellen klaarstaan als aas.

De ferry zien binnenvaren, zien we anders nooit want dan staan we in de rij om er op te komen, staan erop of moeten er af. Daarna terug gefietst.
's Middags naar Klint gefietst, een plaats dat in een geopark ligt. Er ligt een berg (je) dat ooit na de laatste ijstijd een eilandje was.

Sjaellands Odde is een stuwwal van direct na die tijd, eerst onder water met het eilandje en later dus boven water. Onderweg steentorentjes gezien en blauwe korenbloemen en klaprozen. Het zat vandaag dus goed.

Morgen naar Odense.

17/6

Weer opgestaan met een stralend blauwe hemel. Na het afrekenen over de 225, een gewone weg, richting Odense gereden. Door het golvende landschap en door kleine dorpjes. Een paar kilometer voor de brug op een autoweg om met de brug naar Fyn te kunnen.
Voor deze brug moet je ook betalen net als die naar Zweden.

Aan de andere kant weer op een gewone weg. In Odense bij de camping was het kantoor voor aanmelden dicht. Om 16.00 uur weer open. Op de deur stond dat je in de grote zwarte kist naast de deur kon kijken of er nog lege plaatsen waren.In deze kist vond je een plattegrond van de camping, envelopjes met de nummers van lege plaatsen en het kaartje om de slagboom te kunnen bedienen.

We hebben op de plattegrond de lege plaatsen aangegeven en zijn op de camping
gaan kijken welke ons beviel.

Dus de envelop met het nummer van die plaats gehaald, met het kaartje de slagboom geopend en ons geinstalleerd.
Later nog even brood gehaald en verder in het zonnetje gezeten.

18/6

Vanmorgen met onweer opgestaan en vreselijk regenen. Later toen het droog was de camper gereinigd van binnen, was wel weer nodig.

Nog even een kleinigheid gehaald voor Tove en Johan.

Ver wat gelezen en rondgehangen.

19/6
Ook vandaag weer mooi weer. We zijn op de fiets naar het centrum gegaan, het huis gezien waar Hans Christiaan Anders is geboren, de sprookjesverteller.
O.a. over de lille havnfrue, ook bleek hij een dichter geweest te zijn. Overal zijn beeldjes in de stad te vinden die op zijn sprookjes slaan.
Het centrum is een grote bouwput waardoor het moeilijk is de dingen te vinden die je
zien wilt. Op een terrasje koffie gedronken en verder rondgekeken. Ook zijn er nog veel oude deense vakwerkhuisjes te zien.
Verder nog een pakhuis bezocht met allemaal eettentjes en een bazaar waar import Denen hun waren verkopen. Net zoiets als een bazaar in Istanbul of een mercado in Spanje of Portugal. Daar een broodje Kebab gekocht. Die in Scharbeutz hadden we
gemist omdat de camperplaats vol was.

Deze was turks maar smaakte ook uitstekend, alleen was hij zo groot dat we maar de helft op kregen. We kregen hem in zilverpapier gewikkeld zodat we hem daar weer in konden wikkelen en de rest meenemen.

Dus 's avonds opgewarmd en hebben we dus ook niet gekookt.

20/6

En vandaag op weg naar Johan en Tove, eerst over autobaan tot we op Jutland waren. Direct in Vejle zijn we op de 170 gegaan, volgens ons de oude weg die we namen toen er nog geen E45 was. Vlakbij Arhus op de 45 tot bij Randers  en toen over de 16 en de 547
naar Tranehuse. Bijgepraat en genoten vanTove's kookkunst.

21/6

's Middags op de fiets naar Glesborg om Diny's Deense harinkjes te halen. Dat liep mis. Vlak voor Glesborg een wolkbreuk waarbij we kletsnat werden. Dus terug, andere kleren aangetrokken en later met Johan in de auto nog maar weer naar Glesborg.
Ook even in Bonnerup gekeken naar de camperplaats die daar aan de haven gemaakt is.
Leuk aan het Kattegat en alles wat je als camperaar nodig hebt.
Morgen verder.

22/6

Weer op weg, nu naar het eiland Romo. Staan nu op een super camperplaats, 170 ruime plaatsen. Echt bijzonder. Hebben onze Deense Kronen opgemaakt bij Brugsen. Blijven morgen hier en gaan we fietsen.

23/6

Eiland overgefietst, eerst naar het noorden. Kerkje  gezien waar sommige grafstenen achterover geplaatst waren. Even bij de camping gekeken waar we
al eens gestaan hebben. Door gefietst tot waar de weg ophoudt. Hier ligt een militair oefenterrein. Schieten ze met vliegtuigen op dingen die op vliegtuigen lijken, maar ze hebben pootjes, verder tanks en andere dingen.
Daarna terug naar de camper, gegeten en de andere kant op. Hier is een haven
waar een ferry naar een Duits eiland gaat. Ook een zweedse en nederlandse straat, maar die is te koop. De zweedse houden ze nog even. Toen nog even naar het zuiderstrand.

Hier mag je met je auto, camper, motor en fiets op. Hebben wij dus ook geprobeerd, maar halverwege zijn we gestopt en omgedraaid. Het is een erg breed strand.

Hier twee fototjes gemaakt, stonden ongeveer in het midden. Kwamen we bij de stukken die rul waren en dat fietst niet lekker.

Morgen richting Duitsland.

Ene kant                                     Andere kant

24/6

Vertrokken richting Duitsland, naar Friedrichstadt wat zich adventeerd als "Die Hollanderstadt". Heeft wat trapgeveltjes, kinderkopjes en is omgeven door een grachten-gordeltje en een "lutje brug". Maar verder niets gevonden wat er op wijst dat het
iets met hollanders te maken heeft.

We staan op een camperplaats, ook met "alles mit die Karte".

25/6

Vanmorgen toen het nog koel was een fietsroute gereden. Het landschap is hier vlak met veel koeien in de wei en ruimte.
De fietsrit was weer verschrikkelijk slecht aangegeven. Dit hebben we al vaker meegemaakt. Geef ons maar de nederlandse knooppunt routes.

We hebben voor morgen een boottocht  besproken in Tonning, zeehonden kijken.En ze vangen ook nog wat vis wat je bekijken mag.
We gaan er met de camper heen en na de tocht weer richting Stade.

We zijn weer op de terugtocht.

26/6

Uitgeslapen en daarna gereed gemaakt voor vertrek. Besloten om rechtstreeks naar huis te gaan. Sanitaire voorziening leeg gemaakt
 en vuil water geloosd. We waren een uur te vroeg op de bestemmingen daar op de boot gewacht. Langzaam stroomde het vol met medereizigers.

Toen de boot er was zijn we aan boord gegaan.
Tijdens de tocht hebben we inderdaad drie koppies van een zeehond gezien. Volgens de "Ranger" een moeder met kind, de andere zal dan wel de vader zijn. Bij de Punt van Reide zijn meestal meer te zien.

De boot voer tot aan het Eider-Sperrwerk en ging door de sluis. Daar stapten drie personen van boord en ging daarna terug door de sluis en naar waar we opgestapt waren. Op de heenweg is er met een sleepnetje getracht wat vis en
krabbetjes te vangen die we dan konden bekijken. Niks gevangen.

Was dus niet helemaal wat we verwacht hadden.

Daarna op pad naar Stade, bij het veer Gluckstadt - Wischhafen hebben we drie uur in de file gestaan voordat we aan boord konden. Toen nog een half uur op de boot.
Onderweg ook nog weer een afgeloten Bundesstrasse "mit umleitung". Uiteindelijk waren we om 1 uur 's nachts thuis.

We hadden het veer beter kunnen vergeten en over de autobahn via Hamburg en Bremen kunnen gaan. Zelfs bij het veer was naar Hamburg gaan beter geweest ( wel over een autobahn ).

In beide gevallen waren we waarschijnlijk om een uur of negen
thuis geweest.

Dit was dus een dag van "soms valt het tegen", maar we zijn weer THUIS.

Zien hoe het de volgende keer gaat.